جی‌تی‌تایر

صادرات تایرهای ایرانی به خارج کشور در حال عملیاتی شدن است. پس از سال‌ها ممنوعیت صادرات تایر از ایران و از دست رفتن بازارهایی که تولیدکنندگان به سختی آنها را به‌دست آورده بودند، ‌این روزها صادرات لاستیک‌های ایرانی کلید خورده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،صادرات تایرهای ایرانی به خارج کشور در حال عملیاتی شدن است. پس از سال‌ها ممنوعیت صادرات تایر از ایران و از دست رفتن بازارهایی که تولیدکنندگان به سختی آنها را به‌دست آورده بودند، ‌این روزها صادرات لاستیک‌های ایرانی کلید خورده است.
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» یکی از مدیران وزارت صنعت، معدن‌وتجارت از آغاز فاز اجرایی صادرات تایر به دیگر کشورها خبر داد و گفت: «مجوزها صادر و موانع برداشته شده است، تایرسازان نیز در حال بازاریابی برای کالاهای خوددر کشورهای همسایه هستند.»
وی با تاکید براینکه براساس توافقات صورت‌گرفته و نظر دولت گفت تولیدکنندگان داخلی تایر می‌توانند10درصد تولیدات تایرهای رادیال سواری خود را در بازارهای صادراتی عرضه کنند. در گروه محصل کشاورزی و معدنی نیز کارخانه‌های تولیدکننده تا 30درصد تولیدات خود را می‌توانند در بازارهای هدف عرضه کنند.
وی درخصوص صادرات تایرهای 12-24نخی نیز افزود: «محدودیتی برای صادرات این تایرها وجود ندارد. به‌دلیل مازاد بودن تولید این تایرها، تولیدکنندگان می‌توانند در صورت بازاریابی درست و پیدا کردن بازار هدف مناسب کالاهای تولیدی خود را صادر کنند.» این مقام مسئول که نخواست نامی از او برده شود، درخصوص سازوکار صادرات تایر نیز گفت: «تایرسازان باید درخواست خود را به معاونت صنایع وزارت صنعت‌، معدن‌وتجارت اعلام و پس از دریافت موافقت از این معاونت اقدام به صادرات کالاهای خود براساس مقادیر اشارهشده کنند.»
وی با تاکید بر اینکه دو سال از ممنوعیت صادرات تایر ایرانی می‌گذرد و بسیاری از بازارسازی‌های صورت‌گرفته طی سال‌های گذشته از بین رفته است، افزود: «عراق و افغانستان دو بازار مهم و بالقوه برای محصولات ایرانـــی به‌شمار می‌روند و تایرهای ایرانی در پاکستان نیز از جذابیت بالایی برخوردار هســــــتند. ازسوی‌دیگر تایرسازان می‌توانند با بالا بردن کیفیت محصولات خود، روی بازار ترکیه و آسیای میانه نیز کار کنند.»
به گزارش «دنیای‌خودرو» ‌آزاد شدن صادرات تایر از دو منظر برای این صنعت حائزاهمیت است. اول اینکه مازاد تولیداتی که به‌دلیل اشباع بازار داخلی در کشور به فروش نمی‌رود از این طریق فروخته می‌شوند و از سوی دیگر تایرسازان با فروش ارزی محصولات خود می‌توانند مواداولیه موردنیاز خود به ویژه کائوچوی طبیعی را به جای خرید با ارز نیمایی ‌با منابع حاصل از صادرات خود خریداری کنند که این شیوه کمک شایانی به پایین آمدن هزینه های تولید خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =