تایر

ممنوعیت سه‌ساله صادرات تایرهای ایرانی به بازارهای خارجی،‌ در عمل لوکوموتیو صنعت تایر را خاموش کرده و صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد این صنعت وارد کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،ممنوعیت سه‌ساله صادرات تایرهای ایرانی به بازارهای خارجی،‌ در عمل لوکوموتیو صنعت تایر را خاموش کرده و صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد این صنعت وارد کرده است. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» عبداله شهریوری، دبیر انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور ضمن بر شمردن مشکلات و موانع پیش‌روی تولید تایر در ایران یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنعت پس از الزام به توزیع سامانه‌ای تایر را ممنوعیت صادرات محصولات ایرانی ذکر کرد و گفت: متاسفانه از شهریور سال 97به بعد،‌دولت صادرات تایر از ایران را به مقصد دیگر کشورها ممنوع کرد تاجایی‌که صادرات چندمیلیون دلاری این صنعت به 26کشور خارجی در سال 98به 111هزار دلار و در سال 99به صفر رسید.
وی با گلایه از سیاست ممنوعیت صادرات تایر اظهار کرد: متاسفانه تایرسازان داخلی با وجود تامین مواد اولیه ایرانی و خارجی خود با ارز آزاد و نیمایی،‌ اجازه صادرات ندارند و علاوه بر از دست دادن بازارهای هدف خود نیز با تعدادزیاد تایر دپوشده در انبارهایشان مواجه هستند.
وی با تاکید بر اینکه مواد اولیه وارداتی صنعت تایر بدون تخصیص ارز دولتی و بر مبنای ارز نیمایی تامین می‌شود، ادامه داد: درحوزه تامین مواد اولیه داخلی نیز به‌دلیل الزام تولیدکنندگان برای عرضه مواداولیه در بورس کالا،‌ مواد مصرفی تایرسازان بر مبنای ارز آزاد محاسبه و نرخ‌گذاری می‌شود که همین موضوع باعث بالا رفتن هزینه‌های تولید شده است.
بر همین مبنا ممنوع کردن صادرات تایر به‌رغم عدم پرداخت یارانه به تولید ظلم به این صنعت و کارگران شاغل در آن است. شهریوری از دپوی بیش‌از یک میلیون حلقه تایر رینگ 13تا 15در انبار کارخانه‌های تایرسازی خبر داد و گفت: این رقم با احتساب کالاهای مانده در انبار نمایندگان فروش به مراتب رقمی بیش‌از یک‌میلیون حلقه است که به‌دلیل سیاست‌های نادرست توزیعی و سامانه توزیع تایر امکان فروش ندارند.
شهریوری مشکل اساسی صنعت تایر را که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از موانع بزرگ بر سر راه تولید در سال جاری نام برد، سامانه توزیع تایر برشمرد و گفت: تا پیش از سامانه‌ای شدن فروش تایر،‌ شرکت‌های تولیدکننده بر اساس تعاملی که با شبکه فروش خود داشتند، اقدام به برنامه‌ریزی فروش می‌کردند و تیراژ سایزهای پرفروش را افزایش و سایزهای کم‌متقاضی را با تیراژ کمتری تولید می‌کردند اما متاسفانه با ورود سامانه به سیستم توزیع تایر نظم سنتی بازار برهم ریخته و یکی از مهم‌ترین صنایع کشور با مشکل و موانع تولید و فروش مواجه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =