کد خبر: 235482
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
حق‌ بیمه شخص‌ ثالث خودرو

رئیس کل بیمه مرکزی ضمن تشریح نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث گفت: شرکت‌های بیمه موظف‌ هستند تا سقف تعهد خسارات را پرداخت کنند.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری 24 تیر ماه به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های صنعت بیمه پرداخت.

غلامرضا سلیمانی با اشاره به اینکه در سال 99 وضعیت ما علی‌رغم اینکه سعی کردیم خیلی در رابطه با نرخ حق بیمه افزایش نداشته باشیم، ولی به دلیل گسترش فعالیتی که نمایندگی ها، بازاریابان و شرکت‌های بیمه انجام دادند افزایش مناسبی داشتیم گفت: تقریباً در سال 1399 حدود 82 هزار میلیارد تومان پرتفو از سوی شرکت‌های بیمه محقق شد که حدود 89 درصد ضریب خسارت بوده است.

وی با اشاره به اینکه 43 هزار و 700 میلیارد تومان در طول سال 99 پرداخت خسارت ، انجام شده است عنوان کرد: 37 درصد افزایش حق بیمه شخص ثالث نسبت به سال 1398 داشتیم. اعتقاد نداریم که نرخ بیمه بایستی به اندازه تورم رشد پیدا کند، نرخ بیمه را به اندازه تورم رشد نمی‌دهیم، سعی می‌کنیم تا حد امکان فشار را از مردم کم کنیم.

رئیس کل بیمه مرکزی ضمن تشریح نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث گفت: تخفیف بیمه شخص ثالث برای راننده است و در هنگام فروش خودرو جزو سوابق راننده باقی می ماند و به خریدار منتقل نمی شود.

او در خصوص سقف پرداخت خسارت خودرو توضیح داد: شرکت‌های بیمه موظف‌ هستند تا سقف تعهد خسارات را پرداخت کنند.

سلیمانی با اشاره به اینکه در بیمه‌های مسئولیت، بیمه های درمان نرخ و تعرفه قانونی وجود ندارد بلکه این مسئله به رقابت برمی گردد گفت: حتی نرخ نسبت به سال 98 کاهش یافته است.

سلیمانی با اشاره به اینکه 2 میلیون و 700 هزار ایثارگر و جانباز تحت پوشش بیمه هستند افزود: در سال 99 نسبت به سال 98 سرانه حق بیمه را کمتر کرده‌ایم در حالی که تعرفه‌های بخش درمان افزایش پیدا کرده ولی سرانه کاهش پیدا کرده است لذا با سیستم و سامانه هایی که تشکیل داده‌ایم بهره‌وری را افزایش داده‌ایم و حتی ضریب خسارت را نسبت به سال 98 کاهش دادیم.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه به غیر از بیمه شخص ثالث، بقیه بیمه ها بر اساس نرخ های رقابتی صورت می‌گیرد گفت: شخص ثالث مربوط به دولت است و قانون نرخ آن را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه موظف‌اند تا سقف تعهد خسارات را پرداخت کنند خاطرنشان کرد: متاسفانه قانونی در مجلس تصویب شده بود که مسئله متعارف و غیرمتعارف بودن ماشین ها در آن مطرح شده بود و از همان موقع رضایتمندی مردم برای ما مهم ترین مسئله بوده است زیرا نارضایتی فرار بیمه ای ایجاد می‌کند و این موضوع به ضرر ماست .

سلیمانی افزود: یک نامه رسمی به دولت نوشتم و در آنجا تقاضای اصلاح قانون را کردم که با نظر مساعد دولت مواجه شد و در نهایت به مجلس فرستاده شد و در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس بنده 3 بار این موضوع را توضیح دادم به طوری که تمام اعضای کمیسیون مجلس به این نتیجه رسیدند که قانون باید اصلاح شود . دلیلی ندارد شرکت‌های بیمه‌ای بخواهند بگویند که چه ماشینی متعارف و چه ماشینی نامتعارف است لذا تا سقف تعهد باید پرداخت صورت بگیرد .

وی ادامه داد: مردم با مشکلاتی مواجه هستند و لذا بازدیدهای میدانی را در تهران و سایر استان ها به عمل آوردم به طوری که این مسئله هم به ضرر ما و هم ضرر مردم بود. اگر اعضای کمیسیون اقتصادی صدای ما را می شنوند از آنها درخواست می‌کنیم که پیگیری لازم را انجام دهند.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: ممکن است بحث متعارف و نامتعارف بودن در بیمه شخص ثالث در قانون دست زده نشود، ما به عنوان صنعت بیمه در زمان پرداخت خسارت نباید مسئله متعارف و نامتعارف بودن را در نظر بگیریم لذا شرکت‌های بیمه قبول کردند هر ماشینی که تصادف کرد تا سقف تعهد پرداخت را انجام دهند.

رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به انتقال تخفیف بیمه خودرو اظهار کرد: تخفیف بیمه وقتی حاصل می شود که راننده خوب اقدام به رانندگی کرده باشد و جریمه ای به وی تعلق نگرفته باشد.

سلیمانی عنوان کرد : راننده ای داریم که بر روی پراید به خوبی رانندگی می‌کنند و از تخفیف برخوردار می‌شود و از سوی دیگر راننده ای را هم داریم که بر روی ماشین های گران قیمت اقدام به رانندگی می‌کند اما خسارت زیادی را به بار می آورد لذا به همین دلیل صاحب خودرو وقتی اقدام به فروش وسیله نقلیه خود می کند این تخفیف متعلق به خودش است و می تواند این تخفیف را برای ماشین دیگری که قصد خریداری آن را دارد منتقل کند و یا اینکه این امکان را هم در نظر گرفتیم تا تخفیف به خانواده درجه یک فرد منتقل شود.

باید هرچه سریعتر آیین نامه مربوط به راننده محوری آماده شود
سلیمانی با اشاره به اینکه باید هرچه سریعتر آیین نامه مربوط به راننده محوری آماده شود بیان کرد: ما اطلاعات لازم از جمله جنسیت ، شغل و سن را وارد می کنیم لذا با نیروی انتظامی از نظر اطلاعات لینک هستیم و نامه مشترکی را برای دولت پیرامون آئین نامه فرستاده‌ایم ،این آیین‌نامه فرآیندی دارد که باید طی شود و در کمیسیون اجتماعی دولت باید در دستور کار قرار بگیرد ما اعلام آمادگی کرده‌ایم تا با همکاری نیروی انتظامی آیین نامه به تصویب برسد، بنابراین منتظر هستیم تا این آیین‌نامه هرچه سریع‌تر تدوین شود تا به نفع صاحبان خودرو تمام شود.

روند رو به رشد بیمه تکمیلی و بیمه زندگی
رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: از 82 هزار میلیارد تومان حدود 25 هزار میلیارد تومان مربوط به بیمه شخص ثالث است، تقریبا حدود 15 درصد از کل 82 هزار میلیارد تومان مربوط به بیمه درمان تکمیلی بوده است و در بحث بیمه زندگی تقریباً حدود 15 درصد پرتفو داریم به نظر می‌رسد خوشبختانه در بحث درمان بیمه تکمیلی و بیمه زندگی رشد بهتری نسبت به سال های قبل داشته باشیم. در شخص ثالث نرخ را دولت اعلام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین قضیه این است که در بحث بیمه زندگی و بیمه تکمیلی، بیمه مسئولیت، بیمه‌ آتش سوزی، بیمه حمل و نقل و سایر بیمه ها رو به رشد هستیم تصریح کرد: بیمه تکمیلی به نوعی ضرورت خانواده‌ها شده است. بعد از بیمه پایه شرکت‌های بیمه‌ای با بیمه گذار می‌نشینند و بر اساس سرانه حق بیمه تکمیلی سقف تعهدات را تعیین می‌کنند و بر اساس آن سرویس و ارائه خدمت می دهند.

سلیمانی گفت: تعرفه ای وجود ندارد اما وقتی تعهدی را شرکت‌های بیمه‌ای نمی‌خواهند قبول کنند ما توانگری آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و لذا میزان سرمایه‌ای که این شرکت‌ها دارند مشخص است و شرکت‌ها و گروه‌های مختلف بیمه گذار بر اساس شرکت‌های بیمه‌گر که چه سرمایه‌ای دارند و پرتفوی آنها چقدر است مذاکره می‌کنند، به این معنی نیست که همه گروه‌های بیمه‌گذار یک قرارداد بیمه درمان تکمیلی با یک شرکت بیمه گر می بندند.

رئیس‌کل بیمه مرکزی ادامه داد: بیمه درمان تکمیلی توسط شرکت‌های بیمه‌ای براساس سرانه حق بیمه سقف تعهدات را تعیین و براساس آن خدمت ارائه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: همه گروه‌های بیمه‌گذار یک قرارداد بیمه درمان تکمیلی با یک شرکت بیمه‌گر نمی‌بندند، ممکن است یک شرکت بیمه‌گر بیاید با 4 گروه، 4 مدل بیمه درمان تکمیلی متفاوت ببندد.

سلیمانی با اشاره به اینکه در بخش پاراکلینیک و ویزیت بنا شده تا وزارت بهداشت طرح سپاس را پیاده کند گفت: براین اساس دیگر نسخ حذف می‌شوند و پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی خواهد بود و فرد نیاز به مراجعه ندارد لذا با سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت هماهنگ کرده‌ایم و قرارداد منعقد کرده ایم.

وی افزود: از اول دی‌ماه 1400 طبق قانون بایستی کلاً نسخ حذف شود، در چنین شرایطی دیگر نیاز نیست که فرد نسخه را به شرکت بیمه بیاورد و بخواهد که پول دریافت کند، باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم و الان در حال تست آزمایشی هستیم .

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به بیمه آتیه سازان حافظ اظهار کرد:بیمه آتیه سازان حافظ زیر نظر بیمه مرکزی نیست ما چندین بار به وزیر بهداشت نامه ارسال کرده‌ایم و اعتقاد داریم که اگر شرکت‌های بیمه‌ای در زیر قواعد بیمه‌گر قرار نگیرند برای مردم مشکل‌ساز می‌شوند لذا ما این موضوع را اعلام کرده ایم و نامه ای به دیوان محاسبات و به سازمان بازرسی ارسال کرده ایم و گفته ایم که هیچ نوع تعهدی در خصوص شرکت بیمه آتیه سازان حافظ نداریم.

جزئیات مجامع شرکت‌های بیمه‌ای
سلیمانی با اشاره به اینکه آخرین زمان برای مجامع شرکت‌های بیمه‌ای است گفت: مجمع حدود 18 شرکت تشکیل شده است و بقیه تا 31 تیرماه تشکیل خواهند شد لذا توانگری شرکت‌ها بهتر شده است و الان جز یک شرکت که توان پایین دارد وضعیت سایر شرکت ها خوب است .

وی ادامه داد: به مردم می توانبم اطمینان بدهم که وضعیت و توانگری شرکت‌ها خیلی بهتر شده است و تقریباً می‌توان گفت که یکی دو مورد هستند که آنها را اصلاح می‌کنیم . یکی از کارهای خوبی که انجام شده این است که آیین نامه سرمایه‌گذاری را اصلاح کرده ایم و به همین دلیل شرکت‌های سرمایه لینک شده اند، علیرغم اینکه در بیمه‌گری سود زیادی نداریم .

رئیس کل بیمه مرکزی اظهار کرد: حدود 11 هزار و 500 میلیارد تومان در سال 99 برای شرکت‌های بیمه‌ای سود تصویب شده است و این یک حرکت مثبت بود و لذا افزایش سرمایه را برای شرکت های بیمه اجباری کردیم و تمام شرکت‌های بیمه‌ای تا ماه اردیبهشت سال 1401 وقت دارند تا میزان سرمایه خود را حداقل دو برابر کنند، بالای 50 درصد شرکت‌های بیمه افزایش سرمایه را ثبت کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =