گریس‌های لیتیومی

پیش‌بینی دقیق آنچه در بازار آینده گریس خودروهای الکتریکی اتفاق خواهد افتاد، دشوار است. ازیک‌سو خودروهای الکتریکی بیش‌از یک وسیله‌نقلیه ICE از گریس استفاده می‌کنند زیرا اجزای بیشتری دارند که نیاز به روغن‌کاری دارد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،پیش‌بینی دقیق آنچه در بازار آینده گریس خودروهای الکتریکی اتفاق خواهد افتاد، دشوار است. ازیک‌سو خودروهای الکتریکی بیش‌از یک وسیله‌نقلیه ICE از گریس استفاده می‌کنند زیرا اجزای بیشتری دارند که نیاز به روغن‌کاری دارد.
همزمان نیز تولیدکنندگان درپی استفاده از یاتاقان‌هایی هستند که نیاز به تعویض مداوم روغن و اتلاف‌وقت در تعمیرگاه‌ها نداشته باشند. همچنین به‌دلیل رشد تقاضا برای باتری‌های لیتیوم-یونی، به‌دلیل تراکم بالای انرژی آنها، گرایش به سمت استفاده از گریس‌های لیتیومی بیشتر شده است.
به‌همین‌منظور پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 تعداد وسایل نقلیه سبک به 1.6میلیارد دستگاه برسد که 18درصد آن شامل وسایل نقلیه الکتریکی خواهد بود. با افزایش تولید EVها، تقاضا برای لیتیومهیدروکسید نیز افزایش می‌یابد. به‌رغم رشد قابل‌توجه حجم تقاضا تا سال 2030 اما این میزان همچنان کمتر از یک‌درصد ذخایر لیتیوم سراسر جهان را استفاده خواهد کرد. بنابراین مشکلی از لحاظ کمبود ذخایر لیتیوم نخواهد بود اما به تولیدکنندگان لیتیوم نسبت به سرعت و کارآیی آنها در انجام این فرآیند فشار وارد می‌شود. روش‌های فعلی تولید هیدروکسیدلیتیوم کارآمد نیستند. همین‌موضوع ازجمله دلایلی است که سبب شده هزینه تولید گریس لیتیوم در یک سال 13درصد افزایش یابد. نگرانی دیگر آنکه حجم تولید لیتیوم قادر به پیشبرد تقاضا نیست. هم‌اکنون، تقریبا یک‌سوم تقاضای روانکار مربوط به وسایل‌نقلیه سبک و بیشتر آن روغن‌موتور است. باتوجه به آنچه گفته شد این سوال مطرح می شود چنین موضوعی چگونه بر رشد مداوم بازار خودروهای الکتریکی تاثیر خواهد گذاشت؟ درحال‌حاضر، در جهان حدود 39 میلیون تن روغن روانکار در سال مصرف می‌شود که ارزش تخمینی آن تقریبا 146 میلیارد دلار است. تولیدکنندگان روانکار با در نظر گرفتن قانون، افکار عمومی و نیازهای مشتری، باید نوسان بازار را نیز در نظر بگیرند. طی دو دهه گذشته، محققان فرمولاسیون روانکار بر بهبود بهره‌وری سوخت در موتورهای احتراق داخلی تمرکز کرده‌اند، اما هنوز برای خودروها به حدود 40 نوع روغن روانکار مختلف نیاز دارند. وسایل نقلیه الکتریکی ممکن است به مایعات متنوع کمتری نیاز داشته باشند، اما چالش‌های یافتن یک راهکار برای روغن‌کاری کارآمد موتور الکترونیکی که در عین حفاظت همزمان از الکترونیک قدرت در سیستم، باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. رشد تنوع محصولات اختصاصی برای خودروهای برقی در ابتدای مسیر است اما انتظار داریم برای ارتقای عملکرد خودروهای برقی از محصولات پیچیده‌تری استفاده شود. هرچند اکنون در ابتدای راه هستیم اما قطعا در آینده ایده‌های نوینی برای استفاده در پیشرانه، باتری و حتی سیستم‌های ارتباطی و تجهیزات مخابراتی که در خودروهای برقی خودران استفاده خواهند شد، نیز مطرح می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =