آلودگی هوای تهران

آلودگی خودرو تنها مختص به‌موتور و دودی که از آن خارج می‌شود نیست و ممکن است قطعات دیگر نیز آلودگی‌های متفاوتی داشته باشند که یکی از آن‌ها لنت‌ترمز است.

به گزارش «اخبار خودرو»،آلودگی خودرو تنها مختص به‌موتور و دودی که از آن خارج می‌شود نیست و ممکن است قطعات دیگر نیز آلودگی‌های متفاوتی داشته باشند که یکی از آن‌ها لنت‌ترمز است.
واژه آلودگی همواره بار منفی داشته و برای لنت‌ترمز مفهوم دوگانه دارد. نخست می‌تواند به‌معنی سطح اصطکاک آلوده باشد که با عملکرد قطعه درارتباط است و همچنین آلودگی محیط‌زیست از گرد و غبار ترمز نیز معنی می‌شود.
به‌طور کلی هنگامی که لنت‌ترمز به‌روتور فشار آورده و اصطکاک ایجاد می‌کند، هر دو شکل آلودگی ممکن است رخ دهد.
اما اصطکاک نیرویی است که از مقاومت در برابر حرکت دو یا چند عنصر لغزنده روی یکدیگر ایجاد شده و درمورد خودرو، وارد آمدن فشار لنت‌های ترمز به‌روتور سبب تبدیل انرژی جنبشی به‌گرما می‌شود.
دراین حالت برخی ذرات در سطح روتور قرار می‌گیرند و برخی دیگر به‌چرخ‌ها و سایر اجزای خودرو می‌رسند که درنتیجه سبب آلودگی محیط‌زیست می‌شوند.
در یک عدد لنت‌ترمز ممکن است ۲۰ ماده اولیه مختلف به‌کار رفته باشد و این درحالی است که برخی اجزای خام ساینده هستند و برخی دیگر مانند الیاف ساختاری و رزین‌ها، پد را کنار هم نگه می‌دارند و برخی دیگر دمای سطح اصطکاکی را از طریق دامنه‌های مختلف تنظیم می‌کنند.
در ترمز دو نوع اصطکاک وجود دارد؛ اصطکاک ساینده لنت و روتور برای تبدیل انرژی ناشی از حرکت به‌گرما که شامل شکستن ‌پیوند میان هر دو ماده پد و چدن دیسک می‌شود و کولیس سبب فشار آوردن آن‌ها به‌یکدیگر شده و هر دو مولفه دچار سایش می‌شوند.
دراین میان برخی از این پدها شامل موادی هستند که می‌تواند محیط‌زیست را تحت‌تاثیر قرار دهد. البته تا چند دهه پیش میزان این تاثیرگذاری بر دانشمندان پوشیده بود.
به‌عنوان مثال مس در لنت‌ترمز به‌عنوان ساینده استفاده می‌شود؛ اما دو کشور درسطح جهان قوانینی را تنظیم کرده‌اند که استفاده از مس را در فرمولاسیون لنت‌ترمز محدود می‌کند.
درهمین راستا می‌توان به‌ایالت‌های واشنگتن و کالیفرنیا ‌اشاره کرد که تمرکز قوانین آن‌ها در این بخش روی محافظت از محیط‌زیست است. این درحالی است که بخش چشمگیری از آلودگی‌های ایجادشده در این زمینه، شکل گرد و غبار معلق درهوا را دارد و به‌مناطق کنار جاده رسیده یا هنگام بارندگی به‌رودخانه‌ها می‌ریزد. درادامه فاضلاب‌ شهری نیز بدون این‌که تصفیه شود راهی ‌نهرها، رودخانه‌ها و آب‌های دریایی شده و مس و سایر مواد مضر حل‌شده در آن نیز به‌حیوانات کوچک دریایی صدمه زده و آن‌ها را از بین می‌برد و حتی به‌حس بویایی برخی از ماهی‌ها صدمه می‌زند. اما درعین حال مس با وجود اشکالاتی که دارد، یک‍پارچگی ساختاری را در لنت افزایش می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =