دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک

ایران‌خودرو در جدیدترین فهرست قیمت خود در تیرماه 1400 قیمت تمام محصولاتش را اعلام کرد. در فهرست اعلام‌شده توسط آبی‌پوشان جاده‌مخصوص، درحال حاضر خودرو دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک، گران‌ترین مدل تولید داخل محسوب می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،ایران‌خودرو در جدیدترین فهرست قیمت خود در تیرماه 1400 قیمت تمام محصولاتش را اعلام کرد. در فهرست اعلام‌شده توسط آبی‌پوشان جاده‌مخصوص، درحال حاضر خودرو دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک، گران‌ترین مدل تولید داخل محسوب می‌شود.
به تازگی ایران‌خودرو فهرست قیمت محصولات خود در تیرماه ۱۴۰۰ را منتشر کرد و این اقدام ایران‌خودرو سنتی جدید محسوب می‌شود. البته با توجه به‌این‌که سایر خودروسازان دولتی هنوز فهرست قیمت محصولاتشان مربوط به‌تیرماه امسال را منتشر نکرده‌اند، مشخص نیست این اقدام ایران‌خودرو در انتشار فهرست قیمت تولیداتش به‌صورت ماهانه تکلیف جدید وزارت صمت به‌خودروسازان است یا این‌که ایده مدیران ارشد ایران‌خودرو بوده است. اما چندنکته درباره فهرست قیمتی تیرماه محصولات ایران‌خودرو قابل‌توجه است که مورد نخست مربوط به‌اعلام قیمت ماهانه توسط این خودروساز می‌شود. پیش‌تر چنانچه مشتریان قصد داشتند از آخرین قیمت خودرویی در مبدأ مطلع شوند، باید به‌سراغ اعلامیه‌ فروش‌های فوق‌العاده خودروسازان می‌رفتند تا از آخرین قیمت محصول مورد نظر مطلع شوند. این درشرایطی است که خودروهای مشمول قرعه‌کشی در فروش فوق‌العاده نیز محدود بود و شامل تمام خودروها نمی‌شد.
اما با انتشار فهرست قیمت ماهانه دیگر نیازی به‌جست‌وجو در اعلامیه‌های فروش فوق‌العاده برای کشف قیمت خودرو نیست و می‌توان گفت این اقدام به‌نوعی کار مشتریان را برای پیدا کردن قیمت کارخانه‌ای خودروهای قابل عرضه (حتی اگر در فروش‌های فوق‌العاده آن‌ها جایی نداشته باشد) آسان کرده است. نکته دیگر این‌که آبی‌های جاده‌مخصوص به‌صراحت اعلام کرده‌اند چنانچه نام هریک از تولیدات حاضر در سبد محصولاتی آن‌ها در این فهرست قیمتی به‌چشم نخورد، به‌این معناست که آن محصول در برنامه تولید این خودروساز در تیرماه جایی ندارد. با توجه به‌فهرست و همچنین این اظهارنظر شاهدیم که آبی‌های جاده‌مخصوص در تیرماه نیز مانند خردادماه امسال، برنامه‌ای برای تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و همچنین رانا معمولی نخواهند داشت.
اما برویم سراغ قیمت‌های اعلامی از سوی ایران‌خودرو برای محصولات تولیدی و قابل عرضه در تیرماه و این نرخ‌ها را با قیمت‌های اعلامی خردادماه مقایسه کنیم. مقایسه فهرست قیمت محصولات ایران‌خودرو برای نخستین‌ماه از فصل تابستان ۱۴۰۰ با فهرست بهای خردادماه امسال، نشان می‌دهد محصولات تولیدی این خودروساز هیچ تغییر نرخی را تجربه نکرده‌اند و نحوه قیمت‌گذاری محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز این‌گونه است که خودروسازان این امکان را دارند بهای محصولات تولیدی خود را براساس دو عامل زیان تولید و همچنین فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه تعیین کنند. بنابراین به‌نظر می‌رسد از یک طرف هزینه تولید هیچ‌یک از محصولات قابل عرضه این خودروساز به‌نسبت خرداد سال جاری تغییر نداشته و از طرف دیگر به‌دلیل نوسان کم قیمتی در بازار، تغییری نیز در فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه ایجاد نشده تا خودروساز بتواند قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش دهد.
درهمین رابطه سراغ نمایشگاه‌های خودرو در سطح پایتخت می‌رویم. جایی که بهای خودرو را در کف بازار به‌راحتی می‌توان به‌دست آورد. همچنین گزارش‌های میدانی در بازار آزاد خودروهای داخلی حاکی از آن است که در این فهرست تا پایان تیرماه برای قیمت کارخانه‌ای پژو 405SLX رقمی حدود ۱۰۸ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان تعیین شده است.
در غیاب پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در این فهرست، آبی‌های جاده‌مخصوص برای تیپ ۲ این خودرو قیمت ۱۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان را تعیین کرده‌اند و پژو پارس LX نیز در کارخانه با پرداخت ۱۴۵ میلیون و ۸۰۰هزارتومان قابل خریداری است. درعین حال دناپلاس با موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک همچنان گران‌ترین خودرو تولید داخل ایران‌خودرو محسوب می‌شود و ۳۹۰میلیون‌تومان قیمت دارد. سمند LX نیز ۱۳۲ میلیون و ۴۵۰ هزارتومان در کارخانه قیمت خورده است. براساس برنامه اعلامی ایران‌خودرو همچنان تولید سه‌مدل خودرو پژو ۴۰۵، سمند با موتور EF7 و پژو پارس دوگانه‌سوز در دستور کار قرار دارد.
درنهایت پژو 206 صندوقدار V8 با قیمت 265میلیون‌تومان، پژو 207 دنده‌ای با رینگ فولادی 293 میلیون‌تومان، پژو 207 دنده‌ای با رینگ فولادی همراه با فرمان برقی و کروزکنترل 301 میلیون‌تومان، پژو 207 دنده‌ای با سقف پانوراما 318 میلیون‌تومان، پژو 207 اتومات با سقف پانوراما 398 میلیون‌تومان و پژو 207 اتومات با رینگ فولادی با قیمت 385 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =