تایرهای 24-12 نخی

پس از دو سال دوری تایرسازان داخلی از بازارهای منطقه‌ای، ‌حالا تولیدکنندگان لاستیک‌های سنگین نخی 24-12 برای  صادرات کالای خود با درِ بسته مواجه شده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،پس از دو سال دوری تایرسازان داخلی از بازارهای منطقه‌ای، ‌حالا تولیدکنندگان لاستیک‌های سنگین نخی 24-12 برای صادرات کالای خود با درِ بسته مواجه شده‌اند. دو سال قبل وقتی بازار صادرات تایرهای ایرانی از نوع 24-12 نخی یا همان کامیونی‌های تیوب‌دار داغ بود، کمتر تولیدکننده‌ای فکر می‌کرد همسایه‌های شرقی و غربی ایران در این مدت تا حدی ناوگان حمل‌ونقل باری خود را نوسازی کنند که دیگر نیازی به تایرهای قدیمی تولید ایران نداشته باشند. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» دولت اگر چه با صادرات 30درصد از حجم تایرهای کشاورزی و معدنی موافقت کرده و محدودیتی هم برای صادرات تایرهای پرتیراژ 24-12 نخی نگذاشته است اما تغییرات گسترده در ناوگان کامیونی کشورهای افغانستان،‌ پاکستان و عراق باعث شده است تایرسازان با معضل از دست رفتن بازارهای صادراتی مواجه شوند. البته در کشور نیز کمتر کامیون‌داری این مدل را به نسل جدید تایرها با رینگ کوچک‌تر سیمی ترجیح می‌دهد. درحال‌حاضر شش شرکت تایرسازی در کشور تولید این محصول را در دستور کار دارند اما به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط بازارهای داخلی و بین‌المللی باید فکری به حال تغییر محصول و خط تولید خود کنند. علت اصلی نیز کاهش تعداد کامیون‌های استفاده‌کننده از این سایز در کشور و حذف تقریبی کامیون ‌از این دست در سه کشور افغانستان،‌ پاکستان و عراق است. بر اساس آنچه واحدهای بازاریابی و صادرات تایرسازان تحقیق کرده‌اند؛ سال‌هاست عراقی‌ها به سمت استفاده از رینگ‌های 22.5رفته‌اند و از تایرهای 315و 385سیمی استفاده می‌کنند.
در افغانستان نیز اکثر کامیون‌ها نوسازی شده‌اند و ناوگان به سمت استفاده از برند MAN آلمان پیش رفته است و این خودروها به جای تایر 22.5از رینگ‌های 17.5استفاده می‌کنند. پاکستانی‌ها هم از غافله عقب نمانده‌اند و در عمده کامیون‌هایشان از تایرهای سنگین رادیال با رینگ 22.5استفاده می‌شود. علت اصلی نیز نوسازی ناوگان است که باعث شده نتوان در خودروهای جدید با سرعت بالا از تایرهای قدیمی 24-12 استفاده کرد. براساس بررسی‌های خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌شاید در پاکستان و افغانستان 10درصد کامیون‌ها همچنان نیاز به این سایز از تایر داشته باشند اما وجود تایرسازی قوی همچون جنرال‌تایر در پاکستان راهی برای ورود برندهای ایرانی به بازار باقی نمی‌گذارد. با این شرایط یا تولیدکنندگان ایرانی باید به سمت تعدیل و کاهش چشمگیر قیمت‌هایشان در بازار منطقه بروند یا با صرف هزینه‌های سنگین خطوط خود را به سمت تولید لاستیک‌های جدید سوق بدهند. حتی در ایران هم راننده‌ها اقبال کمتری به استفاده از تایرهای 24-12 نخی دارند زیرا هزینه‌های بالا،‌ سختی تعویض لاستیک و خطرات ناشی‌از تعویض این لاستیک‌ها به‌دلیل وجود بچه‌رینگ را از دلایل تغییر تایر مورد استفاده خود می‌دانند. حتی کامیون‌های ماک قدیمی که می‌توان لاستیک های 315و 385با رینگ 22.5را زیر آنها دید. حال به‌نظر می‌رسد تایرسازان تنها راهکاری که در پیش رو دارند این است که تا دیر نشده فکری به حال تغییر محصول خود کنند تا بلایی که در بازارهای منطقه بر سرشان آمد و مشتری برای تایرهایشان پیدا نشد، در کشور نیز تکرار نشود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =