روغن موتور

با اعلام رسمی قیمت جدید روغن‌های موتوری اعم‌از دیزلی و بنزینی فروش شرکت‌های تولیدکننده ازسرگرفته شد. هفته گذشته روزنامه «دنیای‌خودرو» از احتمال افزایش 40درصدی قیمت روغن‌های موتوری در هر دو گروه دیزلی و بنزینی خبر داد و گفت تغییر قیمت از این هفته اجرایی خواهد شد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،با اعلام رسمی قیمت جدید روغن‌های موتوری اعم‌ از دیزلی و بنزینی فروش شرکت‌های تولیدکننده ازسرگرفته شد. هفته گذشته روزنامه «دنیای‌خودرو» از احتمال افزایش 40درصدی قیمت روغن‌های موتوری در هر دو گروه دیزلی و بنزینی خبر داد و گفت تغییر قیمت از این هفته اجرایی خواهد شد.
حال با اعلام رسمی و ابلاغ سازمان حمایت و درج قیمت در سامانه 124روغن‌های موتوری با نرخ‌های جدید در سطح بازار عرضه خواهند شد. اتفاقی که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل کاهش زیان شرکت‌های تولیدی به ویژه چهار شرکت اصلی تولیدکننده روانکار یعنی نفت‌بهران، ‌ایرانول، ‌پارس و سپاهان سرعت و میزان عرضه کالا در بازار افزایش چشمگیری خواهد یافت.
با این اتفاق به احتمال زیاد دلال‌ها و عاملانی که اقدام به نگهداری و احتکار روغن در انبارهای خود کرده‌اند مجبور به سرازیر کردن کالا به بازار خواهند شد و مصرف‌کننده نهایی طعم واقعی قیمت‌ها را خواهد چشید. اما به‌گفته فعالان صنعت روانکارها حتی افزایش 41درصدی قیمت روغن موتورهای بنزینی و دیزلی هم نمی‌تواند تولیدِ همراه با زیان شرکت‌ها را به سود برساند. شرکت‌های تولیدکننده روانکار بر اساس محاسبه قیمت تمام‌شده محصولات خود که تمام مواداولیه مصرفی مانند لوب‌کات به‌عنوان ماده خام تولید روغن پایه،‌ ادتیوها، ‌ظروف آهنی و پلاستیکی و ... را شامل می‌شود، ‌تولید روغن موتورهای دیزلی تنها در شرایطی برای شرکت‌ها سوددهی به همراه داشت که دولت با افزایش قیمت 87درصدی قیمت ها موافقت می‌کرد. از سوی دیگر پیشنهاد تولیدکنندگان روانکار برای روغن موتورهای بنزینی افزایش قیمتی در حدود 72درصد بود که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین ستاد تنظیم بازار با این دو پیشنهاد موافقت نکرد.
با افزایش 41درصدی روغن‌های موتوری از امروز، تولیدکنندگان فروش‌های خود را برای عاملین و شبکه فروش مویرگی بازخواهند کرد و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک قیمت‌ها در بازار به آرامش برسد. شرکت‌های خصوصی تولیدکننده روانکار نیز از این افزایش قیمت بی ‌بهره نخواهند ماند و ادارات فروش و بازاریابی شرکت‌های بخش خصوصی نیز قیمت فروش به عامل و مصرف‌کننده نهایی را به شبکه فروش خود در کشور اعلام خواهند کرد. آخرین افزایش قیمت روغن‌های موتوری که به صورت رسمی و با مجوز سازمان حمایت اجرایی شد، در آبان‌ماه سال گذشته بود که به‌رغم افزایش 40درصدی قیمت روغن‌های بنزینی و 53درصدی قیمت روغن‌های دیزلی باز هم صنعت روانکارها برای تولید محصولات باکیفیت با مشکل مواجه بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    مردم توان خریدنداره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =