تایر رازی

انجمن صنفی صنعت تایر ایران هر از گاه با بررسی قیمت تمام‌شده تولید تایر اقدام به افزایش رسمی قیمت انواع تایر می‌کند البته ازسوی‌دیگر نبود کشش در بازار باعث شده، است تولیدات کارخانه‌های داخلی بسیار ارزان‌تر از نرخ مصوب در بازار به فروش برسند. 

به گزارش «دنیای‌ خودرو» ‌براساس آخرین مصوبه این انجمن قرار است از شهریورماه ۱۵درصد به قیمت فروش انواع تایرهای ایرانی در تمامی گروه محصول ها اضافه شود. اما اینکه آیا بازار کشش پذیرش قیمت‌های جدید را دارد یا خیر، موضوعی است که با بررسی کوتاهی در بازار به آن می‌توان پاسخ داد.

اگرچه بسیاری از تایرسازان هنوز سبدهایشان با اندک جذابیت سوددهی توسط عوامل فروششان عرضه می‌شود اما یکی از تایرسازان قدیمی با مشکلات بسیاری برای فروش کالای خود در بازار دست‌وپنجه نرم می‌کند. بی‌قاعده بودن نمایندگان برای خرید سبدهای ۱۷۰میلیون‌تومانی این شرکت و اینکه هر سبد تنها یک‌درصد برای تایر فروش سود آنهم به شرط فروش در قالب سه فقره چک،‌ دارد، باعث شده است این تایرساز با مشکل فروش تولیدات خود مواجه شود.

در اینجا قصد داریم به بررسی علل بروز چنین مشکلاتی در صنعت تایر به ویژه کارخانه‌هایی از این دست در کشور بپردازیم. شاید نخستین مشکل را بتوان به گردن وزارت صمت انداخت. زیرا با اجباری کردن فروش تایر در سامانه کالا و سامانه جامع تجارت باعث شد گردش نقدینگی در بازار به حداقل خود برسد.

همچنین علاوه‌بر ارزان شدن کالا،‌کارخانه‌ها در خط مقدم این جبهه بیشترین آسیب را ببینند. البته از عملکرد نامناسب واحدهای برنامه‌ریزی تولید و فروش این شرکت‌ها نیز نباید غافل شد.

ازآنجا این شرکت‌ها بیش‌از نیاز بازار اقدام به تولید محصول می‌کنند،‌ بازار را حتی برای رقبا با مشکل مواجه کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال نرخ مصوب برای هر جفت تایر چرخ‌های عقب وانت نیسان دو میلیون و ۹۰۰هزارتومان تعیین شده است که در بازار آزاد تا سه میلیون و ۳۰۰هزار تومان هم به فروش می‌رسید اما این روزها با به‌قیمت دو میلیون و ۶۵۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود این موضوع یعنی نداشتن توجیه اقتصادی خرید برای عوامل توزیع!

گفت‌وگو با فعالان بازار حکایت از آن دارد که این شرکت برخلاف توصیه‌های تایرفروشان عمل کرده و با تولید بیش‌از حد تایر جلو وانت نیسان و اشباع بازار قیمت عجیبی برای این تایر رقم زده است. محصولی که توسط انجمن صنفی صنعت تایر ۳میلیون و۶۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود حالا در بازار دو میلیون‌و ۳۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد! با این تفاصیل به نظر می‌رسد نمایندگانی که هنوز به خرید از چنین واحدهای تولیدی ادامه می‌دهند درک درستی از مسائل اقتصادی ندارند.

بررسی عملکرد واحد فروش این شرکت تایرسازی نشان می‌دهد تایرهای بایاس ۱۲-۲۴تولیدی که هر جفت ۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان نرخ‌گذاری شده است با اختلافی عجیب به قیمت ۶میلیون و ۸۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که البته بازهم خریداری برای آن نیست. به‌طوری‌که به‌گفته برخی تایرفروشان بزرگ از آبان‌ماه سال گذشته تا امروز موفق به فروش این سایز تایر نشده‌اند. بررسی قیمتی سایر سایزها هم حکایت امیدوارکننده‌ای را به روایت نمی‌کند.

از تایرهای پرایدی که نماینده باید برای هر جفت ۷۲۰هزار تومان پول بدهد تا آن را ۸۳۰هزار تومان بفروشد اما بازار این کالا فقط ۷۱۰هزار تومان ارزش‌گذاری کرده است؛ یعنی ۱۰هزارتومان زیان برای عاملی که می‌خواهد نمایندگی خود را حفظ و به اجبار سبدهای اعلامی را خریداری کند. وضعیت برای تایرهای کشاورزی نیز به همین گونه است؛ نرخ مصوب ۲میلیون و۸۰۰هزار تومان است اما و قیمت بازار ۲میلیون و۲۰۰هزار تومان.

نرخ مصوب تایر سمندی یک‌میلیون و ۱۸۰هزار تومان اما در بازار فقط ۸۵۰هزار تومان، تایر پهن سمندی نیز وضعیت مشابهی دارد و نمایندگان فروش باید به جای هر جفت یک‌میلیون و ۲۸۰هزار تومان،‌ تایر را یک‌میلیون و ۵۰هزار تومان بفروشند. اما به راستی راه چاره چیست؟ تکیه کارخانه‌ها بر افزایش تولید آن‌هم بدون پیشرفت در فروش؟ آنگونه که بزرگان فروش تایر در ایران که سال‌هاست با بالا و پایین‌های این بازار زندگی و تجربه کسب کرده‌اند، ‌می‌گویند باید بین نظام عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود، تولیدات کارخانه‌ها برای چند ماه به شدت کاهش یابد یا محصولات راهی بازارهای صادراتی شوند.

آنچه از سیاست‌های کلان برمی‌آید، قرار نیست حجم بالایی از تولیدات راهی بازارهای صادراتی شود و تنها راه باقیمانده برای ادامه بقا، ‌تعطیلی حداقل یک‌ماهه کارخانه یا کاهش میزان تولید به حدی است که بازار برای ورود کالاهای جدید راهی باز کند. البته گروه صنعتی رازی در اقدامی هوشمندانه فروش تایرهای گلدستون خود را به عده‌ای قلیل از نمایندگان پرقدرت در بازار لاستیک محدود کرد که بی‌شک می‌تواند از زیرفروشی تایرها جلوگیری کند.

اما مشخص نیست برخی کارخانه‌ها چرا تمایلی برای اصلاح در سیستم و تفکرات فروش خود ندارند و راهی برای نیروهای جوان و خوش فکر به ادارات فروش و برنامه ریزی تولید خود باز نمی‌کنند؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =