بازار خودروهای وارداتی

حجم نقدینگی در کشور طی سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته، این در حالی است که نقدینگی هر بار به یک بازار ورود می‌کند و سبب افزایش کاذب قیمت‌ها می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،حجم نقدینگی در کشور طی سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته، این در حالی است که نقدینگی هر بار به یک بازار ورود می‌کند و سبب افزایش کاذب قیمت‌ها می‌شود. طی سال‌های اخیر میزبان اصلی این افزایش نقدینگی، صنعت و بازار خودرو بوده است. هرچند در سال‌های گذشته، نقدینگی در صنعت ساختمان نیز ورود کرد و بعد از خروج آن، شاهد رکود در این بخش هستیم. اما دولت بعدی در قبال چالش نقدینگی چه اقدامی باید انجام دهد و چگونه می‌تواند این تهدید را به فرصتی برای توسعه و افزایش تولید تبدیل کند؟ در همین زمینه پوریا نقدی، فعال بازار سرمایه و کارشناس اقتصادی با اشاره به چالش بزرگ بانک مرکزی دولت بعدی به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «به نظر من، مهم‌ترین چالش بانک مرکزی در اقتصاد ایران معضل بزرگ این روزهای کشور یعنی نقدینگی است.» وی می‌افزاید: «نقدینگی موجود به شکل افسار گسیخته و همچون سیلی ویرانگر به نوبت جای جای اقتصاد ایران را مورد اصابت قرار می‌دهد و هزینه وارد می‌کند.»

ایجاد تورم در بازارهای مختلف با ورود نقدینگی
نقدی تصریح می‌کند: «این نقدینگی یک‌روز به بازار مسکن یا خودرو می‌رود و وقتی به کمک تورم جذب این بازار می‌شود، مردم را از خرید خانه یا خودرو ناامید می‌کند. یک روز به بازار ارز می‌رود و به دنبال خود سفره مردم را کوچک می‌کند.
روز دیگر به بازار طلا و یک روز هم به بازار بورس و سهام سرازیر می‌شود و نتیجه‌ای را رقم می‌زند که هم‌اکنون شاهد آن هستیم. ضمن این‌که ورود این نقدینگی به بازارهایی همچون خودرو چالش‌های بزرگی ایجاد می‌کند.»
وی درخصوص این‌که چه راهی برای مهار این نقدینگی افسارگسیخته وجود دارد، اظهار می‌کند: «راهکار نخست این است که وجود این نقدینگی را بپذیریم و قبول کنیم با اقتصادی مواجه هستیم که حدود ۳۶۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی در آن موج می‌زند.»
این فعال بازار سرمایه می‌افزاید: «در گام بعد باید به فکر هدایت این نقدینگی به سمت بازارهای مولد یعنی بخش‌های تولید و خدمات باشیم و به‌جای انکار و سرکوب بازار سرمایه، این نقدینگی را که هم‌اکنون برای ما تهدید است، به فرصت تبدیل کنیم و با ایجاد جذابیت‌های مختلف برای مردم و سرمایه‌گذاران، این نقدینگی را به سمت صنعت هدایت کنیم.»
راهکارهای ایجاد جذابیت برای هدایت نقدینگی
این کارشناس اقتصادی در رابطه با این‌که چگونه می‌توان جذابیت برای این نقدینگی ایجاد کرد، می‌گوید: «معافیت‌های مالیاتی برای تولید، ایجاد فضای جذاب و حمایتی در بازار سرمایه و سهام شرکت‌ها، هدایت واقعی نقدینگی به سمت تولید به‌جای سفته‌بازی و نوسان‌گیری در سهام از طریق افزایش سرمایه شرکت‌ها برای ایجاد خط تولید جدید ازجمله اقداماتی که دولت باید پیگیر آن باشد.»
وی تاکید می‌کند با هدایت این نقدینگی و افزایش تولید، eps شرکت‌ها هم افزایش می‌یابد و قیمت سهام این شرکت‌ها هم به‌طور واقعی و نه‌به طور مصنوعی و دستوری بالا می‌رود و سودآوری خوبی هم نصیب سهام‌داران و سرمایه‌گذارانی می‌شود که نقدینگی خود را برای رونق تولید کشور به بازار سرمایه آورده‌اند.»
نقدی همچنین تصریح می‌کند: «ایجاد موانع و دافعه برای بازارهای موازی و افزایش سنگین مالیات بر سفته‌بازی و دلال‌بازی در بازارهای مسکن، خودرو، ارز و طلا از دیگر اقدامات سلبی است که باید انجام شود.»
وی می‌افزاید: «باید به‌گونه‌ای مالیات وضع شود که هیچ راهی برای سودهای نجومی دلالان این بازارها باقی نماند و هیچ منفعتی را برای خود در این بازارهای غیرمولد نبینند.» نقدی می‌گوید:‌ «پس با هدایت نقدینگی به سمت تولید و بازار سرمایه به نحو صحیح و منظم می‌توان تهدید نقدینگی را به فرصت بزرگی برای افزایش تولید واقعی شرکت‌های مختلف در کشور تبدیل کرد و با این امر مهم جلوی ورود نقدینگی به بازارهای موازی مسکن و ارز و طلا و خودرو که باعث ضربات جبران‌ناپذیر به معیشت مردم می‌شود را گرفت و در واقع با یک تیر دو نشان زد.»

ضرورت کنترل نرخ تورم و توقف چاپ اسکناس
نقدینگی بالا و سرگردان در جامعه در کنار نگرانی از کاهش ارزش پول و به تبع آن ورود این نقدینگی به بازار خودرو، یکی از اصلی‌ترین دلایل گرانی خودرو در سال‌های اخیر بوده است.
اما اگر نرخ تورم تحت کنترل قرار گیرد و چاپ اسکناس برای پاسخگویی به زیان انباشته صنایعی همچون خودرو متوقف شود، مردم از ترس کاهش ارزش پول خود، آن را وارد بازارهایی مانند خودرو نمی‌کنند و دلالان نیز از این بازار رخت خواهند بست.
البته این را نیز باید اذعان داشت که جذب نقدینگی سرگردان به بازار خودرو دو علت دیگر هم دارد؛ نخست آن‌که بازار خودرو بیش از هر بازار دیگری خود را با نوسانات نرخ ارز تطبیق می‌دهد و به محض افزایش یا کاهش قیمت ارز می‌توان واکنش آن را بر قیمت‌ها در بازار خودرو دید. از سوی دیگر، به دلیل قیمت‌گذاری دستوری همچنان حاشیه سود دلالان درصورت خرید مستقیم از کارخانه محفوظ است و از این رو، پای ثابت قرعه‌کشی‌های خودروسازان برای فروش خودرو دلالان هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =