بازار خودرو

یک هفته‌ از اعمال مصوبه مجوز شورای‌رقابت برای افزایش قیمت محصولات خودروسازان و اعلام قیمت‌های جدید می‌گذرد، اما بازار خودرو به‌این افزایش قیمت اعتنایی نکرده است. اتفاقی که باید دلیل اصلی آن را در رکود حاکم بر این بازار جست‌وجو کرد. این رکود در خرید و فروش سبب شده است بازار به‌شدت سرد و بی‌رمق شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،یک هفته‌ از اعمال مصوبه مجوز شورای‌رقابت برای افزایش قیمت محصولات خودروسازان و اعلام قیمت‌های جدید می‌گذرد، اما بازار خودرو به‌این افزایش قیمت اعتنایی نکرده است. اتفاقی که باید دلیل اصلی آن را در رکود حاکم بر این بازار جست‌وجو کرد. این رکود در خرید و فروش سبب شده است بازار به‌شدت سرد و بی‌رمق شود.
درست در ۱۳ اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که مجوز افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور با هدف متعادل‌سازی نرخ خودرو در بازار توسط شورای‌رقابت صادر شد و این افزایش بها براساس تورم بخشی یک‌ساله اعلام شده و توسط بانک‌مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال‌شده قبلی در سه‌ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و درنهایت پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری محاسبه شد. این افزایش قیمت برای تمام خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود.
البته این افزایش نرخ، سرانجام تاثیر خود را روی بازار گذاشت و منحنی قیمت را صعودی کرد؛ اما درعین حال محدودتر و کمتر از حد انتظار بود. بنا به‌گفته کارشناسان بازار، طی چند روز گذشته بهای خودروهای داخلی در بازار تا حدی بالا رفته که ناشی از اعمال مجوز افزایش قیمت شورای‌رقابت است. درهمین راستا سه‌هفته پیش بود که شورای‌رقابت به‌انجماد و فریز قیمت کارخانه‌ای خودروها پایان داد و مجوزی جدید برای خودروسازان صادر کرد. بر این اساس مقرر شد ایران‌خودرو ۲/۸ درصد و سایپا نیز ۹/۸ درصد به‌بهای محصولات‌شان بیفزایند. با این حال خودروسازان نسبت به‌این ارقام معترض شده و عنوان کردند افزایش قیمت کمتر از ۹ درصد جوابگوی هزینه‌های تولیدشان نیست. آن‌ها در اعتراض به‌این موضوع و با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، حتی فروش فوق‌العاده‌شان را نیز متوقف کردند تا شورای‌رقابت را بابت صدور مجوزی جدید برای افزایش قیمت تحت‌فشار قرار دهند. سرانجام درحالی که طبق مجوز شورای‌رقابت باید کمتر از ۹ درصد به‌قیمت خودروهای داخلی اضافه می‌شد، خودروسازان درصدهای بیش‌تری را برای افزایش قیمت لحاظ کردند تا مشخص شود شورای‌رقابت دست آن‌ها را به‌نوعی باز گذاشته یا مجوز جدیدی برایشان صادر کرده است.
به‌گفته نمایشگاه‌داران خودرو در تهران، بازار خودرو امسال نیز به‌رسم هرسال با افت معاملات در فروردین و اردیبهشت مواجه بود و انتظار می‌رفت در خرداد و با توجه به‌نزدیک شدن به‌فصل تعطیلات تابستانی، خرید و فروش خودرو رونق بگیرد. با این حال و با توجه به‌تبعات گسترش ویروس کرونا، به‌نظر می‌رسد میل و رغبت هرساله برای خرید خودرو امسال نیز مانند سال گذشته کمتر شده باشد. این البته درحالی است که دلیل اصلی رکود بازار همچنان به‌ماجرای مذاکرات برجامی ایران، اروپا و آمریکا در وین مربوط می‌شود که از چندهفته پیش آغاز شده و اغلب گمانه‌زنی‌ها نیز درباره سرانجام آن مثبت بوده است. از همین رو خیلی‌ها خرید خودرو را به‌تعویق انداخته‌اند تا شاید در آینده بتوانند مدل مورد نظرشان را با قیمت کمتری خریداری کنند. تصور این دسته از شهروندان این است که با بازگشت ایران و آمریکا به‌توافق هسته‌ای، برجام و لغو تحریم‌ها، انتظارات تورمی کاهش یافته و قیمت ارز نیز پایین می‌آید. آن‌ها امیدوارند در این صورت خودرو نیز در مسیر افت قیمت قرار گیرد.
این تصور شاید درست باشد؛ زیرا در گذشته نیز چنین اتفاقی رخ داده است و درست بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آبان‌ماه سال گذشته، انتظارات تورمی ایرانی‌ها فروکش کرد و قیمت ارز پایین آمد و منحنی قیمت خودرو نیز نزولی شد. حالا نیز انتظار می‌رود با احیای برجام و لغو تحریم‌ها، چنین اتفاقی دوباره و حتی در ابعادی وسیع‌تر تکرار شود. نکته مهم دیگر درمورد نقش احیای برجام بر آینده بازار خودرو، چندصد هزار دستگاه خودرویی است که توسط دلالان و شهروندان عادی به‌قصد فروش با قیمت‌هایی بالاتر در آینده احتکار و دپو شده‌اند. چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد ۴۵۰ هزار دستگاه از خودروهایی که خودروسازان تحویل مشتریان داده‌اند، گارانتی اولیه دریافت نکرده‌اند و معنی آن، انبار شدن این خودروهاست. حال اگر برجام احیا و تحریم‌ها لغو شود، انتظار می‌رود این ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو انبارشده وارد بازار شوند. اتفاقی که می‌تواند کمک بزرگی به‌شکسته شدن قیمت‌ها کند.
با وجود رکود معاملات، این هفته قیمت‌ها در بازار بالا رفتند که دلیل اصلی آن، افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی خودروها بود. طبق اخبار رسیده از بازار، در حال حاضر پژو پارس در مدل LX قیمتی برابر با ۲۴۴‌ میلیون‌تومان دارد. هرچند مدل سال ۹۹ این خودرو را می‌توان با قیمت کمتری خریداری کرد.
همچنین برای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تا ۲۰۷ میلیون‌تومان نیز قیمت پیشنهاد می‌شود که البته پیشنهادهایی با قیمت‌های پایین‌تر نیز وجود دارد. از بازار مدل صندوق‌دار ۲۰۶ نیز خبر می‌رسد که قیمت این خودرو تا مرز ۲۶۰ میلیون‌تومان هم پیشروی کرده است. در خانواده ۲۰۶، تیپ ۵ هم در مسیر گرانی افتاده و درحال حاضر برای فروش آن قیمت ۲۵۵ میلیون‌تومان هم پیشنهاد می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =