دیگنیتی

بدون‌ شک دیگنیتی طراحی جذابی دارد که این ویژگی را مدیون الهام گرفتن از طراحی آئودی Q5 آلمانی است

دیگنیتی یکی از جدیدترین خودروهای بازار است که توسط گروه بهمن عرضه شد. دیگنیتی درواقع محصولی از شرکت دانگ‌فنگ است که با لوگو و برند بهمن‌موتور عرضه و به‌تازگی وارد بازار شده است. بازار کراس‌اوورهای کوپه در کشور ما هنوز جای کار دارد؛ چرا که به‌جز مدل‌های گران‌قیمت مانند ب‌ام‌و x4 و شاسی‌بلند ب‌ام‌و x6، خودروهای قابل توجهی از این سبک جذاب در خیابان‌های کشور مشاهده نمی‌شود. اما حالا و به‌رغم مشکلات صنعت‌خودرو کشورمان که با دشواری‌های ناشی از تحریم دست‌وپنجه نرم می‌کند، شرکت بهمن‌موتور دیگنیتی را که یک کراس‌اوور کوپه است، در سبد محصولات خود قرار داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از اتفاقاتی که در پی آغاز تحریم‌ها برای بهمن‌موتور پیش آمد، این خودروساز خصوصی نتوانست به‌تولید کراس‌اوور هاوال H2 ادامه دهد و آن را به‌دست مشتریان برساند. اما از چندی پیش، خبرهایی مبنی بر عقد قرارداد گروه بهمن با کمپانی چینی دانگ‌فنگ‌موتور منتشر شد که این خودروساز داخلی طی بیانیه‌ای این خبر را تکذیب کرد. با این حال پس از آن نیز تصاویری از نسخه درحال تست دانگ‌فنگ ix5 به‌بیرون درز کرد که نشان می‌داد اخبار منتشرشده صحت دارند.

سکوت بهمن‌موتور ادامه داشت تا این‌که سرانجام این خودروساز آغاز همکاری خود با دانگ‌فنگ را به‌طور رسمی تایید کرد. با توجه به‌موانعی که تحریم‌ها برای فعالیت صنعت‌خودرو ایجاد کرده‌، محصولات دانگ‌فنگ با نشان تجاری خودروساز چینی به‌بازار ایران عرضه نشد و همانند اتفاقی که برای دیگر محصولات مونتاژشده دانگ‌فنگ در خطوط تولید خودروسازی فردا رخ داد، کراس‌اوور دانگ‌فنگ ix5 نیز با نام و نشان متفاوتی وارد خیابان‌های کشور شده است.

طراحی ظاهری دیگنیتی

بدون‌شک دیگنیتی طراحی جذابی دارد که این ویژگی را مدیون الهام گرفتن از طراحی آئودی Q5 آلمانی است. دیگنیتی در کلاس کراس‌اوورهای کوپه جای دارد و حالا با ورود به‌بازار، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. در نمای جلو، جلوپنجره با نقاط ستاره‌ای را مشاهده می‌کنیم که به‌نظر می‌رسد از محصولات مرسدس‌بنز الهام گرفته شده باشد.

البته دیگنیتی در کشور چین با دو نوع جلوپنجره تولید می‌شود. اما خوشبختانه بهمن‌موتور، مدل زیباتر را برای بازار ایران در نظر گرفته است و در نمای عقب، چراغ‌ها به‌وسیله نوار LED و کرومی به‌هم متصل شده‌اند و در کنار خروجی‌های اگزوز دوگانه و دیفیوزر عقب، هماهنگی مناسبی را ایجاد کرده‌اند. همچنین در نمای جانبی، یک طراحی سیال دیده می‌شود و سقف با یک شیب منفی به‌عقب خودرو متصل شده است. خطوط برجسته نیز در کنار خودرو بر زیبایی آن افزوده‌ است.

طراحی داخلی دیگنیتی

درمورد طراحی کابین دیگنیتی باید گفت زیبایی در آن موج می‌زند؛ اما نمی‌توان از شباهت آن با برخی خودروهای هموطنش چشم‌پوشی کرد. این شباهت به‌ویژه در فرمان دیده می‌شود که شکل D کات دارد. در مرکز داشبورد، یک نمایشگر با ابعاد نسبتا بزرگ دیده می‌شود و ورودی‌های هوا در بالای آن تعبیه شده‌اند. طراحی داشبورد به‌شکلی است که به‌سمت راننده تمایل دارد و کار را برای استفاده از کلیدهای کنترلی هنگام رانندگی آسان می‌کند.

به‌نظر می‌رسد کیفیت متریال به‌کار رفته در کابین مناسب باشد و باتوجه به‌سابقه گروه بهمن در تولید و ورود خودروهای باکیفیت، این اتفاق چندان دور از ذهن نیست. با این وجود باید تا ورود تعداد زیادی دیگنیتی به‌بازار صبر کنیم تا بتوانیم کیفیت مواد کابین را ارزیابی کنیم. نکته دیگر درمورد کابین این خودرو این‌که معمولا خودروهای حاضر در این کلاس، فضای کوچکی برای سرنشینان عقب دارند و دیگنیتی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

امکانات رفاهی دیگنیتی

دیگنیتی از نظر تجهیزات و امکانات وضعیت مطلوبی دارد که از جمله این امکانات می‌توان به‌ترمز پارک برقی، سیستم‌های کنترل کشش، سه‌حالت رانندگی مختلف، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی و سرپایینی، سانروف پانورامای دو تکه، درِ صندوق‌عقب الکتریکی، دوربین دید عقب، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم برقی صندلی راننده، استارت بدون کلید، آینه‎‌های جانبی برقی، تهویه‌مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

مشخصات فنی دیگنیتی

موتور به‌کار رفته در دیگنیتی، حجمی معادل ۱.۵ لیتر و چهار سیلندر دارد و با پرخوران توربوشارژر تغذیه می‌شود. قدرت این موتور به ۱۴۸ اسب‌بخار و گشتاور آن نیز به ۲۳۰ نیوتون‌متر می‌رسد. برای انتقال این قدرت، جعبه‌دنده اتوماتیک CVT در نظر گرفته شده است و از چنین موتوری نباید انتظار معجزه داشت و شتاب و عملکرد فنی معمولی درانتظار خریداران دیگنیتی خواهد بود. اما با این وجود، نیاز شما را برای استفاده‌های معمولی برطرف خواهد کرد.

بازار رقبا و قیمت دیگنیتی

نزدیک‌ترین رقیب کراس‌اوور دیگنیتی در بازار کشور را می‌توان کراس‌اوور لوکس مدیران‌خودرو، یعنی چری تیگو 7 دانست و این دو خودرو در بخش فنی شباهت زیادی به‌یکدیگر دارند.

همانند بسیاری از خودروهای چینی ساخته‌شده طی چندسال اخیر، کراس‌اوور دیگنیتی به‌یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر 148 اسب‌بخاری مجهز شده و در سوی دیگر خودرو چری تیگو 7 با پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر قرار دارد که دقیقا خروجی قدرت آن برابر با دیگنیتی بهمن‌موتور است.

دیگنیتی به‌عنوان یک خودرو تازه‌وارد به‌بازار کشور شناخته می‌شود که از ابعاد بزرگ‌تری نسبت به‌چری تیگو 7 برخوردار است. قیمت دیگنیتی درحال حاضر در نمایندگی‌های بهمن‌موتور 749 میلیون و 500 هزارتومان و در بازار آزاد حدود 760 تا 780 میلیون‌تومان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =