آموزشگاه‌های رانندگی

هزینه‌های آموزشگاه‌های رانندگی در سال 13۸۵ حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود که درحال‌حاضر این مبلغ برای کلاس‌های آموزشی موتورسیکلت است و کلاس‌های آموزش رانندگی با خودرو افزایش قیمت زیادی داشته‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،نخستین گواهینامه رانندگی را کارل بنز، مخترع خودروهای مدرن، در سال ۱۸۸۸ دریافت و اولین کشوری و داشتن گواهینامه برای رانندگی را الزامی کرد، آلمان بود که در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۱۹۰۳ این قانون را به اجرا گذاشت. اما در ایران نخستین گواهینامه رانندگی در سال 1301 صادر شد. هفت سال بعد نیز اولین آموزشگاه رسمی آموزش رانندگی توسط پنج نفر از پیشکسوتان اتومبیلرانی کشور در تهران، تاسیس شد. بین سال‌های 1305 تا 1308 با افزایش ورود خودرو، صدور گواهینامه رانندگی نیز آغاز شد. این روزها ازیک‌سو زمزمه‌هایی مبنی بر بالا بودن هزینه کلاس‌های آموزش رانندگی به گوش می‌رسد و ازسوی‌دیگر مدیران آموزشگاه‌های مربوطه از مشکلات و دردسرهایی که کرونا برای آنها ایجاد کرده است، سخن می‌گویند.

پلیس راهور در نرخ‌گذاری کلاس‌های رانندگی نقش جدی ندارد
چندی پیش سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا درباره بالا بودن هزینه‌های کلاس‌های رانندگی گفت: «هزینه‌های آموزشگاه‌های رانندگی در سال 13۸۵ حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود که درحال‌حاضر این مبلغ برای کلاس‌های آموزشی موتورسیکلت است و کلاس‌های آموزش رانندگی با خودرو افزایش قیمت زیادی داشته‌اند و اکنون بیش از یک میلیون تومان هزینه کلاس‌های رانندگی است.»
وی با اشاره به اینکه کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور نرخ مصوب هزینه‌های کلاس‌های رانندگی را از سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دریافت می‌کند، افزود: «پلیس راهور در نرخ‌گذاری کلاس‌های رانندگی نقش جدی ندارد. در جلساتی که با نمایندگان کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور داشتیم، تاکید کردیم هزینه‌ها را برای مردم کاهش پیدا کند.» وی ادامه داد: «پلیس راهور موازی با اقدامی که آموزشگاه‌ها درخصوص کاهش هزینه‌ها انجام می‌دهد، درحال ایجاد شرایطی است که مراجعه هنرجو در سامانه راهور باشد و خدمات را از سامانه دریافت کند. این موضوع باعث کاهش هزینه‌ها برای هنرجو می‌شود.»

برای شغل ما بیمه تعریف نشده است
یکی از مربیان آموزشگاه رانندگی استان تهران، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره مشکلات خود گفت: «شغل ما هیچ مزایایی ندارد چراکه بیمه نیستیم زیرا این شغل در بیمه اصلا تعریف نشده، کارکرد ما ساعتی است. یعنی اگر سرکار بیاییم، حقوق داریم اما اگر کلاس نداشته باشیم، حقوقی هم نداریم. با ساعتی ۲۰ هزار تومان چه می‌شود کرد؟ آیا خرج زندگی تامین می‌شود؟ شما اگر به یک شهربازی بروید و 10دقیقه بازی کنید باید بیشتر از ۲۰ هزار تومان بپردازید اما در آموزشگاه رانندگی به من و کارکرد خودرو ساعتی ۴۰ هزار تومان تعلق می‌گیرد.» این مربی در ادامه بیان کرد: «سرمایه ما زیر پای هنرجوست، اگر هنرجو خطا کند و منجر به تصادف شود، خودمان باید خسارت بدهیم. جالب است بدانید حتی سهمیه بنزین نیز به ما تعلق نمی‌گیرد. استهلاک و خرج خودرو هم به شدت بالاست حتی لاستیک، مزایا و وام نیز به ما تعلق نمی‌گیرد.»
وی در پایان افزود: «متاسفانه با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی آموزشگاه‌ها درآمد مربیان تقریبا به صفر رسیده و مراجعه مردم به آموزشگاه‌های رانندگی بسیار کم شده است. حتی کلاس‌های حضوری آیین‌نامه نیز لغو شده و به صورت مجازی برگزار می‌شود . بنابراین بسیاری از مردم از کلاس‌های آنلاین ناراضی هستند و ترجیح می‌دهند اصلا در آموزشگاه ثبت‌نام نکنند.»

با افزایش تورم، هزینه‌ درخواست گواهینامه نیز بالا می‌رود.
فرهاد حقیقی، رئیس هیات‌مدیره کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور درباره وضعیت این روزهای مربیان آموزشگاه‌های رانندگی، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «آموزشگاه‌های رانندگی اتحادیه فعال و مستقلی دارد که از قدیم وجود داشته است. اما متاسفانه در حق مربیان آموزشگاه رانندگی در کشور اجحاف شده و برخورد مناسبی با آنها نمی‌شود. حتی در این شرایط خدمات و مزایایی به آنها تعلق نمی‌گیرد. البته مربیان انگشت‌شماری هم هستند که توقعات غیرقانونی بیشتری داشته و درخواست اتحادیه مستقل دارند. اما آنچه قانون کار اجازه می‌دهد، به این صورت است که یک اتحادیه می‌تواند تشکیل شود و مربیان، کارمندان و آموزشگاه‌ها زیرنظر قانون صنفی اتحادیه قرار گیرند. در رابطه با حقوق مربیان، نرخ بسیار خوبی برای آنها در نظر گرفتیم و حقوق آنها مناسب و درخور است. درباره سوخت هم عده‌ای گلایه‌ دارند چرا سهمیه بنزین ندارند. با رایزنی‌هایی که انجام دادیم، پول بنزین (ساعتی سه هزار تومان) را به مربیان می‌پردازیم.»
وی در ادامه افزود: «درخصوص بیمه مربیان آموزشگاه رانندگی باید گفت متاسفانه این شغل، در بیمه تعریف نشده و قانون به ما اجازه بیمه شدن را نمی‌دهد. حتی در تاکسیرانی هم فقط کارکنان قدیم بیمه هستند و کارکنان جدید بیمه نمی شوند، چراکه ردیف شغلی بیمه تکمیل شده است.»
رئیس هیات‌مدیره کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور درباره بالا بودن هزینه درخواست گواهینامه گفت: «باتوجه به تورم، هزینه‌های درخواست گواهینامه نیز بالا می‌رود. این را هم در نظر داشته باشید که شما یک بار اقدام به گرفتن گواهینامه می‌کنید.»
فرهاد حقیقی ادامه داد: «باتوجه به مصاحبه‌های آقای هادیان‌فر درخصوص آزمایشگاه‌های رانندگی، چند درخواست از ایشان دارم؛ درحال‌حاضرکلاس‌های آیین‌نامه مجازی است و زیر نظر موسسه‌ای برگزار می‌شود که از کیفیت آن رضایت چندانی وجود ندارد. به‌همین دلیل از ایشان درخواست پیگیری دارم. دررابطه‌با افزایش نرخ هم پیشنهاد می‌کنم ایشان حتما با ما جلسه‌ای برگزار کنند و در جریان جزئیات قیمت‌ها قرار بگیرند.»
وی درباره مهم‌ترین درخواست خود گفت: «باتوجه به اطلاعیه آیین‌نامه اجرایی، خودرو مربی باید هفت‌ساله باشد اما الان زمان هفت‌سال کارکرد خودروها سر آمده و دولت هنوز خودرویی به ما نداده است، به‌همین دلیل تعدادی از مربیان بیکار شدند. بنابراین پلیس با ما همکاری کند یا حداقل طول عمر خودرو آیین‌نامه افزایش یابد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =