لنت ترمز

پس از انتشار خبری به‌نقل از رئیس هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان از سوی یکی از خبرگزاری‌ها انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ ایران به‌این خبر واکنش صریحی نشان داده و درخواست شفاف‌سازی ادعاهای بیان‌شده در آن را دارد.

براساس این نامه نشانه‌هایی از غرض‌ورزی در رابطه با موضوع پیگیری دلایل حادثه اتوبوس حامل خبرنگاران وجود دارد و اعضای این انجمن اظهارات اعلام‌شده را ظلم فاحشی درحق تولیدکنندگان این صنعت دانسته‌اند. تولیدکنندگان با اشراف ‌بر فوق ایمنی بودن قطعه یادشده به‌نظارت سختگیرانه سازمان ملی استاندارد اشاره داشته و حتی اعلام کرده‌اند که چطور می‌شود کالایی با کیفیت پایین را از کشور صادر کرد؟! بنابراین استفاده از عبارت‌هایی همچون «تولید با بدترین کیفیت» یا «عدم مسئولیت‌پذیری کارخانه‌ها در قبال تولیدشان» بدون ارائه مستندات را نه‌تنها اجحافی بزرگ در حق تولیدکنندگان و سازمان‌های ذیربط همچون سازمان ملی استاندارد دانسته‌اند، بلکه به‌نحوی شانه خالی کردن مدعیان از ‌پاسخ مسئولانه درقبال وظایف صنفی و حرفه‌ای‌شان می‌دانند.

درادامه «دنیای‌ خودرو» با ارتباط با اعضای این انجمن، اطلاعات بیش‌تری درباره این موضوع کسب کرده است.

محمود عسگری دبیر انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور

لنت‌ترمز شامل بیش از ۳۰ نوع ماده اولیه است

محمود عسگری، دبیر انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور درباره نامه صادرشده توضیح داد: «راننده‌های اتوبوس پیش از اخذ گواهینامه مربوطه از تست‌های تپه عبور می‌کنند و آگاهی دارند که درصورت مشکل در ترمز چگونه این وسیله را کنترل کنند. از سوی دیگر اتوبوس مورد اشاره اصلا از سیستم ترمز ریتارد استفاده نکرده که این عمل در یک منطقه کوهستانی نشان از مشکل در سیستم ریتارد یا عدم آگاهی راننده داشته است.

حتی ممکن است از لنت‌ترمز خارجی استفاده شده باشد که بدون استناد به‌هیچ سند معتبری این صحبت‌ها بیان می‌شود. لنت‌ترمز شامل بیش از ۳۰ نوع مواد اولیه است و چطور شخص بی‌دانشی بدون اطلاع از فرمولاسیون مدعی می‌شود که چنین قطعه حساسی از کاغذ و مقوا تولید می‌شود؟!

ما به‌دنبال پیگیری این اتهام از مراجع قضایی هستیم و این خبرگزاری موظف است در پاسخ به‌جوابیه ما تکذیبیه یا مستنداتی را که برمبنای آن این ادعا از سوی هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن صنفی رانندگان منتشر شده است، برای ما ارسال کنند. ضمنا وقتی تصادفی رخ می‌دهد کارشناسان راهنمایی‌ورانندگی باید تشخیص دهند که چه‌عوامل انسانی، جادهای یا فنی سبب آن بوده است؛ چرا که ادعای اصلی این است که در جادهای تردد صورت پذیرفته که مناسب این وسیله نقلیه نبوده است.»

سید حسین لاجوردی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور

رسانه‌های عمومی در کارهای تخصصی پیش از اعلام نتیجه‌نهایی از طرف متخصصین ذیربط دخالت و اظهارنظر نکنند

سیدحسین لاجوردی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ کشور گفت: «لنت ترمز یک کالای فوق ایمنی است که تولیدکنندگان آن موظف به رعایت استانداردهای اجباری و سخت‌گیرانه سازمان استاندارد هستند.

متاسفانه برخی رسانه‌ها قبل از مشخص شدن نظر کارشناسی و در حوزه‌هایی که در تخصص آنها نیست وارد می‌شوند و این موضوع باعث ایجاد نگرانی در مردم و تولیدکنندگان و زیر سوال بردن آنها می‌شود.

به‌نظر بنده بهتر است رسانه‌های عمومی در کارهای تخصصی و اموری که در تخصص آنها نیست دخالت نکنند و اجازه دهند تا پیش از مشخص شدن دلایل توسط کارشناسان خبره و بعد از تایید صحت مطالب، آنها را در رسانه‌های خودشان منتشر نمایند.

سیدعباس نیکخو، مدیرعامل شرکت لنت‌ترمز ایران

احتمال استفاده از لنت‌های وارداتی بی‌کیفیت بالا

سیدعباس نیکخو، مدیرعامل لنت‌ترمز ایران به‌عنوان یکی دیگر از تولیدکنندگان لنت‌ترمز وسایل نقلیه سنگین توضیح داد: «در تدوین نامه تاکید داشتیم که ما مدعی بررسی دقیق این حادثه هستیم و باوجود درنظر گرفتن تمام مناسک رسمی برای انتقال موضوع و تاکید یک صنعت در پیگیری این حادثه این نامه تنظیم شد. اما حقیقت این است که درد ما بیش‌تر از آن چیزی است که در این نامه منعکس شده است. در وهله دوم باید درنظر داشت آنچه نقل شده، متاسفانه از سوی شخصی است که حتی به‌عنوان مصرف‌کننده نیز اطلاعات کافی درمورد انتخاب نوع لنت ندارد.

وقتی ایشان با اظهارنظرهای غیرمسئولانه سبب تشویش اذهان عمومی می‌شوند، بنابراین امکان پیگیری این موضوع درمراجع قضایی وجود دارد تا در آینده این‌گونه رفتارها شیوع پیدا نکند.

فرض این‌که لنت استفاده‌شده در زمره انواعی بوده که از مجاری رسمی، غیررسمی یا حتی قاچاق وارد شده که می‌توان گفت نظارت سازمان‌هایی همچون استاندارد روی آن ضعیف است و این محصول به‌دست مصرف‌کننده رسیده و راننده صرف این‌که اعلام شده این لنت خارجی است، از این قطعه استفاده کرده است، دور از ذهن نیست و نکته بعدی این‌که مسئولیت اصلی برعهده شخص راننده است و وی باید نظارت دقیقی بر قطعات مصرفی خصوصا قطعه فوق ایمنی همچون لنت‌ترمز داشته باشد که از کیفیت مطلوبی بهره‌مند باشد و توسط برند معروف و معتبری تولید شود.

درهر حال اعضای انجمن مصر هستند که این موضوع به‌شکل مطلوبی پیگیری شود و ما بیش از افرادی که دراین‌باره احساس مسئولیت نمی‌کنند، به‌فکر جان و مال مردم هستیم و این موضوع را طی چندین دهه فعالیت خود ثابت کرده‌ایم. ماندگاری ما طی ۵۵ سال گذشته نشان از در اولویت قرار گرفتن کیفیت درمحصولات ما دارد و اگر با اعتراضی از سوی مشتری مواجه شویم، حتما آن را پیگیری می‌کنیم.

درهر حال باتوجه به‌حضور لنت ایران در بورس کشور به‌عنوان یک شرکت سهامی عام، امکان پیگیری متضرر شدن عده زیادی از سهامداران این شرکت با انتشار این اظهار نظر غیرمسئولانه وجود دارد.»

سید علی لاجوردی مدیرعامل لنت پارس

صنعت لنت ترمز قدمت ۵۰ ساله دارد

سیدعلی لاجوردی مدیرعامل لنت پارس در واکنش به‌خبر منتشرشده گفت: «من متاسف شدم؛ چرا که به‌خاطر این موضوع تولیدکنندگان دلسرد شده‌اند و فرد یا افرادی که درمورد تولید لنت‌ترمز که قدمت بیش از ۵۰ ساله در کشور دارد و بیش از ۶۰ کارخانه در این بخش با استفاده از تکنولوژی روز و مدرن دنیا فعالیت می‌کنند، این‌چنین اظهار نظر می‌کنند، ندانسته به‌آن ضربه سنگینی می‌زنند.

خوشبختانه کشور ما به‌عنوان قطب صنعت لنت‌ترمز و کلاچ در منطقه شناخته شده و کشورهای همسایه برای گرفتن این تکنولوژی به‌تولیدکننده‌های ایران مراجعه می‌کنند. این کمال بی‌انصافی است که فردی با اطلاعات ناقص یا با منظوری خاص این اظهارنظر را در رسانه‌های داخلی پوشش داده و باعث ایجاد خوراک برای رسانه‌های خارجی شده‌اند. تا دیروز همه بسیج شده بودند که واردات را آزاد کنند و متاسفانه تلاش آن‌ها بی‌فایده بود؛ چرا که اظهارات آن‌ها برمبنای کمیت بود و وقتی ما اعلام کردیم که دربخش تامین هیچ مشکلی وجود ندارد و عرضه واقعا بیش‌تر از تقاضاست، حال آمده‌اند و کیفیت را زیر سوال برده‌اند و تصور کرده‌اند که با زیر سوال بردن کیفیت می‌توانند اهداف خود را عملی کنند. در عین حال ما خودمان هم شاهد این هستیم که حدود ۴۰ درصد از خودروهای کشور فرسوده است و منطقی است که راننده‌ای که مسافری را جابه‌جا می‌کند، در ابتدا از ایمنی خودرویش اطمینان حاصل کند.

این‌که وضعیت خودرویی که از ایمنی لازم برخوردار نیست و سبب ایجاد حادثه شده است، نادیده گرفته شود و تنها به‌قطعه‌ای همچون لنت بپردازیم، منصفانه نیست و این درحالی است که سیستم ترمز از قطعات زیادی تشکیل شده است که اگر هرکدام به‌درستی کار نکند، می‌تواند سبب این مشکل شود و تا به‌امروز بررسی نشده که دلیل این حادثه چه‌بوده و آیا راننده مقصر بوده یا تعمیرکار و مسئول نگهداری از خودرو.

هرچه‌هست مستقیم به‌سراغ تولیدکننده لنت آمده‌اند! شما قطعا اطلاع دارید که کارخانه‌ها تحت‌نظر موسسه استاندارد فعالیت می‌کنند و این موسسه اجازه نمی‌دهد حتی یک دست لنت‌ترمز از کارخانه بدون تایید استاندارد خارج شود و این انصاف نیست که حیثیت تولیدکننده به‌این شکل زیر سوال برود.

سوال اینجاست که اگر کیفیت لنت ایرانی ضعیف است، چرا تاجران اغلب نمونه‌های داخلی را درخارج با بسته‌بندی جدید عرضه می‌کنند و باتوجه به‌این‌که در ایران ۶۰ تولیدکننده در این زمینه مشغول فعالیت هستند، برخی از آن‌ها استانداردهای معتبر اروپایی را به‌سختی کسب کرده‌اند و فردی که تفاوت بین کاغذ و مقوا و لنت‌ترمز را تشخیص نمی‌دهد، مقصر خودش است.»

سید میثم لاجوردی عضو هیات مدیره انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور

به دغدغه‌های مردم اضافه نکنید

سیدمیثم لاجوردی عضو هیات مدیره انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ کشور هم درباره اظهارنظر انجمن صنفی رانندگان گفت:«این ادعا یک صنف بزرگ را نشانه گرفته است. بحث یک یا دو شرکت نیست بلکه تشکل و صنعتی بزرگ مورد اتهام قرارگرفته است.

تا آنجائی که ما اطلاع داریم یک کارگروه تخصصی درحال حاضر مشغول بررسی علل حادثه است و هرگونه اظهارنظر شخصی قبل از اعلام نظر کارشناسان خبره نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به دغدغه‌های مردم اضافه می‌کنند.

از رسانه‌ها نیز انتظار می‌رود از نشر اخباری بی‌پایه و اساس و فاقد مستندات پرهیز کنند تا متخصصین بتوانند در فضایی آرام موضوع را پیگیری و نتایج را با شفافیت به مردم اطلاع‌رسانی نمایند.

تولیدکنندگان لنت ترمز و قطعات اصطکاکی سال‌هاست کشور را از واردات این قطعه بی‌نیاز کرده‌اند و چنین اظهارنظرهایی درباره این صنف به هیچ‌ عنوان منصفانه نیست.

محسن محمدنژاد، مدیر فنی مهندسی شرکت پارسیان ترمز «تکستار»

سخنان مطرح‌شده سطحی است!

محسن محمدنژاد، مدیر فنی-مهندسی شرکت پارسیان ترمز «تکستار» درباره تخصصی بودن اظهارات اعلام‌شده گفت: «استفاده از عبارتی همچون ترمز کاغذی و مقوایی کلمات غیرکارشناسی است و با کمترین سواد می‌توان درک کرد که دما در اثر اصطکاک بالا رفته و درچنین شرایطی کاغذ به‌سرعت می‌سوزد. حال چطور می‌شود یک لنت‌سازی از مواداولیه کارتن یا مقوا استفاده کند و پیش از هرچیزی لازم است که مبدأ تولید لنت استفاده‌شده ردیابی شود. شاید هم لنت استفاده‌شده به‌صورت قاچاق وارد کشور شده باشد.

ما به‌عنوان قطعه‌ساز شاهد هستیم که خودروسازان حتی به‌مکانیزم صدای سوت هم توجه داشته‌اند و این درحالی است که صرفا با چند میلی‌متر جابه‌جایی کالیپر ترمز این صدا تولید می‌شود که به‌صورت غیرکارشناسی به‌سادگی لنت زیر سوال می‌رود؛ چرا که این ساده‌ترین گزینه است.

درحوزه تولید لنت‌ترمز حتی اگر سهل‌گیرانه‌ترین استانداردها را نیز درنظر بگیریم، این قطعه یک جنس اصطکاکی است و نمی‌توان از مواداولیه اشتعال‌زا برای ساخت آن استفاده کرد و این موضوع محلی از اعراب ندارد.

حتی ممکن است به‌خاطر گرم شدن سیستم ترمز به‌دلیل عبور از مسیر کوهستانی به‌سیستم هیــدرولیک ترمز فشار وارد شود و این سیســــــتم نتوانسته نیروی کافی برای درگیری لنت و دیسک ایجاد کند که در این سنـــــاریو لنت‌ساز بی‌تقصیر است.

حتی اولین جایی که می‌تواند شاکی این سخن‌ها باشد، سازمان استاندارد است که ادعای نظارت بر تولیدات را دارد و از سمت ما این نظارت اجباری است و به‌واقع شاهد دقت نظر این موسسه هستیم. به‌طور قطع لنت‌های زیرپله‌ای کشور از محصول یک دلاری تولیدشده در روستاهای چین به‌مراتب با کیفیت‌تر است.»

این شرکت به‌عنوان تنها تولیدکننده قطعه ایمنی که نه‌تنها استانداردهای داخل را پیاده‌سازی کرده، بلکه برای محصولات خود موفق به‌دریـــــــافت نشان EMark اروپا نیز شده است، خاطرنشان می‌کند این خبر که در حیـــــــطه فنی هیچ نشانه‌ای از صحت آن به‌چشم نمی‌خورد، صرفا با هدف کسب سود نامتعارف منتشر شده است.

راوی این مطلب کذب تلاش داشته تولید داخلی را که درسال‌های اخیر با نام آن آذین‌بندی شده است، خدشه‌دار کند و آنچه مشخص است این‌که آن‌ها به‌دنبال دستیابی به‌واردات لنت‌ترمز هستند؛ اما از آنجایی که ذهن‌های خلاق و فنی و مدیران مدبر در پس این صنعت مجدانه بر رسالت کیفیت پایدار پایبند هستند، این افراد راه به‌جایی نخواهند برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =