بازار خودرو

به ‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو بازار با کمبود مدل‌های وارداتی صفرکیلومتر مواجه است؛ درنتیجه تا زمانی که تولید افزایش نیابد و واردات خودرو آزاد نشود، کاهش بهای نرخ ارز آن‌طور که باید بر روی قیمت خودرو تاثیرگذار نخواهد بود

مذاکرات در چارچوب برجام طی دو سه روز گذشته مهم‌ترین خبر بوده است و گفته می‌شود آمریکا بعد از چهار سال دوری، دوباره به‌این مذاکرات بازمی‌گردد و به‌رغم تاکید طرف‌های ایرانی و آمریکایی بر عدم‌مذاکره مستقیم، اما  انتشار همین خبر کافی است تا شاهد استارت کاهش قیمت ارز طی روزهای جاری باشیم. حال سوال این است که آیا کاهش قریب‌الوقوع نرخ ارز در صورت انجام مذاکرات کاهش بهای خودرو را نیز در پی خواهد داشت؟ 

درپاسخ به‌این سوال باید چند نکته را در نظر گرفت. نخست‌آن‌که به‌دلیل کسری بودجه شدید، شاید دولت از کاهش چشمگیر و سریع نرخ ارز آن‌طور که باید  استقبال نکند و درنتیجه این کاهش قیمت احتمالا به‌صورت کنترل‌شده و به‌میزان مورد نظر کارشناسان دولتی باشد. همچنین از سوی دیگر برای کاهش قیمت خودرو باید درمعادله عرضه و تقاضا نیز تغییراتی صورت گیرد.

درحال حاضر به‌دلیل تحریم‌ها هنوز سطح تولید بسیاری از خودروها پایین است و یا حتی متوقف شده است.

همچنین به‌دلیل ممنوعیت واردات خودرو بازار با کمبود مدل‌های وارداتی صفرکیلومتر مواجه است؛ درنتیجه تا زمانی که تولید افزایش نیابد و واردات خودرو آزاد نشود، کاهش بهای نرخ ارز آن‌طور که باید بر روی قیمت خودرو تاثیرگذار نخواهد بود و تنها می‌توان امیدوار بود  به‌صورت هیجانی و  ناپایدار و به طور مقطعی قیمت خودرو  کاهش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =