گسترش دوچرخه‌ سواری پایتخت

دوچرخه هنوز جایگاه خود را به‌عنوان یک مدل حمل و نقل درون‌شهری در ایران پیدا نکرده، این در حالی است که  طی سه سال اخیر، استفاده از دوچرخه در برخی شهرها همچون تهران، افزایش پیدا کرده است. با این همه، آمارها نشان می‌دهند دوچرخه، در بهترین حالت حدود یک‌درصد از سهم جابه‌جایی‌های درون‌شهری را در شهرهای ایران نمایندگی می‌کند اما در کشورهای اروپایی (در هلند)، سهم دوچرخه، تا 27درصد هم می‌رسد.

به گزارش «اخبار خودرو»، چندی قبل، سیدآرش حسینی‌میلانی، عضو شورای شهر تهران در مورد استفاده از دوچرخه در شهر تهران گفت: استفاده از دوچرخه، سال‌هاست در بسیاری از کلان‌شهرهای جهان که با معضلات محیط‌ز یستی، ترافیک وآلودگی مواجه هستند، متدوال شده یا مورد اقبال شهروندان قرار گرفته است. از طرفی، میلیون‌ها موتورسیکلت و خودرو روزانه در تهران تردد می‌کنند که بخش قابل‌توجهی از بودجه عمرانی را به خود اختصاص داده‌اند.

استفاده از دوچرخه بیشتر شده است

میلانی با اشاره به اینکه دوچرخه یک مدل حمل و نقل مناسب، کم‌هزینه و پاک است، به فارس گفت: طی سال 1397، در تهران 58 هزار نفر سفر از دوچرخه برای تردد استفاده کرده‌اند که این میزان در سال 1399 به 180 هزار نفر سفر رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال به بیش از 246 هزار نفرسفر برسد. در واقع، سهم دوچرخه در کل سفرهای روزانه شهروندان تهرانی از 0.3 درصد در سال 1397 به 0.9 درصد در سال 1399 رسیده است.

حسینی‌میلانی با بیان اینکه مدیریت شهری می‌تواند نقش موثری در بهبود سهم استفاده از دوچرخه در سبد خانوار شهروندان داشته باشد، گفت: تقبل بخشی از هزینه اشتراک یا شارژ دوچرخه‌های اشتراکی می‌تواند در شرایط دشوار فعلی، حمایت موثری از گسترش امکان دوچرخه‌سواری برای اقشار کمتربرخوردار باشد.

وی با بیان اینکه شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا می‌توانست فرصت مناسبی برای توسعه دوچرخه‌سواری برای تهران باشد، گفت: بسیاری از کشورها در شرایط کرونا، حمل و نقل عمومی را به علت شیوع ویروس محدود کردند و طرح‌های محدودیت‌زای ترافیکی با شدت بیشتری به اجرا درآمد، اما در تهران برعکس این اتفاق افتاد. طرح ترافیک برای تشویق مردم به استفاده از خودرو شخصی به‌ جای عمومی برداشته شد.

حسینی‌میلانی با اشاره به سیستم دوچرخه اشتراکی هوشمند ادامه داد: سیستم دوچرخه اشتراکی هوشمند یکی از اقدامات نوآورانه و مفیدی است که در سه سال گذشته نقش اثرگذاری در افزایش استفاده از دوچرخه داشته اما این سیستم، عمدتا زمینه استفاده شهروندان را در محدوده مرکزی شهر فراهم ساخته است. این در حالی است که مدیرکل وقتِ دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور هم پیش‌تر با اشاره به اینکه میانگین سهم سفر با دوچرخه در کشور زیر یک‌درصد است، گفته بود: پایین بودن این آمار برای کشور فاجعه محسوب می‌شود و علتش نیز شعاری بودن موضوع دوچرخه و عدم پیگیری متمرکز است. به‌گفته مرضیه حصاری، در بخش هفتم قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی به‌ صراحت بیان شده است که باید پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و سفرهای ترکیبی با حمل و نقل عمومی در برنامه‌ریـــزی‌ها مد نظر قرار بگیرند.

حصاری به شهرهای موفق در امر دوچرخه سواری در کشور هم اشاره کرده و گفته بود: تهران، قم، قزوین و اراک در حال تهیه طرح جامع حمل‌ و نقلی مختص به دوچرخه هستند و برخی از آنها حتی طرح‌های‌شان را نهایی کرده‌اند. به عنوان نمونه، در شهر قزوین حدود 40 کیلومتر مسیر دوچرخه احداث شده، این در حالی است که استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی هم در تهران طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. یعقوب آزاده‌دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران، در این مورد گفته بود روزانه بیش از دو هزار سفر از طریق دوچرخه‌های اشتراکی در تهران انجام می‌شود.

کشورهای دیگر چقدر از دوچرخه استفاده می‌کنند؟

اما استفاده از دوچرخه در دیگر شهرها و کشورهای جهان چه میزان است؟ این پرسشی بود که محمدعلی سادسی، کارشناس شهرسازی و ترافیک در پاسخ به آن به «دنیای‌ خودرو» گفت: استفاده از دوچرخه در بسیاری از کشورهای جهان، بخش قابل‌توجهی از حمل و نقل عمومی را تشکیل می‌دهد و در واقع، یک مُد حمل و نقل کاملا جا افتاده به حساب می‌آید. او ادامه داد: کشورهایی با بیشترین میزان استفاد از دوچرخه عمدتا در اروپا قرار دارند و نخستین کشور در این فهرست، هلند است.

هلندی‌ها 27 درصد از جابه‌جای‌های درون‌شهری را با دوچرخه انجام می‌دهند و حدود یک‌چهارم از رفت و آمدها به محل کار و برعکس هم با دوچرخه انجام می‌شود البته حدود 400 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری تنها در آمستردام، پایتخت این کشور ایجاد شده است. جالب آنکه قرار است در بخشی از مسیرهای بزرگراهی در این کشور هم مسیر ویژه دوچرخه ایجاد شود.

سادسی ادامه داد: کشورهایی مثل دانمارک، آلمان، سوئد، بلژیک، فنلاند و نروژ هم در این فهرست قرار دارند و در آنها، بین 20 تا 5 درصد از تمام موارد حمل و نقل در شهرها با دوچرخه انجام می‌شود. در میان کشورهای آسیایی هم ژاپن و چین بیشترین استفاده از دوچرخه را برای ترددهای درون‌شهری دارند، این در حالی است که در آمریکا و کانادا، استفاده از دوچرخه چندان قابل‌توجه نیست، چراکه مسیرها طولانی‌تر هستند و فاصله بین مراکز شهری و تجمع خدمات بالاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =