نفت سپاهان

توقف 45روزه عرضه روغن پایه سبک شرکت نفت سپاهان با نام soc4سرانجام پایان یافت و این شرکت اگرچه به صورت محدود اما سه‌روز قبل 299تن از این محصول را در بورس کالا عرضه کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،توقف 45روزه عرضه روغن پایه سبک شرکت نفت سپاهان با نام soc4سرانجام پایان یافت و این شرکت اگرچه به صورت محدود اما سه‌روز قبل 299تن از این محصول را در بورس کالا عرضه کرد. دوشنبه هفته گذشته روزنامه «دنیای‌خودرو» در گزارشی از توقف 45روزه عرضه روغن پایه سبک سپاهان در بورس خبر دادزیرا این عدم عرضه مشکلات بسیاری را برای بخش تولید به وجود آورده است؛ تاجایی‌که اکثر تولیدکنندگان برای ساخت روغن موتورهای مالتی‌گرید خود مجبور به واردات روغن پایه 180ترکمنستان آنهم با قیمتی به مراتب بالاتر شده بودند که فشار سنگینی را بر اقتصاد کارخانه‌های کوچک تحمیل می کرد.
پس از چاپ گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» سرانجام طلسم عدم عرضه این روغن پایه در بورس شکست و مدیران شرکت نفت سپاهان در جهت حمایت از تولید داخل 299تن روغن soc4 را در بورس کالا عرضه کردند.
اگرچه پیش از این نیز قیمت 21هزار تومانی به عنوان نرخ‌پایه این روغن در بورس در نظر گرفته شده بود و در نهایت به مبلغ 24هزار تومان معامله می‌شد اما عطش بازار و عرضه محدود این بار باعث شد قیمت soc4 به 28هزار و 692تومان به ازای هر کیلوگرم برسد که خود نشان از نیاز شدید بازار به این محصول دارد. از سوی دیگر آنالیز داده‌های منتشرشده در بورس کالا نشان می‌دهد تقاضای این محصول دربازار 1173تن بوده که تنها 299تن توسط پالایشگاه سپاهان عرضه شده است.
در این بین بی‌شک شرکت‌های خصوصی با توان بالاتر اقدام به خرید کالا کرده‌اند و هنوز هم شرکت‌های کوچک بخش خصوصی با کمبود این ماده اولیه در خطوط تولید خود مواجه هستند. این روغن که در بین تولیدکنندگان روانکارهای موتوری به روغن 100نیز معروف است در 100درجه سانتی‌گراد ویسکوزیته‌ای معادل 4سانتی استوک دارد و تنها توسط شرکت نفت سپاهان تولید می‌شود.
البته دیگر پالایشگاه‌ها با تغییراتی که در روند پالایش روغن پایه خود می‌دهند امکان تهیه محصولی نزدیک به روغن 100سپاهان را دارند اما شرکت‌های بخش خصوصی یا باید به واردات رو بیاورند یا چشم به تابلوی عرضه بورس بدوزند تا خبری از عرضه این محصول شود.
اما آنچه مشخص است باتوجه به سیاست‌های دولت جدید در حمایت از کسب‌وکارها و بخش تولید به‌ویژه بخش خصوصی انتظار می‌رود نحوه، میزان و قیمت مواد اولیه‌ای که در بورس کالا عرضه می‌شود، ساماندهی شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =