کد خبر: 234429
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
تایر

تایرسازان ایرانی با حمایت دولتی ادامه حیات می‌دهند. کوتاه،‌ مختصر ولی مفید از حال و روز صنعت تایر ایران که با کوچک‌ترین گشایش اقتصادی و حتی شنیده شدن  زمزمه رفع تحریم‌ها امیدی به حیات خود نمی‌بیند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تایرسازان ایرانی با حمایت دولتی ادامه حیات می‌دهند. کوتاه،‌ مختصر ولی مفید از حال و روز صنعت تایر ایران که با کوچک‌ترین گشایش اقتصادی و حتی شنیده شدن زمزمه رفع تحریم‌ها امیدی به حیات خود نمی‌بیند. صنعت تایر ایران که در چند سال گذشته خریداران بسیاری را پشت در کارخانه‌های خود دیده بود، این روزها با مشکل فروش در بازار داخلی مواجه شده است.
برخی تایرسازان ایرانی که تا یک‌سال پیش محصولاتشان با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از آنچه دولت مصوب کرده بود، در بازار به فروش می‌رسید، حالا با مشکل فروش مواجه شده‌اند و زمزمه‌های رفع تحریم‌ها نیز مزید بر علت شده است تا باردیگر تولیدکنندگان داخلی لاستیک خودرو به فکر فشار بر دولت برای ممنوع کردن واردات سایزهای پرمصرف تایر بیفتند. راهکاری نخ‌نما که نشان از عدم تسلط تایرسازان داخلی بر بازار و به‌ویژه مصرف‌کنندگان نهایی دارد.
در چند ماه گذشته با برهم‌خوردن نظام عرضه‌وتقاضا در بازار تایر،‌ عوامل فروش عمده این کالا تمایل چندانی برای خرید از شرکت‌های تایرسازی ندارند و قیمت بازار در تمام سایزهای تایر سواری به کمتر از نرخ مصوب رسیده است.اتفاق مهمی که مدیران صنعت تایر را به شدت نگران روزهای آتی کرده است تا مبادا با ورود برندهای معتبر جهانی و حتی چینی‌های باکیفیت به بازار، مشکلاتشان از بابت فروش بیش‌از امروز شود. برهمین اساس رایزنی‌هایی را برای ممنوعیت واردات تایرهای سواری در سایزهای پرمصرف آغاز کرده‌اند. رایزنی‌ها برای ممنوع کردن واردات تایرهای خارجی در حالی است که خارجی‌های بازار تایر با تعرفه گمرکی 40درصدی و ارز نیمایی پا به عرصه رقابت با محصولات داخلی می‌گذارند و اگر تولیدکننده داخلی با چنین شرایطی باز هم توان رقابت با کالای خارجی را نداشته باشد باید به دنبال راهکاری در شیوه‌های مدیریتی و فروش خود باشد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد وزارت صمت وظیفه سنگینی در صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان نهایی دارد و دراین مورد خاص می‌تواند با ایستادن در کنار مردم،‌ تایرسازان داخلی را از دست و پا زدن در مرداب تکنولوژی‌های قدیمی،‌ شیوه‌های سنتی و تاریخ‌گذشته فروش‌وبازاریابی و برخورد با مصرف‌کننده نهایی نجات دهد. ازسوی‌دیگر به نظر می‌رسد با ادامه شرایط فعلی و به ثبات رسیدن نرخ ارز و در نتیجه افزایش ثبت‌سفارش برای واردات تایرهای خارجی، خودروسازان بیشترین سود را از این شرایط ببرند و 5حلقه تایر موردنیاز برای هر خودرو را با قیمت‌های رقابتی از تولیدکنندگان داخلی خریداری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =