بهمن‌دیزل

مدیرعامل بهمن‌دیزل درخصوص استقبال بهمن‌دیزل از بازگشت خارجی‌ها به بازار ایران و احتمال همکاری این شرکت با شرکای جدید گفت: «شریک قدیمی بهمن‌دیزل، ایسوزو بوده است و ما براساس انتخاب شریک خوب و همکاری آن با بهمن‌دیزل ارتباط خود را با آن حفظ خواهیم کرد.» 

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت بهمن‌دیزل سال گذشته را با فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه توسعه محصول به پایان رساند و توانست در این خصوص، خودروسازی شاخص و زبانزد باشد. توسعه کیفی محصولات و دستیابی به عنوان نخستین خودرو تجاری پنج‌ستاره کشور نیز نتیجه همین اقدامات بهمن‌دیزل بود. این شرکت خصوصی در رقابت با تمام دولتی‌ها و خصولتی‌ها توانست حرف اول را در بازار داخلی کشور بزند. علاوه بر این برنامه این خودروسازی در زمینه صادرات به کشورهای همسایه، نشان از آینده‌نگری این خودروسازی دارد.

همکاری با چینی‌ها در راستای توسعه برند داخلی شیلر
مدیرعامل بهمن‌دیزل درخصوص استقبال بهمن‌دیزل از بازگشت خارجی‌ها به بازار ایران و احتمال همکاری این شرکت با شرکای جدید گفت: «شریک قدیمی بهمن‌دیزل، ایسوزو بوده است و ما براساس انتخاب شریک خوب و همکاری آن با بهمن‌دیزل ارتباط خود را با آن حفظ خواهیم کرد.»
محمد محمدی درخصوص همکاری با شرکای جدید اظهار کرد: «درخصوص همکاری با شرکای جدید نتیجه‌گیری نکرده‌ایم. دو محصول جدید را با شرکای چینی تولید خواهیم کرد. این محصولات را براساس برندسازی خود مانند شیلر تولید خواهیم کرد.»
وی در زمینه احتمال همکاری این شرکت با کاماز روسیه نیز اعلام کرد بهمن‌دیزل هیچ برنامه‌ای در این زمینه ندارد. محمدی همچنین اظهار کرد: «از آنجا که هنوز شرایط تحریم مشخص نشده، باب مذاکره‌ با شرکت مکسوس در این زمینه باز نشده است و مذاکره با این شرکت به برداشته‌ شدن تحریم‌ها منوط می‌شود.»
وی درخصوص برنامه‌های این شرکت برای جلوگیری از خروج دوباره شرکای خارجی و متضرر شدن آن بیان کرد:‌ «با توجه به تجربه‌ای که در تحریم‌ها داشته‌ایم، برندسازی انجام دادیم و در سال گذشته بیش از 50 درصد از محصولاتمان تحت برند بهمن‌دیزل بوده است. در همین راستا، با شرکت‌های چینی به‌منظور توسعه برند خودمان همکاری خواهیم کرد.» وی توان تولیدکنندگان داخلی را در صورت حمایت‌های لازم از سوی دولت، برای تامین نیاز داخل کافی دانست و افزود: «نیاز کشور به شرایط اقتصادی برمی‌گردد؛ اگر اقتصاد رونق بگیرد، در زمینه تولید خودروهای تجاری می‌توان اقدامات گسترده‌تر و فروش بیشتری داشت.» محمدی ادامه داد: «فعالیت در زمینه خودروهای تجاری در کشور صرفا به‌صورت مونتاژ بوده و حمایت چندانی از این بخش انجام نشده است. اما اگر پلت‌فرم‌های تجاری هم مورد حمایت‌های دولت قرار گیرند، می‌توانیم در آن قسمت برندسازی کرده و نیاز بازار داخلی را تامین کنیم. در غیر این صورت، وابستگی به شرکای خارجی ادامه خواهد داشت.» وی در زمینه تامین قطعات محصولات در شرایط تحریم عنوان کرد: «بحث تحریم‌ قطعات یدکی را هدف قرار نداده است. بنابراین مشکلی در این خصوص نداشته‌ایم و قطعات یدکی مربوط به محصولات ایسوزو را تامین کرده‌ایم.»
محمدی همچنین در ارتباط با مهم‌ترین برنامه‌های بهمن‌دیزل در سال 99 به‌منظور کاهش ارزبری گفت:‌ «در بحث محصولات ۶ تن شیلر که عمده محصولات بهمن‌دیزل را پوشش می‌دهد، درحال‌حاضر 55 درصد داخلی‌سازی داریم که قرار است این رقم در سال جاری به 60 درصد برسد. برای شیلر 8 تن نیز میزان داخلی‌سازی 45 درصد است که قرار است به 50 درصد برسد. در بحث مینی‌بوس، میزان داخلی‌سازی محصول بهمن‌دیزل 41 درصد است و برای سال جاری داخلی‌سازی 50 درصد هدف‌گذاری شده است.» وی در خصوص ارزبری این شرکت گفت: «با افزایش سطح داخلی‌سازی کاهش ارزبری داشته‌ایم و درصدد آن هستیم که ارزبری را کاهش دهیم.»

کشنده بهمن‌دیزل نیمه دوم 1400 تولید می‌شود
محمدی در زمینه حجم تولیدات بهمن‌دیزل نیز بیان کرد: «حدود 600 دستگاه محصول شیلر تولید کردیم که شامل مینی‌بوس و کامیونت می‌شود. کاربری‌سازی این شرکت نیز با رشد 50 درصدی همراه بوده است و 23 درصد آتش‌نشانی تولید کرده و تحویل داده‌ایم.»
وی با اشاره به این که سایر شرکت‌ها هم مجوز تولید آتش‌نشانی دارند، ادامه داد: «در بحث استاندارد و کاربری‌سازان تنها شرکتی هستیم که استاندارد در گرید A را به دست آورده‌ایم.» وی در خصوص هدف‌گذاری این شرکت برای سال جاری گفت: «سال جدید تولید ما افزایش پیدا خواهد کرد و نسبت به سال گذشته دو برابر خواهد شد.» محمدی افزود: «دو محصول جدید در همکاری با شریک چینی وارد خواهد شد. یکی از این محصولات در سگمنت 8.5 تن خواهد بود.» وی ادامه داد: «این خودرو در نیمه دوم سال جاری به تولید می‌رسد. خودرو دیگر ما در سگمنت بالاتری است که وارد فضای کشنده‌ها خواهیم شد. برنامه داریم در تیرماه تاییدیه این محصول را بگیریم و در شش ماهه دوم تولید آن را آغاز کنیم.»
محمدی با بیان این‌که کیفیت برای گروه بهمن در اولویت است، افزود: «سال گذشته موفق شدیم که ۵ ستاره ارتقای کیفی را به دست بیاوریم. سه خودرو بهمن‌دیزل از چهار ستاره به پنج ستاره تبدیل شد و دو محصول شیلر از سه ستاره به چهار ستاره رسیدند. سال جاری هم برنامه داریم که پگاسوس را با چهار ستاره به بازار عرضه کنیم و شیلر 8 تن را با چهار ستاره عرضه کنیم و ایسوزو 8 تن هم چهار ستاره کیفی را به دست بیاورد.» وی اظهار کرد: «همچنین در سال جاری برنامه راه‌اندازی جاده تست را داریم که براساس آن سیستم نظات ارزیابی گروه بهمن کامل خواهد شد.»

پوشش نیاز بازار داخلی کشور با سه تجاری‌ساز گروه بهمن
بیوک علی‌مرادلو، مدیرعامل گروه بهمن نیز در زمینه برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت اظهار کرد: «در گروه بهمن برنامه‌های توسعه‌ای را پیش‌بینی کرده و برنامه‌های کوتاه‌مدت تا بلندمدت برای توسعه شرکت به‌ویژه در بهمن‌دیزل در نظر گرفته‌ایم.» وی افزود: «به‌طور مثال سرمایه‌گذاری‌هایی را روی بحث افزایش ظرفیت انجام دادیم و خطوط جدیدی را ایجاد کردیم. همچنین سال گذشته عرصه در اختیار شرکت، 16 هکتار بود که به 33 هکتار افزایش یافته است.» علی‌مرادلو اظهار امیدواری کرد بهمن‌دیزل در آینده نه‌چندان دور در تولید خودروهای تجاری کشور پیشرو باشد. وی گفت: «در سال‌های گذشته بیش از 50 درصد بازار کامیونت کشور در اختیار بهمن‌دیزل بوده است.»
مدیرعامل گروه بهمن در ادامه با اشاره به ماموریت هر یک از تجاری‌سازان گروه بهمن گفت: «شرکت بهمن‌دیزل عمدتا در بحث خودروهای تجاری باری فعالیت دارد و در برند خود یعنی مینی‌بوس و ون خاص را تولید می‌کند، اما عمده محصولات این کشور خودروهای باری است.» وی درخصوص برند اسنا گفت: «با ورود اسنا به گروه بهمن، خودروهای تجاری مسافری را خواهیم داشت. اسنا سوابق خوبی در زمینه حمل‌ونقل مسافری در کشور داشته و در قدم اول امیدواریم این شرکت نقش خوبی را در تجهیز و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل مسافری شهری ایفا کند و در سال جاری محصولات این شرکت وارد ناوگان مسافری شود.» علیمرادلو همچنین در زمینه فعالیت سیباموتور افزود: «این شرکت روی خودروهای تجاری باری کار می‌کند و تنها با یک برند خاص یعنی FAW همکاری می‌کند. سعی ما بر آن است که این سه شرکت بازار مشترکی نداشته‌ باشند و برنامه این است که سلایق مختلف را در بازار تحت پوشش قرار دهند و همپ‍وشانی نداشته باشند.» وی درخصوص نوسازی ناوگان فرسوده کشور گفت: «دولت باید اقداماتی را در این زمینه انجام دهد که اولین اقدام، اراده است و همچنین دولت باید برنامه داشته باشد.» مدیرعامل گروه بهمن بیان کرد:‌ «خودروسازان برای تولید آماده هستند، اما باید اقداماتی انجام شود تا بازسازی به مرحله اجرا برسد.»
وی همچنین اظهار کرد: «با توجه به شرایط فعلی و شرایط آینده کشور، حمل‌ونقل جاده‌ای باید تغییر کند و از راننده‌مالکی خارج شده و استانداردهای مشخصی برای حمل‌ونقل تعریف شود.» علیمرادلو افزود: «خودروهای ۴۰ساله همچنان در ناوگان فعالیت می‌کنند و تفاوتی با مدل‌های جدید و استاندارد ندارد. دولت باید در این زمینه تعرفه‌هایی را مشخص کند و بودجه‌هایی را برای نوسازی در نظر بگیرد. سیستم بانکی باید فعال شود و امکاناتی را در اختیار متقاضیان قرار دهد.»

بررسی شیلر در بازار داخلی با اهداف صادراتی
علیمرادلو همچنین عنوان کرد: «بحث کیفیت در گروه بهمن و رضایت مشتری برای ما بسیار مهم است. درحال‌حاضر روی سیستم‌های پیگیری نظرات مشتری کار می‌کنیم و در واقع سال جاری مرکزی به نام خوشحالی مشتری راه‌اندازی خواهیم کرد که تمام مجموعه‌های شرکت باید به این واحد پاسخگو باشند و در هیچ بخشی کیفیت را قربانی تولید نخواهیم کرد.»
مدیرعامل گروه بهمن در خصوص صادرات محصولات این شرکت به کشورهای همسایه عنوان کرد: «با توجه به محدودیت‌هایی که کرونا ایجاد کرده است، این مسائل کندتر از معمول پیش می‌رود. اما برنامه‌های صادراتی برای محصولات بهمن‌دیزل داریم. مذاکرات ما در کشور عراق در حال انجام است و هنوز نهایی نشده است.» وی ادامه داد: «محصولی را باید برای این بازار ارائه کنیم. همچنین ترجیح می‌دهیم شیلر را در بازار داخلی بررسی کنیم و اصلاحات لازم را انجام دهیم تا از صادرات آن مطمئن شویم.» وی افزود: «درخواست‌هایی مبنی بر تولید تحت لیسانس ارائه می‌شود. اما زمانی این کار را انجام می‌دهیم که دو شرط اولیه درخصوص کیفیت و تطابق با بازار هدف انجام شود. زیرا در بازارهای بین‌المللی رقبای قوی وجود دارند که نمی‌توان به راحتی از آن‌ها عبور کرد.»
وی در پایان درخصوص واردات خودروهای دست دوم اروپایی اظهار کرد: «واردات این خودروها از نظر ما اصلا معنی ندارد و امیدوارم که این اتفاق نیفتد. معتقدیم اگر امروز کسی بتواند کامیون خریداری کند، بهتر است به سمت محصول داخلی بیاید. اگر محصولات داخلی مشکل کیفیت دارند، خودروسازان آن را اصلاح می‌کنند و اگر مشکل کمیت است، می‌توانیم آن را حل کنیم.» وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ «نوسازی و بازسازی ناوگان کشور نیاز به کامیون‌های دست دوم ندارد. مشکل این ناوگان از طریق خودروهای دست دوم حل نمی‌شود، بلکه واردات این خودروها یک مُسکن‌ کوتاه‌مدت است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =