تجاری‎سازان

نخستین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای سال 1400 درخصوص شرایط کیفی محصولات تولید داخل در شرایطی منتشر می‌شود که به‌واسطه تحریم‌ها و مشکلات مربوط به تامین قطعه و همکاری با شرکای خارجی، خودروسازان داخلی به‌ویژه در بخش تجاری، تولید خود را به حداقل رسانده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، نخستین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای سال 1400 درخصوص شرایط کیفی محصولات تولید داخل در شرایطی منتشر می‌شود که به‌واسطه تحریم‌ها و مشکلات مربوط به تامین قطعه و همکاری با شرکای خارجی، خودروسازان داخلی به‌ویژه در بخش تجاری، تولید خود را به حداقل رسانده‌اند. بنابراین در گزارش‌های کیفی هر ماه بیش از ماه گذشته نبود برخی مدل‌های مطرح در بازار داخلی به چشم می‌خورد؛ مدل‌هایی که با خداحافظی خودروسازان خارجی از بازار کشور، رفته‌رفته از چرخه تولید و مونتاژ خودروسازان حذف شدند و جای خود را به مدل‌های دیگر دادند. گرچه این فضا در نگاه نخست جای خالی محصولات را نمایان می‌کند، اما برای برخی از تولیدکنندگان داخلی فرصتی بوده است تا بتوانند با افزایش سطح کیفی خود در بازار جای خالی تجاری‌های خارجی را پر کنند و سهم مناسبی از بازار داخلی به دست بیاورند. هرچند که برخی دیگر، در انتظار گشایش بین‌المللی و بازگشت شرکای خارجی خود، اقدام چشمگیری برای افزایش کیفی محصولات قدیمی نکرده‌اند.

یک ستاره در دستان پرطرفدارترین وانت کشور

در تازه‌ترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درخصوص وضعیت کیفی خودروهای ساخت داخل، سگمنت‌ وانت‌ها برخلاف سایر ‌گزارش‌های این شرکت، تنها در یک سطح قیمتی بررسی شده است.
در این بخش از ارزیابی کیفی خودروها، پنج خودرو مورد بررسی قرار گرفته‌اند که مانند ماه‌های گذشته کم‌کیفیت‌ترین بخش ارزیابی را تشکیل داده‌اند. در این گزارش، وانت سایپا151 شرکت سایپا بن‌رو با سه ستاره کیفی شرکت کرده و در جایگاه نخست این بخش قرار گرفته است. همچنین دو وانت کارا2000 تیپ 3 تک و دوکابین نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند و هر یک 3 ستاره کیفی را به دست آوردند.
دو وانت نیسان تک‌سوز و دوگانه‌سوز شرکت زامیاد به‌عنوان چهارمین و پنجمین خودروهای این سگمنت تنها یک ستاره کیفی را به دست آوردند. لازم به ذکر است این خودرو تنها محصول در ارزیابی فروردین ماه است که تنها یک ستاره کیفی به دست می‌آورد. نتیجه ارزیابی این محصولات هیچ تغییری نسبت به ماه پیش از آن نداشته است.


درخشش محصولات بهمن‌دیزل در بخش کامیونت‌ها

در بخش باری های نیمه‌سنگین (کامیونت‌ها) نیز چهار محصول مشارکت داشته‌اند که برخلاف وانت‌ها، یکی از پرستاره‌ترین بخش‌های ارزیابی را رقم زده‌اند. در این بخش کامیونت ایسوزو NMR85 محصول شرکت بهمن‌دیزل که از ماه‌های پایانی سال گذشته با پنج ستاره کیفی عرضه شده، در جایگاه نخست قرار گرفته است.
در ادامه کامیونت ایسوزو NPR75K به‌عنوان یکی دیگر از محصولات پنج ستاره بهمن‌دیزل جایگاه دوم کامیونت‌ها را به خود اختصاص داد. سال گذشته این خودروساز بخش خصوصی موفق شد برای نخستین بار محصولات پنج‌ستاره را در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران عرضه کند. این در حالی است که دیگر محصولات این خودروسازی هم از شرایط خوبی در این گزارش‌ها برخوردارند و کامیونت شیلر این خودروسازی هم با چهار ستاره کیفی در جایگاه سوم بخش باری‌های نیمه‌سنگین قرار گرفته است. چهارمین محصول این سگمنت نیز کامیونت الوند سایپادیزل است که موفق به کسب چهار ستاره کیفی شده است و به نظر می‌رسد رقیب سرسختی برابر شیلر بهمن‌دیزل باشد.

جهش کیفی کشنده سیتراک
در بخش کامیون‌ها و کشنده‌های تولید داخل نیز چهار محصول مورد بررسی قرار گرفته‌اند که کامیون ایسوزو NPR75M بهمن‌دیزل با چهار ستاره کیفی در جایگاه نخست ارزیابی کامیون‌ها قرار گرفت. بعد از آن نیز محصولات WH ایران‌خودرو دیزل موفق به کسب سه ستاره کیفی شد. دو کشنده FAW H6 سیباموتور و سیتراک C7 پیلسان در سگمنت کشنده‌ها به ترتیب در جایگاه نخست و دوم این سگمنت قرار گرفتند و هر یک از آن‌ها چهار ستاره کیفی را به دست آوردند. این در حالی است که کشنده سیتراک در ماه پایانی سال 98 تنها سه ستاره به دست آورده بود و سال جاری را با جهش کیفی آغاز کرده است.

مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های بدون رقیب
در بخش مسافری‌ها هم تنها یک محصول در سگمنت‌ مینی‌بوس‌ها و میدل‌باس‌ها و یک محصول در سگمنت اتوبوس‌ها حضور داشته‌ است؛ مینی‌بوس ایسوز سحر محصول شرکت بهمن‌دیزل به عنوان یکی از محصولاتی که سال گذشته در پروژه افزایش کیفیت محصولات این شرکت موفق به کسب پنج ستاره کیفی شد، در نخستین ماه از سال 1400 نیز توانست با پنج ستاره کیفی در جایگاه نخستین و البته تنها محصولات مینی‌بوس‌ها بدرخشد. در بخش اتوبوس‌های شهری نیز محصولات آتروس ایران‌خودرو دیزل بدون تغییر نسبت به ماه گذشته با سه ستاره کیفی نشسته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =