سپراتور باتری

داخلی‌سازی قطعات یکی از هدف‌های اصلی وزارت صمت طی چهار سال گذشته بوده و در این راستا ضمن برگزاری میزهای داخلی‌سازی، بسیاری از قطعات در داخل بومی‌سازی شده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،داخلی‌سازی قطعات یکی از هدف‌های اصلی وزارت صمت طی چهار سال گذشته بوده و در این راستا ضمن برگزاری میزهای داخلی‌سازی، بسیاری از قطعات در داخل بومی‌سازی شده است.
موضوعی که همواره مورد تاکید مقامات ارشد نظام بوده و پیوسته بر کاهش وابستگی به‌خارج و تامین قطعاتی که امکان تولید آن‌ها از لحاظ کمی و کیفی در داخل وجود دارد، تاکید شده است. اما یکی از قطعاتی که به‌صورت کامل و صددرصدی از خارج تامین می‌شود، سپراتور باتری است و درحال حاضر باتری‌سازان کشور در این بخش توانایی تامین نیاز بازار و حتی بیش‌تر از آن را دارند. اما تولید این قطعه نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی است.
در این خصوص شرکت «فرنام‌ بسپار» با سرمایه‌گذاری گسترده، در راستای تولید این قطعه اقدامات لازم را صورت داده است. به‌گفته مدیران فرنام‌بسپار، این شرکت توانسته آزمایش‌های کیفی خواسته‌شده از سوی باتری‌سازان را به‌خوبی پشت سر بگذارد و استانداردهای لازم را برای تولید سپراتور به‌دست آورد. اما متاسفانه درعقد قرارداد با شرکت‌های باتری‌ساز ناکام مانده و همچنان سپراتور باتری از خارج وارد کشور می‌شود.
این درحالی است که مقامات ارشد نظام و همچنین مدیران وزارت صمت بر داخلی‌سازی و بومی‌سازی قطعات و جلوگیری از خروج ارز برای تامین قطعاتی که در داخل کشور امکان تولید آن وجود دارد، تاکید دارند. درخصوص این‌که چرا با وجود امکان تولید سپراتور باتری در داخل، باتری‌سازان همچنان به‌واردات آن می‌پردازند، سلیمان رئیس گروه برق و الکترونیک وزارت صمت به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «برخی واحدهای تولیدکننده باتری، سپراتور باتری را تولید کرده‌اند. یعنی شرکت‌های دیگری نیز در کشور وجود دارند که وارد این حوزه شده‌اند.»
رئیس گروه برق و الکترونیک وزارت صمت با بیان این‌که ما از شرکت‌هایی که داخلی‌سازی در این خصوص داشته باشند حمایت خواهیم کرد، درخصوص این‌که شرکت‌ها چه‌اقداماتی باید انجام دهند، اظهار می‌کند: «برای تولید هرمحصولی از جمله سپراتور باتری، تنها صِرف داخلی‌سازی نمی‌تواند اهمیت داشته باشد و محصول باید استانداردهای لازم را نیز پاس کند.»
وی می‌افزاید: «به صِرف ساخت یک نمونه از سپراتور نمی‌توانیم به‌باتری‌سازان برای خرید فشار بیاوریم. اما اگر تولیدکننده مدعی استانداردها را پاس کند و توانایی تولید داشته باشد، به‌شرکت‌های باتری‌ساز این موضوع را ابلاغ می‌کنیم.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =