تایرهای باری و اتوبوسی

یک خبر داغ برای تولیدکنندگان تایرهای سنگین نخی که در صورت عملی شدن باید با برای دو سال  با تولید خداحافظی کنند!

به گزارش «اخبار خودرو»، یک خبر داغ برای تولیدکنندگان تایرهای سنگین نخی که در صورت عملی شدن باید با برای دو سال با تولید خداحافظی کنند! به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌10روزی است نمایندگان چند شرکت واردکننده تایر که هنوز به تعهدات خود بابت دریافت ارز 4200تومانی عمل نکرده‌اند در هندوستان به دنبال خرید تایرهای 24-12نخی ارزان هستند. تایرهایی که به‌گفته منابع آگاه مراحل ثبت سفارش آنها آغاز شده و اگر به ایران برسند به یک‌چهارم قیمت مصوب تایرهای تولید داخل در بازار عرضه خواهند شد. اما داستان از چه قرار است؟
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌این روزها اگرچه در ایران با پیک پنجم کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنیم اما اقتصاد دنیا به دوران پساکرونا رسیده و تجارت جهانی به سرعت در حال رشد است. از همین‌رو قیمت حمل کانتینری توسط کشتیرانی‌های بین‌المللی و حتی جمهوری اسلامی ایران به شدت افزایش یافته است. قیمت حمل هر کانتینر 40فوتی از چین به بندرعباس بین 8500تا 9هزار دلار برای واردکنندگان تایر هزینه در بردارد که برای یک کانتینر 40فوتی تایر 24-12 نزدیک یک میلیون و 500هزار تومان به ازای هر حلقه تایر. اما از سوی دیگر هزینه حمل کشتیرانی از هندوستان به بندر چابهار معقول است و طی 14روز کالا از هند به ایران می‌رسد، دقیقا دو ماه و نیم کمتر از مسیر چین به ایران آن‌هم با هزینه‌ای به مراتب پایینتر و معادل یک‌هزار و 600دلار به ازای هر کانتینر. در این شرایط که شرکت‌های واردکننده تایرهای دولتی هنوز به تعهدات ارزی خود عمل نکرده‌اند اما بسیاری از آنها سراغ بازار هندوستان و تولیدکنندگان تایرهای بایاس یا همان 24-12های نخی رفته‌اند. تایرهایی که به گفته کارشناسان درجه یک نیستند و کیفیتی به مراتب پایین‌تر از نمونه‌های داخلی دارند.
با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید قیمت تمام‌شده فروش این تایرها برای هر جفت دو میلیون تومان است درحالی‌که همین محصول را باید بدون تیوب و نوار از گلدستون 9میلیون و 300هزار تومان خریداری کرد یا برند پیروزی را 8میلیون و 900هزار تومان خرید. ایران‌تایر نیز قیمتی 8میلیون و 800هزار تومانی دارد که درمقایسه با قیمت هر جفت 2میلیون تومان تایرهای هندی هیچ راه رقابتی برای کارخانه های ایرانی باقی نخواهد ماند. کرایه ارزان کشتیرانی از هندوستان به ایران در مقایسه با چین و فعالیت کارخانه‌هایی که حاضر به تولید تایر نخی سنگین آن‌هم با کیفیت درجه دو هستند، باعث شده است زنگ خطر برای تولید ملی به صدا درآید. البته گویا قرار نیست کابوس ارز دولتی برای واردات تایرهای خارجی از زندگی کارگران ایرانی رخت ببندد.
حال این یک هشدار جدی برای انجمن صنفی صنعت تایر ایران است که گویا در بی‌اطلاعی کامل به سر می‌برد و در مدت زمان محدود سرنوشت برخی کارخانه‌های تایرسازی که وابستگی کامل به تولید محصولات بایاس سنگین دارند، به مخاطره خواهد افتاد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =