برلیانس H330

اگر به‌دنبال خودرویی با گیربکس اتوماتیک و ارزان‌قیمت هستید، به‌لطف خودورهای چینی گزینه‌های متفاوتی پیش روی شماست. دو گزینه که جزو ارزان‌ترین مدل‌های اتوماتیک بازار شمرده می‌شود، قطعا جک J5 و برلیانس H330 است.

به گزارش «اخبار خودرو»،اگر به‌دنبال خودرویی با گیربکس اتوماتیک و ارزان‌قیمت هستید، به‌لطف خودورهای چینی گزینه‌های متفاوتی پیش روی شماست. دو گزینه که جزو ارزان‌ترین مدل‌های اتوماتیک بازار شمرده می‌شود، قطعا جک J5 و برلیانس H330 است. یکی، محصول شرکت با سابقه پارس‌خودرو و دیگری محصول کرمان‌خودرو بوده که آن هم جزو کهنه‌کاران بازار است. برای خرید خودرو ملاک‌های مشخصی همچون هزینه نگهداری، مصرف روزانه، تامین ارزان و سریع قطعات یدکی، دوام و عمر بالا، ایمنی و مصرف سوخت در اولویت است. اما در بازار کنونی کشور نباید از نقش انکارناپذیر زیبایی و خوش‌چهره بودن به‌راحتی گذشت. این روزها خودروهای چینی خوش‌رنگ و لعابی در بازار وجود دارد که به‌شدت دلبری می‌کنند.

عرض‌اندام جک J5 در مقابل برلیانس H330

معرفی و بررسی برلیانس H330
خودرو برلیانس H330 ساخت کمپانی چینی برلیانس بوده و تاریخچه تاسیس این کمپانی به‌سال 1992 بازمی‌گردد. این کمپانی به‌منظور گسترش فعالیت خود در سال 2003 با کمپانی ب‌ام‌و برای ساخت و عرضه خودروهای ب‌ام‌و درچین قراردادی منعقد کرد و برلیانس H330 نخستین‌بار در سال 2013 در نمایشگاه پکن به‌نمایش عمومی درآمد. طراحی این خودرو مانند اکثر محصولات این کمپانی متاثر از محصولات ب‌ام‌و بوده و از همین رو، چهره این خودرو از محبوبیت زیادی برخوردار است. برلیانس H330 نمونه فیس‌لیفت شده محصول قبلی این شرکت با نام JUNJIE FSV است که مانند همتای چینی خود توسط شرکت پنین‌فارینای ایتالیا تکوین یافته است. البته باید گفت افتخار بسیاری از شرکت‌های نوظهور چینی همکاری با این شرکت ایتالیایی است.

عرض‌اندام جک J5 در مقابل برلیانس H330


قلب تپنده برلیانس H330 یک موتور 1.5 لیتری خطی با توان خروجی 105 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 143 نیوتون‌متر است و برلیانس برای انتقال قدرت این موتور نه‌چندان قدرتمند از یک گیربکس چهارسرعته بهره می‌برد. با نگاه اولیه به‌اعداد و ارقام بالا، ضعیف بودن موتور این خودرو تداعی می‌شود. اما باید توجه داشت که نسبت قدرت به‌وزن این خودرو 12.3 بوده که حداقل از رقیب خود یعنی جک J5 بسیار بهتر است. برلیانس H330 در سگمنت سدان‌های شهری قرار دارد و موتور این خودرو برای مسافرت‌های درون‌شهری مناسب بوده و با توجه به‌مصرف سوخت 6.6 لیتر در 100 کیلومتر یک خودرو کاملا اقتصادی و به‌صرفه محسوب می‌شود. البته نباید از این خودرو توقع شتاب‌گیری سریع در جاده‌های کوهستانی را داشت.
یکی از نقاط قوت برلیانس سیستم ترمز خودرو بوده که مجهز به ABS و EBD است و به‌ادعای شرکت سازنده خودرو درصورتی که در سرعت 100 کیلومتربرساعت روی پدال ترمز فشار وارد کنید، این خودرو در فاصله 40 متری باز خواهد ایستاد که درصورت صحت این عدد، برای سدان شهری با این قیمت بسیار عالی است.

عرض‌اندام جک J5 در مقابل برلیانس H330

برلیانس برای H330 سنگ‌تمام گذاشته و بسیاری از امکانات رفاهی از قبیل دکمه استارت، سانروف، سیستم فرمان الکتریکی، بسته شدن پنجره‌ها با استفاده از ریموت‌کنترل، استاندارد آلایندگی یورو ۵ به‌همراه سیستم‌های EOBD و ورود بدون کلید از جمله مشخصه‌های این خودرو است.

معرفی و بررسی خودرو جک J5
جک J5 دومین محصول کارخانه جک چینی بود که وارد بازار ایران شد و نخستین‌محصولی که جک به‌ایران وارد کرد، J3 بود که نه چهره جذابی داشت و نه سابقه خوبی از خود درمیان خریداران باقی گذاشت. همین موضوع سبب شده بود در ابتدا خریداران احتمالی این خودرو نسبت به‌محصول جدید کرمان‌موتور واکنش منفی نشان دهند.
اما داستان جک جی 5 بسیار متفاوت بود و این خودرو با قیمت مناسبی که برای آن در نظر گرفته شده بود، کم‌کم جای خود را میان خریداران ایرانی پیدا کرد.
کیفیت خوب و طراحی دلنشین این خودرو تیر خلاص را به‌بازار خودروهای ارزان‌قیمت اتوماتیک شلیک کرد و هر روز خریداران این خودرو بیش‌تر شدند و این مساله ادامه داشت تا زمانی شرکت کرمان‌موتور اعلام کرد به‌لطف این محصول سال 1393، سال شکوفایی کرمان‌موتور بوده است.

عرض‌اندام جک J5 در مقابل برلیانس H330


جک J5 در نوع جعبه‌دنده دستی و جعبه‌دنده اتوماتیک عرضه شده و تکلیف ما در اینجا مشخص است و به‌سراغ نوع اتوماتیک این خودرو می‌رویم.
جک J5 اتوماتیک از یک موتور پرقدرت 1800 سی‌سی با توان خروجی 141 اسب‌بخار بهره می‌برد و پیشرانه این خودرو مانند بسیاری از خودروهای چینی تحت‌لیسانس میتسوبیشی ژاپن است که در چین مونتاژ می‌شود. تا اینجا کار موتور پرقدرت و میزان توان خروجی جک J5 سبب بیرون راندن برلیانس از گود شده و برلیانس امیدوار است در دیگر مراحل که شاید پراهمیـــت‌تر باشد، خودی نشان دهد.
گیربکس جک J5 مانند همتای چینی خود چهار سرعته تیپ‌ترونیک بوده که همواره در سرعت‌های مختلف عملکردی نرم و مناسب از خود نشان می‌دهد. ترمزهای این خودرو نیز عملکرد عالی از خود نشان می‌دهد؛ به‌طوری که در ترمزگیری‌های شدید دماغه خودرو به‌سمت پایین متمایل نمی‌شود. این عملکرد مطلوب، مدیون مجهز بودن ترمزها به‌سیستم ABS و EBD است. J5 در آزمایش‌های موسسه ایمنی C-Ncap موفق به‌کسب هر پنج ستاره ایمنی شده است و براساس گزارش‌ها در تصادف از جلو و طرفین‌، ضربه شدیدی به‌هیچ‌یک از اعضای بدن سرنشینان وارد نمی‌شود که نشان‌دهنده طراحی یکنواخت و مهندسی‌شده این خودرو است‌. در این مقوله هم دریافتیم که باز هم برلیانس حرفی برای گفتن ندارد.

عرض‌اندام جک J5 در مقابل برلیانس H330


با ورود به‌فضای کابین این خودرو مطمئنا متحیر خواهید شد؛ زیرا طراحی داخلی این خودرو با توجه به‌قیمت آن بسیار عالی است. مواد مورد استفاده در داخل کابین در حد معقول بوده و از خشک بودن و بی‌کیفیت بودن خبری نیست؛ موردی که در تمام خودروهای چینی آزاردهنده است. صندلی‌ها، روکش فرمان و قسمت‌های روکش درها و داشبورت مزین به‌چرم مرغوب است و قطعات کرومی به‌کاررفته در بعضی قطعات داخلی سبب شده است حس لوکس بودن به‌سرنشنیان تلقین شود.
از امکانات رفاهی جک می‌توان به‌چراغ‌های هالوژنی در جلو و عقب، سنسور دنده‌عقب، نمایشگر کنترل باد تایرها، صفحه‌نمایش لمسی، سیستم صوتی با شش بلندگو، سانروف و تنظیم هشت‌حالته صندلی‌های جلو اشاره کرد.

نتیجه گیری
ملاک خرید خودرو برای افراد مختلف کاملا متفاوت بوده و نتیجه‌گیری درخصوص این دو خودرو بیش‌تر برعهده خریداران است. اما به‌طور کلی باید گفت هر دو خودرو از نظر ظاهری کاملا موفق عمل کرده و توانسته‌اند در حد یک خودرو چینی نظر خریداران ایرانی را جلب کنند.
درخصوص پیشرانه و قطعات فنی خودرو مشخص است که جک J5 از موتور قوی‌تری بهره می‌برد و عملکرد آن در شتاب‌گیری کاملا بهتر از برلیانس H330 بوده که با توجه به‌قیــــمت بیش‌تر جک عادی به‌نظر می‌رسد. اما خریداران باید توجه داشته باشند که مصرف سوخت برلیانس حدود یک لیتر کمتر بوده که این مهم به‌لطف موتور کم‌حجم آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =