تایر

صنعت تایر ایران با ۹کارخانه تایرسازی فعال  در کشور،‌سال ۹۹را با تولید ۲۷۳هزار و ۳۸۶تن انواع تایر به پایان رساند که در مقایسه با آمار تولید در سال ۹۸رشد ۱۸درصدی را نشان می دهد. رشدی قابل‌توجه که شاید بتوان از آن به‌عنوان تحقق شعار جهش تولید یاد کرد اما بی‌شک این صنعت در مقوله جهش تولید چندان موفق عمل نکرده است.آنهم به دلیل دپوی سنگین تایرها در انبار  کارخانه‌ها و سطح بازار که باعث شده است تایر با قیمتی کمتر از آنچه مصوب شده به فروش برسد.

به گزارش « دنیای خودرو» اگرچه سال گذشته برای صنعت تایر با یک رکوردشکنی در زمینه تیراژ تولید همراه بود وحتی این صنعت پا به عرصه‌های جدید در زمینه تولید سایزهای جدید نیز گذاشت اما به‌راستی نمی‌توان صنعت تایر را در مقوله جهش تولید موفق دانست.در سال ۹۹صنعت تایر ایران تولید خود را از مرز ۲۵میلیون حلقه در سال عبور داد.

بر اساس آمار انجمن صنفی صنعت تایر ایران در سال گذشته ۲۵میلیون و ۲۷۳هزار و ۴۰۷حلقه تایر در کشور تولید شده است که از این نظر شاهد رشد ۱۸درصدی در مقایسه با ۱۲ماهه سال ۹۸هستیم.

علاوه بر رشد تیراژ،‌ تایرسازان در عرصه‌های جدیدی نیز ورود کردند که از جمله آنها می‌توان به تولید تایرهای پاپهن،‌ تایر خودروهای شاسی‌بلند و تایرهای زمستانی اشاره کرد.

اما و اگرهای جهش تولید در صنعت تایر ایران

رشد ایجادشده در تولید را همه بعنوان جهش تولید و تحقق شعار سال ۱۳۹۹ می‌دانند و در همایش های سال ۱۴۰۰ قطعا منجر به دریافت لوح تقدیر و ... می‌انجامد اما آیا به معنی واقعی کلمه جهش تولید محقق شده است ؟در این خصوص لازم است در ابتدا بدانیم معنی جهش تولید چیست؟

جهش در تولید به معنای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود، تعبیر می‌شود. یا به عبارتی رفع عقب‌ماندگی‌های حوزه‌های تولید با حداکثر سرعت ممکن و حداقل زمان ممکن برای جبران کردن. اما قطعا رابطه‌ای بین تولید، عرضه، رونق و جهش تولید وجود دارد یعنی تولید، باید به بازار مصرف عرضه شود. از سوی دیگر این تولید باید رونق هم داشته باشد، یعنی تولیدات عرضه شده در بازار مصرف، باید مورد مصرف واقع شوند تا تداوم تولید صورت گیرد. که نتیجه آن رونق تولید را درپی خواهد داشت.

موضوعی که نباید فراموش شود توجه به قدرت خرید مردم است زیرا با نبود تقاضا، هر قدر نیز جهش در تولید اتفاق بیفتد اما بدون مشتری می‌ماند و از انگیزه تولید کاسته می‌شود. رغبت تولید تا زمانی است که خریدار وجود دارد و در غیر این صورت تولیدات بدون استفاده در انبارها دپو می‌شوند. اتفاقی که هم اکنون در بسیاری از انبارهای تولید کنندگان و نمایندگان فروش افتاده است.

۲۰راهکار برای تحقق واقعی جهش تولید

به گفته کارشناسان ۲۰ اقدام عملیاتی که برای جهش تولید ضروری است و باید با جدیت انجام گیرد عبارتند از:
ایجاد تنوع و تمایز در محصول
رقابت‌پذیر کردن تولید (محصول)
بهره‌ورکردن تولید
افزایش سهم بازار محصول
تامین نیازهای بازارهای داخل در درجه اول و سپس بازارهای خارجی
برندسازی
ارتقای کیفیت محصول
ایجاد ارزش افزوده
افزایش ظرفیت تولید
طراحی و استقرار زنجیره تامین قوی، بی‌عیب و نقص
راه‌اندازی و توجه جدی به واحدهای تحقیق و توسعه
شناسایی درست نیاز بازار
به‌کارگیری فناوری‌های روز
به‌کارگیری نیروی انسانی ماهر، با انگیزه، خلاق و قابل
اعتمادسازی (جلب رضایت مشتری)
قیمت‌گذاری مناسب
تقویت واحدهای تولیدی
راه‌اندازی واحدهای تولیدی جدید
حل مسائل تولید (نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی در حل مسائل تولید)
تامین منابع مالی مورد نیاز (سرمایه در گردش، طرح توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید)

اقدامات انجام شده تایرسازان داخلی با توجه به شرایط موجود قابل تحسین است اما اگر بخواهیم جهش تولید را به معنای واقعی محقق کنیم با توجه به موارد فوق، عوامل فروش و مصرف کنندگان بعنوان داور و یک فرد بی طرف می توانند تحقق شعار جهش تولید در سال۱۳۹۹ را برای هر یک از تولیدکنندگان داخلی تایر بررسی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =