تایر

مردم قدرت خرید تایر با قیمت‌های فعلی را ندارند و تنها راه بازگرداندن قدرت خرید، کاهش قیمت تمام‌شده تولید با تخصیص ارز ارزان است

به گزارش «اخبار خودرو»،«مردم قدرت خرید تایر با قیمت‌های فعلی را ندارند و تنها راه بازگرداندن قدرت خرید، کاهش قیمت تمام‌شده تولید با تخصیص ارز ارزان است.» این را دکتر محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس هیات‌مدیره انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران بیان کرد و از دولت جدید خواست با از سرگیری تخصیص ارز 4200تومانی به صنعت تایر قیمت این کالا را کاهش دهند تا امکان خرید برای مصرف‌کنندگان فراهم شود. وی همچنین تاکید کرد 30درصد مواد اولیه به‌کاررفته در تولید تایر وارداتی است که برای تهیه آنها ارز پرداخت می‌شود، همچنین قیمت فروش 70درصد مواد اولیه تولید داخل نیز بر مبنای قیمت دلار تعیین و در واقع تایر در داخل با دلار 25هزار تومانی ساخته می‌شود؛ به همین دلیل قیمت طی یک‌سال گذشته دوبرابر شده است. وی تصریح کرد: «تولیدکننده، ارز را به 6برابر قیمت می‌خرد و کالا را به دو برابر قیمت می‌فروشد. اما به‌دلیل گرانی کالا و کاهش قدرت خرید مردم تایرها در انبار کارخانه‌ها دپو می ‌شوند و به فروش نمی‌روند. درحال‌حاضر نزدیک به دو میلیون حلقه تایر در انبار کارخانه‌ها دپو شده‌اند و روزانه نیز 50هزار حلقه به این تعداد اضافه می‌شود.»

بدهی سنگین تایرسازان به بانک‌ها
رئیس انجمن زنجیره ارزش لاستیک با اشاره به مشکلات تایرسازان که به دلیل افزایش قیمت‌ها رخ داده است، به فروش نرفتن کالا در بازار نیز اشاره کرد و گفت: «متاسفانه با بالا رفتن نرخ ارز؛ نقدینگی شرکت‌ها به شدت کاهش یافت و درحال‌حاضر هر تولیدکننده بین 200تا 300میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی دارد.» گنجی از دولت منتخب خواست تا نگاهش به تایر را به‌عنوان کالایی استراتژیک اصلاح کرده و با توجه به حساس بودن این کالا،‌ ارز 4200تومانی را جایگزین ارز آزاد کند. در صورت عملی شدن این موضوع، قیمت تایر در بازار به نصف کاهش خواهد یافت و چرخ تولید خواهد چرخید.»

وزارت امور خارجه به کمک تایرسازان بیاید
عبداله شهریوری، دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک در پاسخ به سوال روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره برنامه این انجمن برای کمک به تایرسازان به منظور انتقال تکنولوژی از شرکت‌های بزرگ دنیا گفت: «یکی از بزرگ‌ترین معضلات ما عدم ورود تکنولوژی روز دنیا به کشور است. شاید یکی از بزرگ‌ترین انتقادها به دولت فعلی کم‌کاری رایزن‌های اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورهاست که دولت جدید باید نسبت به فعال شدن آنها اقدام کند.»
شهریوری از تشکیل کارگروهی در انجمن زنجیره ارزش لاستیک کشور برای همکاری با وزارت امور خارجه و وزارت صمت خبر داد تا از این طریق جدیدترین تکنولوژی و تجهیزات تایرسازی وارد خطوط تولید شوند. گنجی نیز در پاسخ به سوال روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص ورود تجهیزات جدید و نوسازی واحدهای تولیدی فعلی بیان کرد: «به‌صراحت می‌گویم با دلار 24هزار تومانی امکان بهبود، ‌نوسازی و ساخت کارخانه‌های جدید وجود ندارد. به‌هیچ‌عنوان سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان یک کارخانه 150میلیون دلاری را با این نرخ ارز ایجاد کرد. حتی بانک‌ها هم توان پرداخت این مبلغ را ندارند و بسیاری از پروژه‌های صنعت تایر روی زمین مانده است.» وی از دولت درخواست کرد یکبار گذشت کند و امکان سرمایه‌گذاری در این صنعت را فراهم آورد زیرا با ساخت کارخانه‌های جدید و نوسازی واحدهای موجود می‌توان برای همیشه از واردات تایر به کشور بی‌نیاز شد.

در ازای صادرات تایرحاضریم به دولت یارانه بدهیم
رئیس انجمن صنعت تایر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر ارز 4200تومانی به صنعت تایر بازگردد، دولت اجازه صادرات را نخواهد داد، در این صورت برای این مشکل چه برنامه‌ای دارید، گفت: «اگر ارز دولتی برگردد، صادرات ممنوع می‌شود. ما به‌عنوان تولیدکنندگان تایر حاضریم به دولت یارانه بدهیم، یعنی ارز حاصل از صادرات را می‌فروشیم و به دولت یارانه می‌دهیم. آنچه برای این صنعت و ادامه تولید مهم است، باز شدن دروازه‌های صادراتی است تا بتوانیم مانند گذشته در بازارهای منطقه‌ای و جهانی حضور داشته باشیم.»

نرخ پایه صادراتی به نصف کاهش یابد
گنجی یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی صنعت تایر برای صادرات را بالا بودن نرخ پایه صادراتی عنوان کرد و گفت: «دولت نرخ پایه صادراتی را برای ما 4دلار محاسبه می‌کند درحالی که کالا را بانرخ پایه 2.5دلار صادر می‌کنیم، همین موضوع یکی از سدهای بزرگ برای ورود تایر ایرانی به بازارهای جهانی است. یکی از شروط ما برای صادرات تایر اصلاح نرخ پایه صادراتی است که باید از 4دلار به 2دلار اصلاح شده تا صادرات این محصول مقرون به صرفه شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =