صنعت خودرو چین

چشم‌انداز پیش روی این بازار به‌خاطر شیوع دوباره واریانت‌ دیگری از این ویروس و همچنین نبود نشانه‌ای دال بر بهبود قریب‌الوقوع در زنجیره تامین میکروچیپ‌ها بار دیگر تیره و تار شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،یک ماه پیش با کنترل موثر همه‌گیری ویروس کرونا و تصور بهبود تدریجی کمبود میکروچیپ‌ها از میانه سال جاری، آینده بازار خودروهای جدید در چین همچنان امیدوارکننده به‌نظر می‌رسید و این امید وجود داشت که بار دیگر بازار این کشور داغ شود. اما حالا چشم‌انداز پیش روی این بازار به‌خاطر شیوع دوباره واریانت‌ دیگری از این ویروس و همچنین نبود نشانه‌ای دال بر بهبود قریب‌الوقوع در زنجیره تامین میکروچیپ‌ها بار دیگر تیره و تار شده است.

شیوع واریانت دلتا
تا همین اواخر چین موفق شده بود شیوع ویروس کرونا را که از اوایل سال 2020 این کشور را فلج کرده بود، مهار کند. اما گونه دلتای این ویروس توانسته خود را وارد این کشور کند و بار دیگر این کشور با خطر تعطیلی گسترده روبه‌رو شود. از اواخر ژوئیه گونه جدیدی از ویروس که تصور می‌شود توسط مسافرانی از خارج وارد چین شده باشد در بیش از 30 شهر چین سرایت پیدا کرده است. با این‌که این نوع از ویروس درچین تاکنون تنها هزار نفر را مبتلا کرده و تاکنون تلفاتی نداشته، اما ترس و وحشت ناشی از آن در میان مردم این کشور کاملا محسوس و ملموس است.

قرنطینه شهرهای بزرگ
تا اینجای کار برخی مراکز استان‌ها که هرکدام بیش از 10 میلیون‌نفر جمعیت دارند - نانجینگ در استان جیانگ‌سو و ژنگ‌ژو در استان هنان- و بسیاری دیگر از شهرهای کوچک دوباره به‌ممنوعیت‌های رفت و آمد و تعطیلی کسب و کارها روی آورده‌اند. شیوع جدید این واریانت از ویروس کرونا رشد اقتصادی چین را با تهدید جدی مواجه کرده است. در همین راستا درنتیجه شیوع واریانت دلتا درچین بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی‌های خود را درمورد رشد اقتصاد چین در سه‌ماهه سوم سال میلادی جاری از 5.8 به 2و3 درصد کاهش داده است. درهمین اوضاع فروش و بازاریابی خودرو نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته است. دو شهر بزرگ چینی هاربین و شنگدو به‌منظور پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه‌های خودرویی را که به‌درخواست دولت‌های محلی قرار بود در این ماه برگزار شود، لغو کرده‌اند.

ادامه کمبود میکروچیپ
درعین حال که شیوع دوباره ویروس کرونا اقتصاد چین و از جمله بازار خودرو این کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده، بحران کمبود میکروچیپ‌های نیمه‌رسانا نیز که از مدت‌ها پیش تصور می‌شد به‌زودی برطرف خواهد شد، همچنان به‌قوت خود باقی مانده است. در ماه ژوئیه تامین میکروچیپ‌ها درست به‌اندازه ماه‌های قبلی محدود و اندک باقی مانده بود که این مساله را می‌توان به‌خوبی در تداوم روند نزولی تولید خودرو مشاهده کرد. در طول ماه گذشته میلادی مجموع تولید خودرو برای سومین‌ماه متوالی کاهش پیدا کرد و نسبت به‌دوره مشابه سال گذشته نیز با 16 درصد کاهش به 1.86 میلیون‌دستگاه رسید.

کاهش تولید خودروسازان بزرگ
براساس داده‌های منتشرشده توسط کمپانی سایک، میزان تولید دو شرکت بزرگ فعال در صنعت‌خودرو چین یعنی گروه فولکس‌واگن و جنرال‌موتورز نیز دقیقا به‌خاطر کمبود میکروچیپ‌های مورد نیاز با کاهش مواجه شده است. ماه گذشته بازده جوینت‌ونچر سایک-فولکس‌واگن که خودروهایی را برای این دو کمپانی آلمانی و چینی تولید می‌کند، به‌رقم 72 هزار و 145 دستگاه کاهش یافت که این میزان نصف تولید این جوینت‌ونچر در دوره مشابه سال قبل است. از سوی دیگر جوینت‌ونچر سایک-جنرال‌موتورز نیز که به‌مونتاژ خودروهای کادیلاک، بیوک و شورولت مشغول است، با کاهش 26 درصد در تولید خود نسبت به‌ژوئیه سال 2020 توانست 85 هزار و 335 دستگاه خودرو را راهی بازار کند.
در ماه ژوئن انجمن سازندگان خودرو درچین اعلام کرد که انتظار دارد مشکل کمبود میکروچیپ‌های نیمه‌رسانا در صنعت‌خودرو چین تا ماه ژوئیه برطرف شود. اما حقیقت تلخ و وحشتناک صنعت‌خودرو این کشور را وادار کرد پیش‌بینی‌هایش را برای تولید و فروش خود در ادامه سال جاری کاهش دهد.
در هفته گذشته پیش‌بینی شد که کمبود میکروچیپ‌ها همچنان در ماه‌های آینده نیز به‌قوت خود باقی بماند و با کاهش تولید خودروسازان درنتیجه محدودیت‌های زنجیره تامین، بازار خودروهای جدید چین نیز برای سومین‌ماه متوالی با کاهش روبه‌رو شد و ماه گذشته کاهش 12 درصدی فروش خودرو، میزان فروش را به 1.86 میلیون دستگاه رساند. باید منتظر ماند و دید که شیوع واریانت جدید ویروس کرونا و کمبود قطعات نیمه‌رسانای مورد نیاز خودروسازان تا چه‌زمانی چشم‌انداز پیش‌ روی صنعت‌خودرو چین را تیره و تار نگه می‌دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =