دناپلاس توربو اتومات با اصالت ملی و آریزو ۵ توربو از آسیای شرقی

چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک، دو خودرو نسبتا محبوب و پرفروش در کلاس سدان‌های جمع‌وجور بازار ایران به‌شمار می‌روند که به‌دلیل قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به‌مدل‌های کره‌ای نظیر هیوندای الانترا و کیا سراتو توانستند در بازار خودرو ایران سری در میان سرها داشته باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»، نخستین نشانه‌های حضور چری آریزو ۵ در سبد محصولات کمپانی چری مربوط به‌سال ۲۰۱۴ می‌شود و در این سال، کمپانی چینی مذکور یک محصول مفهومی تحت‌عنوان کانسپت آلفا را در نمایشگاه خودرو پکن به‌نمایش گذاشت. سال بعد نیز کانسپت دیگری تحت‌عنوان آلفا ۵ به‌عنوان پیش‌درآمدی بر نسخه واقعی آریزو ۵ در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۵ برای بازدیدکنندگان نمایش داده شد.

به‌هر صورت نمونه‌های واقعی چری آریزو ۵ از سال ۲۰۱۶ و با دو نوع موتور ۱.۵ لیتری تنفس‌طبیعی یا توربوشارژ (E۴T۱۵B) تولید شد. سال ۱۳۹۵ زمان مناسبی بود تا شرکت مدیران‌خودرو (نماینده رسمی کمپانی چری در ایران) مدل آریزو ۵ را با پیشرانه تنفس‌طبیعی عرضه کند. مدتی بعد مدیران‌خودرویی‌ها دایره مدیریت بازی را تغییر دادند و نسخه توربوشارژ چری آریزو ۵ را به‌عنوان برگ برنده خود در رقابت با محصولات مشابه وارد میدان کردند.

به‌این ‌ترتیب، چری آریزو ۵ توربو از سال ۹۶ تاکنون میهمان سفره خودرویی ما ایرانی‌هاست و حتی با وجود تحریم‌ها، قصد ترک بازار کشور را ندارد. از سوی دیگر سوگلی ایران‌خودرو که قیمت بالای آن در ابتدای عرضه، حواشی فراوانی با خود داشت و سروصدای زیادی به‌پا کرد، چیزی جز نسخه اتوماتیک دناپلاس توربو نیست. جعبه‌دنده شش‌سرعته‌ اتوماتیک این خودرو آن‌چنان گران‌قیمت بود که شوک نسبتا عجیبی به‌بازار خودرو کشور و البته افکار عمومی مشتریان وارد کرد. این گیربکس از سال ۱۳۹۹ با دناپلاس توربو همراه شد تا در اوج تحریم‌ها، شرکت ایران‌خودرو به‌علت ارائه یک مدل جدید و نیز تلاش‌ در زمینه خودکفایی و عدم‌وابستگی به‌کمپانی‌های خارجی، در ارائه تولیدات جدید به‌ این گیربکس افتخار کند.

ایران‌خودرو نسبت به‌داخلی ‌بودن جعبه‌دنده دناپلاس توربو اتوماتیک هیچ ادعایی ندارد و صرفا آن را متناسب با عملکرد پیشرانه ef۷ توربوشارژ تنظیم کرده و روی گران‌ترین محصول ملی خود قرار داده است.

مقایسه طراحی دناپلاس توربو اتوماتیک و آریزو ۵ توربو

دناپلاس توربو یکی از محبوب‌ترین تولیدات ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود که از قضا، از طرف جوانان نیز استقبال مناسبی از آن به‌عمل آمده و بیش از همه، اسپرت‌سواران جوان را از ‌ظاهر مهیج و تهاجمی خود خرسند ساخته است.

طراحی چراغ‌های اصلی و جلوپنجره این خودرو، حالت هندسی و ستیزه‌جویانه دارد و از لحاظ تطابق با سایر اجزای بدنه، امتیاز بالایی کسب می‌کند. فریم پنجره درِ عقب نیز مهیج به‌نظر می‌رسد.
این خودرو به‌شکل جالبی نسبت به‌نسخه معمولی دنا و سمند تغییر شکل یافته و طراحی سپر و چراغ‌های عقب نیز سنخیت مناسبی با نمای جلو دارد.

اما در سمت دیگر این میدان، با نواده یکی دیگر از محصولات قدیمی بازار ایران یعنی ام‌وی‌ام ۵۳۰ مواجهیم که برخلاف حریف ایرانی، کوچک‌ترین تشابهی به‌اجداد خود ندارد. چری آریزو ۵ توربو از لحاظ طراحی توانسته هم شاخصه‌های اسپرت جوان‌پسند را به نمایش درآورد و هم سلایق خانواده‌ها را به‌طور کامل مدنظر قرار دهد.

آریزو ۵ توربو درمقایسه با دناپلاس توربو اتوماتیک، بسیار حرفه‌ای‌تر طراحی شده است و از ناهماهنگی دیداری شاخص در بدنه آن اثری مشاهده نمی‌شود. بر همین اساس و به‌دور از هرگونه منش متعصبانه، می‌توان رقیب برآمده از سرزمین اژدها را برنده مقایسه چری آریزو ۵ توربو با دناپلاس توربو اتوماتیک از نظر طراحی ظاهری قلمداد کرد.

مقایسه فنی چری آریزو ۵ توربو و دناپلاس توربو اتوماتیک

هر دو مدل حاضر در این مقایسه از معدود سدان‌های نسبتا اقتصادی موجود در بازار کشور هستند که به‌پیشرانه پرخوران یا توربوشارژ مجهز شده‌اند. محصول ملی ایران‌خودرو، پیشرانه ۱.۷ لیتری ef۷ توربوشارژ را به‌خدمت گرفته تا ۱۵۰اسب‌بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتون‌متر گشتاور را به‌واسطه گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی DAE به‌چرخ‌های جلو ارسال کند.

شتاب و چالاکی دناپلاس توربو اتوماتیک نسبت به‌چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک، مقداری کمتر و حدود ۱۱ثانیه ارزیابی ‌شده است. از طرف دیگر، رقیب چینی نیز از توان تقریبا مشابه دناپلاس توربو اتوماتیک سود می‌برد و اختلاف چندانی با حریف ایرانی خود از لحاظ توان فنی ندارد؛ خروج ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت به‌همراه ۲۱۰ نیوتون‌متر گشتاور از این پیشرانه مشابه با نمونه موجود در چری تیگو ۷ سبب شده است آریزو ۵ توربو بتواند ظرف مدت‌زمان ۹.۸ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست پیدا کند.

البته در چری آریزو ۵ توربو برخلاف تیگو ۷، یک گیربکس CVT برای انتقال نیرو به‌چرخ‌های جلو تعبیه شده است و همین امر می‌تواند یکی از دلایل کاهش چابکی آریزو ۵ نسبت به‌تیگو ۷ باشد. به‌عنوان جمع‌بندی باید اظهار داشت که هر دو خودرو توان فنی نسبتا مشابهی را دراختیار می‌گذارند؛ اما آریزو ۵ توربو اتوماتیک با اختلاف کم می‌تواند از رقیب ایرانی خود پیشی بگیرد.

مقایسه شرایط بازار این دو خودرو

خانواده دناپلاس به‌ویژه نسخه توربو این محصول مورد توجه بسیار مشتریان ایران‌خودرو قرار گرفته و تقاضا برای آن‌ها روزبه‌روز درحال افزایش است. نسخه اتوماتیک نیز جدیدترین عضو این خانواده به‌شمار می‌رود که با استقبال بسیار مناسب متقاضیان مواجه شده و از لحاظ شرایط بازار در نقطه اوج به‌سر می‌برد.

از سوی دیگر گرچه چری آریزو ۵ توربو نیز به‌عنوان یک سدان چینی مونتاژ داخل شرایط قابل ‌قبولی را برای خود در ایران فراهم آورده است، اما به‌دلیل بیش‌تر بودن هزینه‌ تعمیر و نگهداری قطعات‌یدکی، نمی‌تواند همچون رقیب ایرانی‌اش خریدوفروش پررونقی داشته باشد.

بنابراین درمقایسه چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک با دناپلاس توربو اتوماتیک از نظر شرایط بازار، می‌توان سدان ایرانی را برنده اعلام کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    D: D: D: D: D:
  • رزا IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    بدک نبود :D

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =