نسل چهارم هیوندای آزرا

تا پیش از آزادسازی واردات خودرو در نخستین سال‌های دهه 80 خورشیدی، تصور ایرانیان از خودروهای کره‌ای به‌محصولاتی هم‌چون پراید و هیوندای اکسل محدود می‌شد؛ اما این باور پس از ورود محصولاتی همچون هیوندای آزرا و سوناتا به‌شدت تغییر کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،تا پیش از آزادسازی واردات خودرو در نخستین سال‌های دهه 80 خورشیدی، تصور ایرانیان از خودروهای کره‌ای به‌محصولاتی هم‌چون پراید و هیوندای اکسل محدود می‌شد؛ اما این باور پس از ورود محصولاتی همچون هیوندای آزرا و سوناتا به‌شدت تغییر کرد.
مشتریان ایرانی با مشاهده خودروهای جدید و قدرتمند کیا و هیوندای متوجه شدند صنعت‌خودرو کره طی 10 سال، پیشرفت قابل‌توجهی را تجربه کرده‌ و اکنون به‌رقیبی برای شرکت‌های خودروسازی ژاپنی تبدیل شده است‌. واردات خودروهای لوکس کره‌ای همانند کیا اپیروس، هیوندای آزرا، هیوندای جنسیس و کیا کادنزا نیز سبب شد مشتریان ایرانی احترام بیش‌تری برای خودروهای کره‌ای قائل باشند.
نسل چهارم هیوندای آزرا در سال 2006 به‌جهان معرفی شد و هم‌زمان با ایالات‌متحده و کره‌جنوبی به‌بازار کشورمان نیز عرضه شد. هیوندای آزرا سدانی نیمه‌لوکس با امکانات و تجهیزات متعدد بود که با قیمتی کمتر، رقبای خود را به‌چالش می‌کشید.

ممنوعیت واردات، سد راه نسل چهارم هیوندای آزرا شد


درحالی که هیوندای آزرا در ابتدا به‌عنوان نسخه‌ای لوکس‌تر و بهتر از هیوندای سوناتا تلقی می‌شد، در اواسط نسل دچار دگرگونی شد و شخصیت خود را به‌عنوان یک سدان لوکس تثبیت کرد. نسل چهارم هیوندای آزرا، درسال 2011 دستخوش جراحی زیبایی شد و تغییراتی را در قسمت جلو و عقب تجربه کرد. علاوه‌برآن، پیشرانه خودرو نیز بهینه شد و هیوندای امکانات بیش‌تری را به‌کابین خودرو افزود. چراغ‌های جلو و عقب خودرو به‌طور کلی عوض شدند؛ چراغ‌های مه‌شکن جدیدی روی سپرها نصب شدند و خطوط تند و تیزی به‌تمام قسمت‌های ظاهری خودرو افزوده شد.

ممنوعیت واردات، سد راه نسل چهارم هیوندای آزرا شد


فیس‌لیفت نسل چهارم این خودرو در کشورمان با نام آزرای کالیفرنیا شناخته می‌شود؛ نامی که به‌واسطه ذات آمریکایی این خودرو به‌آن اعطا شده است. آزرای کالیفرنیا در بازار جهانی با فورد تاروس و تویوتا آوالون به‌رقابت پرداخت؛ درحالی‌که قیمت آن به‌طور متوسط، پنج هزار دلار از رقیب ژاپنی و آمریکایی‌اش ارزان‌تر بود. با توجه به‌این‌که دو رقیب یادشده در بازار کشورمان حضور نداشتند، آزرای کالیفرنیا توانست در دوره کوتاه حضور خود، همانند یک ستاره به‌شهرت برسد.
با وجود تغییرات متعددی که در فیس‌لیفت نسل چهارم آزرا صورت گرفته است، بزرگ‌ترین عاملی که موجب جلب‌توجه این خودرو برای بینندگان می‌شود، ظاهر آن است. چهره خارجی هیوندای آزرای کالیفرنیا، ترکیبی از طراوت، شادابی، خشونت و وقار است که سبب شده بیش از آن‌که این خودرو کره‌ای تلقی شود، شبیه به‌نیسان ماکسیما یا بیوک لاکروس باشد. آن‌طور که منتقدان خودرویی آمریکایی اعتقاد دارند، گویی آزرای کالیفرنیا توسط طراحان جنرال‌موتورز در دهه 1990 خلق شده است. ظاهر فوق‌العاده فیس‌لیفت نسل چهارم این خودرو، تاکنون تکرار نشده است و دو نسل آزرا که پس از این خودرو وارد بازار کشورمان شدند، جایگاه کالیفرنیا را بین مشتریان ایرانی به‌دست نیاوردند.
برخلاف اکثر فیس‌لیفت‌ها که تفاوت آن‌ها با نسخه اصلی تنها به‌ظاهر محدود می‌شود، آزرای کالیفرنیا با پیشرانه‌ای قوی‌تر از نسخه پیش از فیس‌لیفت به‌بازار عرضه شد. پیشرانه 3.8 لیتری شش‌سیلندر خورجینی، قلب تپنده فیس‌لیفت نسل چهارم این خودرو بود که جزو موتورهای سری لامبدای هیوندای محسوب می‌شود و با هیوندای جنسیس مشترک است. با این حال، پیشرانه قدرتمند فیس‌لیفت نسل چهارم آزرا به‌کشورمان نیامد؛ چراکه احتمالا شرکت واردکننده نگران لطمه‌ خوردن بازار هیوندای جنسیس بر اثر واردات کالیفرنیا بود.
بنابراین نسخه‌های واردشده از فیس‌لیفت نسل چهارم گرنجور به‌کشورمان از همان پیشرانه‌ای بهره می‌برند که نسخه‌های پیش از فیس‌لیفت به‌آن مجهز هستند؛ یعنی موتور 3.3 لیتری V6 که حداکثر 260 اسب‌بخار قدرت و 315 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند که البته اکنون به‌سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها نیز مجهز شده است. جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک نیز وظیفه رساندن قدرت و گشتاور به‌دیفرانسیل جلو را برعهده دارد؛ درحالی‌ که عملکرد آن نسبت به‌نسخه‌های پیش از فیس‌لیفت، بهبود قابل‌توجهی را تجربه کرده است. پیشرانه و گیربکس بهبودیافته آزرای کالیفرنیا موجب شده‌ است شتاب و کشش این خودرو در مقایسه با نسخه‌های اصلی بهبود یابد؛ درحالی‌که اکنون عملکردی پیچیده‌تر را از خود به‌نمایش می‌گذارد و باید در انجام سرویس‌ها و تعمیرات آن‌ها، نهایت دقت لحاظ شود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز کمتر از 10 لیتر در 100 کیلومتر برآورد می‌شود که برای خودرویی متعلق به‌یک دهه پیش با پیشرانه شش‌سیلندر، قابل‌قبول است.
هیوندای آزرای کالیفرنیا برای مشتریانی که در کشوری نظیر ایالات‌متحده اقدام به‌خرید خودرو می‌کنند، جذابیت متوسطی را ارائه می‌دهد؛ چراکه به‌طور ناخواسته با بیوک لاکروس، تویوتا آوالون و فورد تاروس مقایسه می‌شود. با این حال، در بازار کشورمان که از وجود برندهای آمریکایی محروم است، فیس‌لیفت نسل چهارم گرنجور یک برنده تمام‌عیار محسوب می‌شود و همچنان در بازار می‌تازد. وضع قوانین سخت‌گیرانه درحوزه واردات خودرو سبب شد نسخه‌های اندکی از آزرا 2011 وارد بازار کشورمان شوند و با توجه به‌جذابیتی که این سدان سایز بزرگ نیمه‌لوکس برای مشتریان ایرانی دارد، قیمت این خودرو حباب بزرگی پیدا کرد. آزرای کالیفرنیا خودرویی با مزایای بسیار و معایب اندک است.
کابین بزرگ و جادار به‌همراه امکانات متعدد، پیشرانه و گیربکس بهبودیافته، ظاهر زیبا و گیرا، بازار دست‌دوم پررونق و پرستیژ خاص، برخی مزایای هیوندای آزرا 2011 هستند. درسوی مقابل، این خودرو با اختلاف قیمت قابل‌توجهی نسبت به‌نسخه‌های 2010 و ماقبل آن مبادله می‌شود و قوای فنی آن به‌شدت حساس است. با تمام این تفاصیل باید گفت که اگر به‌دنبال خودرویی باوقار هستید که با قیمت کمتر از محصولات بنز و ب‌ام‌و توجه مخاطبانش را به‌خود جلب کند، آزرای کالیفرنیا همچنان گزینه مطرحی برای شما خواهد بود؛ اما اگر تنها هدف شما از خرید نسل چهارم گرنجور، تجربه مالکیت یک سدان نیمه‌لوکس سایز بزرگ است، نسخه‌های پیش از فیس‌لیفت انتظارات شما را با قیمتی کمتر پاسخ خواهند داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =