خط تولید روغن موتور

بیش از یک‌ماه‌ونیم است که شرکت نفت‌سپاهان فروش روغن پایه سبک خود با نام SOC4 را در بورس متوقف کرده و با تمرکز بر بازارهای  صادراتی،‌ تولیدکنندگان داخلی را مجبور به واردات روغن مشابه از ترکمنستان کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بیش از یک‌ماه‌ونیم است که شرکت نفت‌سپاهان فروش روغن پایه سبک خود با نام SOC4 را در بورس متوقف کرده و با تمرکز بر بازارهای صادراتی،‌ تولیدکنندگان داخلی را مجبور به واردات روغن مشابه از ترکمنستان کرده است. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌هر روز هزینه‌های بنگاه داری تولید روانکار برای بخش خصوصی بالا و بالاتر می‌رود. از هزینه تمام‌شده‌ای که 20درصد بالاتر از قیمت مصوب روغن‌های موتوری توسط سازمان حمایت است تا نایاب شدن یکی از روغن پایه‌های سبک و پرکاربرد برای تولید روغن‌های مالتی‌گرید طی 45روز گذشته که ‌همگی باعث شده‌اند چارچوب اقتصاد نحیف بنگاه‌های خصوصی به لرزه بیفتد. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌تمرکز بر صادرات مواد خام نفتی ازجمله موارد مذمومی است که مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان در مهرماه سال 93از آن به‌عنوان بچه‌پولدار ملی یاد کردند و به شدت بر آن تاختند.
حالا اما بخشی از صنعت روانکارها به دلیل اولویت سیاست‌های صادراتی بر تولید ملی درحال ضربه خوردن هستند. یکی از این دلایل، توقف عرضه روغن سبک SOC4 در بورس کالاست. در صورت عدم تامین این روغن‌پایه سبک در بازار،‌ بسیاری از تولیدکنندگان با مشکلات عدیده تولید مواجه می‌شوند و درنهایت شرکت‌های بخش‌خصوصی مجبور به جایگزینی آن با پایه180 ترکمنستان می‌شوند.
اما شرایط سه پالایشگاه دیگر یعنی بهران، ‌ایرانول و نفت‌پارس متفاوت است و از آنجا که روغن پایه توسط این شرکت‌ها تولید می‌شود بنابراین می‌توانند تا حدودی با گرفتن روغن پایه‌های سبک‌تر مشکل خود را برطرف کنند. نکته دیگر که فریاد اعتراض ده‌ها واحد تولیدی کوچک و بزرگ را درآورده، قیمت نامتعارف این محصول پرتقاضاست. تاجایی‌که براساس محاسبات فنی هر کیلوگرم از این روغن پایه سبک باید 21هزار تومان به فروش برسد ولی درنهایت با رقم 24هزارتومان عرضه می‌شود.
هرچند مدت‌هاست خبری از عرضه نیست و بازار به شدت تشنه این محصول صادراتی شده، این روغن که به «روغن 100» نیز معروف است، برای تولید روغن‌های موتوری مالتی‌گرید کاربرد دارد و ویسکوزیته آن در دمای ۱۰۰درجه سانتی‌گراد، به میزان ۴سانتی‌استوک است. اگرچه از نگاه مدیران ارشد پالایشگاهی شاید عدم‌عرضه این محصول در بازار از منافع شرکت و سهامداران بکاهد و اولویت برای مجموعه درآمد ارزی و ارزآوری به کشور باشد اما نکته مهم، ضربه مهلکی است که شرکت‌های تولیدی بخش‌خصوصی می‌خورند و روزبه‌روز با بالا رفتن هزینه‌های مرتبط با مواد اولیه لاغرتر می‌شوند. مواردی از این دست که برای حل‌وفصل آنها نیاز به تشکیل تیم‌های کارشناسی زبده در بدنه دولت جدید است تا شعار مانع‌زدایی از تولید به بهترین شکل ممکن محقق شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =