بازار خودرو

درحالی که، بازار خودرو این روزها چشم به مذاکرات برجامی دوخته است گویا اوضاع در وین، پایتخت اتریش جوری پیش می‌رود که بهای خودرو در بازار آزاد را تحت تاثیر قرار داده و قیمت‌ها روبه‌کاهش است.

گفته می‌شود روند توافقات هسته‌ای دوباره حالت مثبت به‌خود گرفته و همین امر سبب شده که گره بازار خودرو تا حد زیادی باز شود. قیمت خودروهای داخلی افت کرده و در اواسط روز گذشته اغلب کارگزاری‌ها اعلام کردند با توجه به‌روند مذاکرات برجام، تمام مدل‌ها افت قیمت محسوسی دارند که همین امر سبب شده بازار خودرو تا زمان رسیدن به‌ثبات قیمت تا حدی گیج باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»، با وجود بسته بودن نمایشگاه‌های خودرو در بازارهای غیررسمی معاملات خودرو جسته و گریخته دنبال می‌شود و هر کس نیازمند خرید خودرو است، به آن‌ها مراجعه می‌کند و مصرف‌کننده واقعی بالاخره خرید خود را انجام می‌دهد. از طرفی نزدیک به ۱۰ روز از تعطیلی واحدهای صنفی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا درسطح کشور می‌گذرد و در همین راستا فروشندگان خودرو نیز کسب و کارهای خود را تعطیل کرده و به‌نوعی مشمول تعطیلی دو هفته‌ای اصناف برای جلوگیری از شیوع کرونا شده‌اند. با این وجود خرید و فروش خودرو در بازار کاملا متوقف نشده و در بازارهای غیررسمی از جمله فضای مجازی مشتریان خودرو موردنظر خود را پیدا می‌کنند.

البته به‌اعتقاد فعالان بازار، ثبات قیمت‌ها و روند کاهشی دلار سبب شده است مردم همچنان به‌کاهش قیمت‌ها امیدوار باشند و کمتر تمایلی به‌خرید خودرو نشان دهند؛ اما آن دسته از افرادی که نیازمند خرید خودرو هستند، در این شرایط رکود به‌دنبال خرید بوده تا شاید در آینده با تغییرات قیمتی متضرر نشوند. درحال حاضر نمایشگاه‌های خودرو بسته است؛ اما خودرو در فضای مجازی خرید و فروش می‌شود و باید گفت که قیمت‌ها نسبت به‌دو هفته گذشته کاهش نیز در بازار آزاد یافته است و به‌نوعی بازار خودرو برای مصرف‌کنندگان واقعی روزهای خوشی را سپری می‌کند. درشرایط فعلی کارشناسان معتقدند فضای مجازی چندان مورد تایید نیست و تنها عده‌ای دلال و واسطه در آن به‌قیمت‌سازی می‌پردازند. 

به‌اعتقاد کارشناسان، در بازار فعلی نیز همه‌چیز به‌نوسانات ارز وابسته است که در روزهای گذشته در کانال ۲۵ هزارتومانی تغییر خاصی نداشته است.

قیمت مدل‌های وارداتی نیز به‌دلیل ممنوعیت واردات و نبود نسخه‌های به‌روز در کشور، طی دو سه سال اخیر افزایش چشمگیری داشته و با رشد قیمت دلار از ابتدای سال ۹۹، تقریبا عموم خودروهای وارداتی به‌قیمت‌های میلیاردی رسیده‌اند. با این حال طی ماه‌های اخیر، ثبات قیمتی در بازار بدون مشتری خودروهای وارداتی گزارش شده و تا به‌امروز نیز شرایط پایداری دربازار خودروهای وارداتی اعلام شده است. همچنین به‌محض برداشته شدن تحریم‌ها باید از ظرفیت‌ شرکت‌های خودروساز خارجی و ورود محدود خودروها و تامین قطعات برای به‌تعادل رسیدن قیمت‌ها و از بین بردن حباب بازار به‌شکل مطلوب استفاده کرد و این به‌نوعی خنثی‌ کردن تحریم‌ها محسوب می‌شود. از طرفی باید از ورود شرکت‌هایی که به‌تعهدات خود عمل نکرده‌اند جلوگیری کرد و ضمن دریافت غرامت از آن‌ها، برای فعالیت مجددشان تضمین‌های قوی گرفت.

گزارش‌های میدانی از بازار خودرو نشان می‌دهد در حال حاضر پراید در مدل‌های ۱۳۱ و ۱۱۱ و سمند EF۷ به‌ترتیب با قیمت ۱۲۸، ۱۰۹ و ۲۰۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. علاوه براین، پژو ۲۰۶ تیپ دو و ۲۰۷ اتوماتیک و پژو پارس سال به‌ترتیب با قیمت ۲۰۲، ۳۸۸ و ۲۱۴ میلیون‌تومان معامله می‌شود. همچنین سمند LX، تیبا صندوقدار، پژو ۲۰۶ تیپ  ۵ و ساینا به‌ترتیب با بهای ۱۹۸، ۱۲۶، ۲۵۳ و ۱۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

به‌اعتقاد فعالان بازار، تعطیلی واحدهای فروش خودرو و روند کاهشی نرخ دلار سبب شده است تب خرید خودرو در بازار فروکش کند و همه منتظر تعیین‌تکلیف قیمت‌های جدید خودرو در سال ۱۴۰۰ هستند.

از طرفی فروشندگان خودرو معتقدند که با افزایش عرضه‌، به‌طور حتم بازار با کمبود مواجه نخواهد بود و قیمت‌ها با آخرین تخلیه حباب قیمتی به‌ثبات می‌رسد. اما این موضوع با قیمت‌ جدید محصولات خودروسازان در سال ۱۴۰۰ نیز ارتباط مستقیم دارد.

چرا که خودروساز در تکاپو برای افزایش قیمت‌هاست و همچنین از آن طرف شورای‌رقابت در اعلام قیمت‌های جدید تعلل می‌کند و زمان افزایش قیمت را از سه‌ماه به شش‌ماه یک‌بار رسانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =