روغن موتور

قیمت غیرواقعی روغن‌های موتوری و ادامه تولید همراه با زیان شرکت‌های روانکارساز،‌ صادرات روغن‌موتورهای ایرانی به کشورهای همسایه را جذاب‌تر  می کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،قیمت غیرواقعی روغن‌های موتوری و ادامه تولید همراه با زیان شرکت‌های روانکارساز،‌ صادرات روغن‌موتورهای ایرانی به کشورهای همسایه را جذاب‌تر می کند. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»‌ با اینکه با تصمیم ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت انواع روغن‌های موتوری دیزلی و بنزینی 41درصد افزایش یافته اما بالا بودن قیمت تمام‌شده تولید در این صنعت باعث شده است ‌همچنان شرکت‌های بزرگ و کوچک با چالش تامین مواد اولیه و مشکلات تولید محصول دست‌وپنجه نرم کنند.
ازسوی‌دیگر تحلیلگران بازار روانکارها بر این باورند شرکت‌های تولیدکننده برای رهایی از زیان‌دهی بیشتر که به‌واسطه قیمت‌گذاری اجباری برایشان به ارمغان آمده است باید نگاه ویژه‌تری به بازارهای صادراتی کشورهای همسایه به‌خصوص عراق داشته باشند. اگرچه محصولات باکیفیت ایرانی جایگاه خوبی در کشورهای عراق، ‌افغانستان، ‌پاکستان،‌ ارمنستان، ‌تاجیکستان، ‌آذربایجان، ‌ترکیه و حتی عمان دارند اما به‌نظر می رسد با قیمت‌گذاری اخیر سازمان حمایت،‌ شرکت‌ها باید بیش‌از پیش بر گسترش بازارهای صادراتی تمرکز کنند. چراکه افزایش قیمت صورت‌گرفته نمی‌تواند جذابیت لازم را برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد.
صادرات به عراق با سلیقه عراقی!
فعالان بازار عراق به‌خوبی می‌دانند راننده‌های عراقی تمایل چندانی به استفاده از روغن‌موتور با گرید بالا و تعویض در کیلومترهای بیشتر را ندارند. آنها ترجیح می‌دهند در به‌روزترین خودروها نیز از روغن‌موتور بنزینی سطح sl استفاده کرده اما زودتر روغن خودرو را تعویض کنند. این رفتار باعث می‌شود روغن موتور هر دو تا سه هزار کیلومتر یک‌بار تعویض شود بنابراین ‌بازار عراق را به منطقه‌ای جذاب برای روغن‌موتورهای سطح کیفی پایین ایران چه روغن‌های بنزینی و چه دیزلی تبدیل کرده است. با این‌تفاصیل به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده و با تمرکز بیشتر روانکارسازان بر صادرات به عراق، ‌بازار داخلی روغن‌های با گرید پایین بار دیگر به سمت دونرخی شدن پیش برود.

سال تولید یا تامین ؟
یکی از عواملی که باعث می‌شود شرکت‌های بخش‌خصوصی تولیدکننده روانکار ادامه سال را به سختی سپری کنند، مشکلاتی است که در زمینه تامین مواداولیه دارند. اگرچه این مشکلات برای 4شرکت بزرگ نیز وجود دارد اما قدرت مالی این شرکت‌ها و استفاده از روغن پایه تولید خود باعث شده است کمتر از بخش خصوصی درگیر مشکلات تامین باشند.
بررسی‌های بازار نشان می‌دهند برخی شرکت‌های بخش خصوصی طی چندماه گذشته 20درصد به قیمت‌های خود اضافه کردند تا توان رقابت با شرکت های بزرگ را داشته باشند. حال با رشد 41درصدی قیمت‌ها این شرکت‌ها نیز دست به افزایش خواهند زد و همین موضوع امکان رقابت با شرکت‌های بزرگ را از آنها خواهد گرفت.
اتفاقی که باعث می‌شود قیمت روغن‌موتورهای بخش خصوصی در بازار داخلی امکان رقابت با شرکت‌های بزرگ را نداشته باشند و زمینه‌ای برای دو نرخی شدن محصولات پرطرفدار دولتی شوند. دغدغه‌ تامین مواداولیه باعث می‌شود شرکت‌های خصوصی توان لازم برای ورود به بازارهای صادراتی را از دست بدهند. چالش‌هایی که از یک اتفاق نشأت می‌گیرد و آن قیمت‌گذاری دستوری برای روغن‌های موتوری است.

عرضه روغن موتور در بورس
از مدتی قبل شرکت نفت سپاهان برای اولین‌بار عرضه روغن موتور در بورس را آغاز کرده است. راهکاری که می‌تواند این محصول را از دست قیمت‌گذاری دستوری رها کند. اما نکته اینجاست نفت سپاهان محصولات نهایی خود را در قالب بشکه می‌فروشد اما هنوز امکان ورود رقابتی روغن موتورهای بسته‌بندی شده به بازار فراهم نشده است. به‌نظر می‌رسد یکی از راهکارها برای برون‌رفت از زیان‌دهی تولید روغن‌های موتوری، عرضه این محصولات به صورت قوطی‌های معمول در بورس کالاست تا نظام عرضه و تقاضا بتواند قیمت اصلی کالا را تعیین کند تا دست دلال‌ها و سودجویان از این بازار کوتاه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =