اتوبوس‌های الکتریکی

 بازار جهانی اتوبوس نیز مانند سایر بخش‌های خودروسازی هم‌زمان با شیوع کووید-19 با مشکلاتی همراه شد که حالا بعد از گذشت یک سال‌ونیم از این همه‌گیری، انتظار می‌رود این بازار هم خود را از مشکلات رها کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار جهانی اتوبوس نیز مانند سایر بخش‌های خودروسازی هم‌زمان با شیوع کووید-19 با مشکلاتی همراه شد که حالا بعد از گذشت یک سال‌ونیم از این همه‌گیری، انتظار می‌رود این بازار هم خود را از مشکلات رها کند. این بازار در سال 2020 مانند بسیاری از صنایع تولیدی در دنیا، با وقفه کوتاه مدتی در تولید همراه شد اما با ورود به 2021 و مباحث مربوط به واکسیناسیون و توقع کنترل پاندمی کرونا، این بازار با رشد همراه بود که همین اتفاق انتظار رشد در این بازار را در سال جاری میلادی و یک دهه پیش رو افزایش می‌دهد. از سوی دیگر ورود تکنولوژی‌های روز به این صنعت باعث شده تا آینده آن تامین شده و برای سال‌های بعدی نیز برنامه‌ریزی درستی در این بخش انجام شود.


ارزش 87.46 میلیارد دلاری بازار اتوبوس‌ها در سال 2021

انتظار می‌رود بازار جهانی اتوبوس‌ها از 76.7 میلیارد دلار در سال 2020 با نرخ رشد سالانه 14 درصد به 87.46 میلیارد دلار در سال 2021 برسد. از سال جاری میلادی بازیابی تاثیر کووید-19 بر رشد این صنعت تاثیرگذار است و دلایل اصلی این رشد را می‌توان عمدتا در تنظیم مجدد فعالیت‌ شرکت‌ها و بازیابی تاثیرات کووید-19 جست‌وجو کرد که پیش از این منجر به اقدامات محدودکننده، دورکاری، تعطیلی فعالیت‌های تجاری شده و چالش‌های عملیاتی در صنایع مختلف شده بود.


رشد 14.5 درصدی بازار اتوبوس‌ها در سال 2025
پیش‌بینی می‌شود بیشترین حجم تولید در بازار جهانی اتوبوس‌ها به میانه‌های دهه پیش رو برسد. در دورانی که انتظار می‌رود تاثیرات اقتصادی کووید-19 به حداقل ممکن رسیده باشد و صنایع مختلف از جمله اتوبوس‌سازی در دنیا بتواند خود را از مشکلات اقتصادی نجات دهد.
بنابراین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این بازار در سال 2025 یعنی میانه‌های دهه جاری با رشد 14.49 درصدی همراه شود و حجم آن به 149.91 میلیارد دلار برسد.

بازیگران اصلی تولید اتوبوس در یک دهه آینده
بازار اتوبوس‌ها شامل فروش اتوبوس و خدمات مرتبط توسط نهادهایی است که به منظور حمل‌ونقل مردم و کالا، این محصولات را تولید می‌کنند. از این رو مانند سال‌های پیش از این، برخی از تولیدکنندگان نقش اصلی را در این زمینه بازی خواهند کرد.
بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازیگران اصلی بازار اتوبوس‌ها در یک دهه پیش رو شرکت‌های vdl، دایملر، تاتاموتورز، ایچرموتورز، مارکوپولو، ولوو، اسکانیا، سولاریس، آشوک لیلاند و ایوکو باشند.
این در حالی است که به دلیل ورود تکنولوژی‌های جدید شاید سهم هر یک از این تولیدکنندگان در آینده متفاوت باشد اما به نظر نمی‌رسد ترکیب اصلی این بازیگران در صنعت اتوبوس‌سازی تغییر چندانی را طی یک دهه آینده شاهد باشد.


بهره‌وری صنعت اتوبوس دنیا از فناوری‌های جدید
پای تکنولوژی‌ها مانند سایر بخش‌های خودروسازی به صنعت تولید اتوبوس‌ها هم باز شده است. تکنولوژی‌ استفاده از سوخت‌های پاک، محصولات هیبرید، هیدروژنی و خودران از جمله جدیدترین فناوری‌هایی هستند که به کمک تولید اتوبوس‌ها آمده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دهه جاری بهره‌وری از فناوری‌ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود بگیرند. اتوبوس‌های خودران یک روندکلیدی است که در بازار اتوبوس محبوبیت زیادی کسب کرده است. حجم استفاده از اتوبوس‌های خودران رو به افزایش است و بسیاری از تولیدکنندگان از سال 2019 به بعد برنامه های خود را برای تولید اتوبوس‌های مستقل ارائه کرده‌اند. به عنوان مثال در نوامبر سال 2019، بخش اتوبوس‌سازی ولوو از اتوبوس هیبرید 7900 رونمایی کرد که به عنوان پایه برای خودران‌ها طراحی شده بود. این اتوبوس با موفقیت مسیری بین پارکینگ و چند ایستگاه کاری را طی کرد و در این مسیر از ایستگاه شارژ و تعمیر هم استفاده کرد. موفقیت‌هایی از این دست نشان از آن دارد که فناوری‌ها در این صنعت مسیر درستی را طی خواهند کرد.

نوسان قیمت فلزات؛ مانع رشد صنعت اتوبوس
به‌طور کلی دلایل بسیاری در رشد بازار اتوبوس‌ها نقش خواهند داشت. انتظار می‌رود افزایش تقاضا برای سفر با اتوبوس رشد بازار اتوبوس‌ها را طی سال‌های آینده رقم بزند. بنابراین، تقاضای روزافزون برای اتوبوس باعث رشد بازار اتوبوس‌ها خواهد شد. با این حال برخی موارد هم مانع از رشد در این صنعت خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود نوسان قیمت فلزات مانند آهن و فولاد، رشد بازار اتوبوس‌ها را در سال‌های آینده محدود کند. صنعت خودرو از اجزای ساختاری مختلفی برای تولید اتوبوس از جمله آهن ، فولاد و فلزات دیگر استفاده می‌کند که نوسان قیمت آن‌ها، می‌تواند هزینه‌های عملیاتی را افزایش دهد. گزارش‌ها نشان از آن دارد که سنگ‌آهن، به عنوان ماده اولیه ساخت آهن در سال 2020 به ازای هر تن حدود 27 دلار بوده است. در ماه مارس، قیمت سنگ آهن 82 دلار و در ماه اکتبر 118 دلار بود. قیمت فولاد در فوریه سال 2020 507 دلار (3370 یوان) به ازای هر تن متریک و در ماه اکتبر 545 دلار (3631 یوان) به ازای هر تن متریک بود. بنابراین ، نوسان قیمت فلزات می‌تواند مانعی بر سر راه رشد بازار اتوبوس‌ها باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =