شیائومی

هیات‌مدیره شرکت شیائومی بعد از تحقیق گسترده و دقیق در بازار طی ماه‌های گذشته، تصمیم به ‌ورود به‌بازار خودروهای برقی گرفته است

شرکت چینی شیائومی که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند به‌شمار می‌رود، در روزهای اخیر با اعلام برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ خود برای توسعه و ساخت خودروهای برقی هوشمند، سهام خود را به‌صورت عمومی عرضه کرده و تبدیل به‌یک شرکت سهامی عام شده است. البته ورود شیائومی به‌صنعت‌خودرو چندان غافلگیرکننده نیست و اگرچه این برند نسبت به‌بقیه مدعیان دیرتر وارد بازار خودروهای برقی شده، اما از پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به‌یک خودروساز بزرگ برخوردار است و رقبای دیگر نمی‌توانند این حقیقت را نادیده بگیرند. 

پروژه جدید 

لی جون، بنیانگذار و مدیرعامل شیائومی در مقام یک مهندس نرم‌افزار کامپیوتر، از مدت‌ها پیش علاقه زیاد خود را به‌خودروهای برقی متصل ابراز کرده بود و او در سال 2013 دو بار با ایلان ماسک دیدار داشت و شرکت خصوصی او نیز قبلا در استارت‌آپ‌های نیو وشپنگ سرمایه‌گــذاری کرده بود. 

لی در روزهای اخیر هنگام رونمایی از جدیدترین تلفن هوشمند ساخت شرکت خود اعلام کرد که هیات‌مدیره شرکت شیائومی بعد از تحقیق گسترده و دقیق بازار در ماه‌های گذشته، تصمیم به‌ورود به‌بازار خودروهای برقی گرفته است.

لی جون 52 ساله درحاشیه این رویداد همچنین گفت که شخصا اداره واحد تولید خودروهای برقی شیائومی را برعهده خواهد گرفت و «این آخرین پروژه استارت‌آپی در کارنامه کاری» او خواهد بود.

تعهد قوی لی و شیائومی در قبال توسعه خودروهای برقی در تضاد بارزی با بسیاری از خودروسازان چینی قرار دارد که از حوالی سال 2014 و به‌خاطر یارانه‌های سخاوتمندانه دولت چین به‌این بازار کشیده شدند.

این تصمیم شیائومی را از دو شرکت ساختمانی بزرگ چینی با نام‌های گروه اورگراند و گروه سرمایه‌گذاری بائوننگ که قصد دارند در ازای گرفتن زمین‌های ارزان‌قیمت از دولت برای ساخت‌وساز به‌پروژه‌های تولید خودروهای برقی کمک کنند، جدا می‌کند.

شیائومی شرکت ثروتمندی با نقدینگی بسیار بالاست که این موضوع مزیت بارز این شرکت بر سایر استارت‌آپ‌های چینی محسوب می‌شود که در زمینه ساخت خودروهای برقی مشغول هستند.  

مزایای نقدینگی بالا

لی همچنین اعلام کرده است شرکتش که تا پایان سال 2020 چیزی حدود 108 میلیارد یوآن (16 میلیارد دلار) نقدینگی جمع‌آوری کرده، حالا آمادگی آن را دارد تا 10میلیارد دلار را در پروژه تولید خودروهای برقی تزریق کند. 

این درحالی است که عدم‌دسترسی به‌نقدینگی کافی مشکل اصلی استارت‌آپ‌هایی است که درسراسر جهان سودای تولید خودروهای برقی را در سر دارند. تنها درسال گذشته شرکت‌هایی مانند بایتون و بوردین و بسیاری دیگر از استارت‌آپ‌های تولید خودروهای برقی در چین به‌خاطر نداشتن نقدینگی ورشکسته شدند.

نیو به‌عنوان بزرگ‌ترین استارت‌آپ چینی تولید خودرو برقی به‌لحاظ فروش نیز با مشکل مشابهی مواجه شد و در اواخر سال 2019، نیو به‌سرمایه‌گذاران خود درباره‌ یک اختلال احتمالی در جریان تامین نقدینگی هشدار داد و آن زمان مقامات دولتی در استان آن‌هوئی واقع در شرق چین، با سرمایه‌گذاری هفت‌میلیارد یوآنی به‌داد این شرکت رسیدند. 

مشتریان جوان

شیائومی که با ورود به‌بازار خودروهای برقی در حال تنوع بخشیدن به‌تولیدات خود است، همچنین از یک مزیت ارزشمند دیگر برخوردار بوده که هیچ‌یک از خودروسازان برقی از آن بهره‌مند نیستند: آشنایی مشتریان نسل جوان با این برند به‌خاطر تولید گوشی‌های هوشمند پرطرفدار.

براساس گزارش مالی منتشرشده توسط این شرکت، سال گذشته شیائومی بعد از سامسونگ و اَپل به‌سومین تولیدکننده خودروهای هوشمند درجهان بدل شد و میزان عرضه جهانی آن با رشد تقریبا 18 درصدی نسبت به‌سال پیش از آن به 146 میلیون دستگاه رسید.

در سه‌ماه چهارم سال میلادی قبل شیائومی توانست با عبور از هوآووی و به‌دست آوردن 15 درصد از سهم بازار به‌بزرگترین عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین بدل شود. 

درچین که عمده‌مشتریان تلفن‌های هوشمند شیائومی با قیمت متوسط سه‌هزار یوآن در آن زندگی می‌کنند، سنی بین 18 تا 24 سال دارند. پایگاه مشتریان جوان تلفن‌های همراه شیائومی با خریداران خودروهای برقی در چین که مایل به‌خرید برندهای داخلی هستند، همپوشانی خجسته‌ای دارد. 

با توجه به‌گزارشی که اخیرا  توسط موسسه جی.‌دی.‌پاور درباره قصد و نیت خریداران منتشر شده، بیش از 60 درصد مشتریانی که بین سال‌های 1995 تا 1999 به‌دنیا آمده‌اند، مایل به‌خرید برندهای داخلی هستند و تقریبا یک‌چهارم آن‌ها نیز خواهان خرید خودروهای برقی هستند. این بدان معنی است که شائومی تا زمانی که بتواند محصولات درست و مناسبی را تولید کند، از شانس بالایی برای ترغیب مشتریان گوشی‌های هوشمند خود به‌خرید خودروهای برقی‌اش برخوردار است. هرچند این می‌تواند خبر بدی برای سایر استارت‌آپ‌های چینی باشد که به‌دنبال کسب سهم بازار بیش‌تر در این کشور هستند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =