سورنتو 2018

کیا سورنتو نسل سوم که با کد UM شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۸ در بازار داخلی عرضه ‌شد و هم‌اکنون می‌توان مدل‌های وارداتی و شرکتی آن را در بازار یافت. پایین بودن ارزش خرید درمورد سومین نسل از این بلندقامت کره‌ای صادق است و در ادامه می‌خواهیم این خودرو را به‌چالش بکشیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،کیا سورنتو یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای ترکیبی موجود در بازار کشور است. خودرویی که نخستین‌بار درسال 2002 راهی بازار شد و تا به‌امروز در چهار نسل مختلف تولید شده است. گرچه این خودرو در بازار داخلی برادر ناتنی موفق‌تری به‌نام سانتافه دارد، اما سورنتو نیز با وجود تشابهات فنی زیاد، توانسته است مشتریان خود را در بازار پیدا کند و بسیاری از افراد، این خودرو را از بهترین خودروهای خانوادگی بازار می‌دانند.تاکنون سه‌نسل از سورنتو به‌بازار ایران راه یافته و نسل‌های اول و دوم این خودرو با وجود توانایی‌ها و نقاط قوت خود، نتوانستند به‌خوبی سانتافه به‌فروش برسند و این مساله درمورد نسل سوم نیز صادق است. کیا سورنتو نسل سوم که با کد UM شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۸ در بازار داخلی عرضه ‌شد و هم‌اکنون می‌توان مدل‌های وارداتی و شرکتی آن را در بازار یافت. پایین بودن ارزش خرید درمورد سومین نسل از این بلندقامت کره‌ای صادق است و در ادامه می‌خواهیم این خودرو را به‌چالش بکشیم.

ایراد اول: طراحی معمولی
سورنتو را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان خودرو زشتی دانست. چراکه این خودرو طراحی قوی و مناسبی دارد؛ اما با درنظرگرفتن رقبای دیگر در این بازه قیمتی درمی‌یابید که طراحی سورنتو آن‌قدرها هم چشم‌گیر نیست. بازار به‌طور خاص، برادر ناتنی سورنتو یعنی سانتافه را بیش‌تر پسندیده است و حتی طرح‌هایی مانند تویوتا راو ۴ نیز با وجود نارسایی‌هایی که دارد، بیش‌تر مورد توجه بازار قرار گرفته‌ است. سورنتو درمقایسه با دیگر رقبایش در بازار، از عناصر مدرن در طراحی بهره‌ کمتری برده است و باید نمای آن را بیش‌تر محافظه‌کارانه دانست تا اسپرت. همین مساله سبب شده است خریداران جوان کم‌تر به‌سمت خرید این خودرو بروند. ناگفته نماند که مدل‌ 2018 این خودرو یا درواقع همان مدل‌ نیوفیس سورنتو، از طراحی به‌مراتب جذاب‌تری برخوردار است و به‌واسطه تغییرات ایجادشده درطرح جلوپنجره، رینگ‌ها، چراغ‌ها و مه‌شکن، تا حدودی از این جهت نسبت به‌مدل‌های قبلی جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد.

ایراد دوم: موتور ضعیف
سورنتو یک کراس‌اوور کوچک نیست؛ بلکه با طول، عرض و ارتفاع به‌ترتیب ۴.۸، ۱.۸ و ۱.۶ متر ابعاد بزرگی نیز دارد و با وزن حدود ۱.۷ تن، خودرو سنگینی محسوب می‌شود. با چنین مشخصات فیزیکی، به‌حرکت ‌درآوردن این خودرو سنگین، بر دوش یک موتور چهارسیلندر ۲.۴ لیتری تنفس‌طبیعی است.
موتور این خودرو، با قدرت و گشتاور به‌ترتیب ۱۸۸ اسب‌بخار و ۲۴۱ نیوتون‌متر عملکرد کاملا معمولی و حتی ضعیفی را در زمان شتاب‌گیری از خود به‌نمایش می‌گذارد. تا جایی که حتی از محصول ساده‌تر کیا یعنی اسپرتیج نیز کندتر است.
با این‌که اغلب نمونه‌های این خودرو از سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) بهره‌مند هستند، اما وجود این سیستم، بهبود بسیار جزئی در توانایی حرکتی خودرو داشته و همچنان سورنتو خودرویی کند و تنبل به‌حساب می‌آید. در این میان، نباید نقش گیربکس شش‌دنده خودکار این خودرو را نیز در کندی حرکت آن بی‌تاثیر دانست. بدون‌شک این گیربکس از نظر لذت رانندگی و واکنش‌های سریع درحالت دستی، نمره خوبی دریافت نمی‌کند.

ایراد سوم: سیستم تزریق مستقیم سوخت
شاید تعجب کرده باشید که چرا وجود سیستم تزریق مستقیم سوخت به‌عنوان یکی از معایب کیا سورنتو ذکر شده است. سیستم تزریق مستقیم سوخت یا GDI با پاشش مستقیم و تحت‌فشار بنزین به‌سیلندر، سبب افزایش قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت خودرو می‌شود. تا این‌جای کار، همه‌چیز خوب است و GDI ایده جالبی به‌نظر می‌رسد؛ اما چند نکته را نیز فراموش نکنید.
سیستم تزریق مستقیم سوخت، حساسیت بالاتری نسبت به‌نمونه‌های MPi دارد و چنین موضوعی بیانگر آن است که باید بیش از پیش، نگران کیفیت بنزین و روغن مصرفی خودرو خود باشید. علاوه‌بر این، درصورت خرابی هریک از قطعات مربوط به‌این سیستم، باید نسبت به‌موتورهای MPi هزینه بیش‌تری برای تعمیرات بپردازید. از دیگر ایرادهای سیستم تزریق سوخت مستقیم جرم‌گرفتگی سوپاپ‌هاست و رفع جرم‌گرفتگی در موتور خودرو، عملیاتی پرهزینه است و به‌همین خاطر، وجود چنین سیستمی می‌تواند هزینه نگهداری خودرو را در درازمدت افزایش دهد.

نتیجه‌گیری
کیا سورنتو می‌تواند یک خودرو جادار، مجهز و ایمن برای انجام سفرهای خانوادگی باشد و قطعا این کراس‌اوور هفت‌نفره با فهرستی بلندبالا از امکانات، ارزش زیادی در برابر بهای پرداختی دارد. اما بهتر است پیش از گرفتن تصمیم نهایی برای خرید یک شاسی‌بلند ترکیبی، سری هم به‌خودروهایی همچون میتسوبیشی اوتلندر، رنو کولئوس و هیوندای سانتافه بزنید.
خودروهایی که در عین برخورداری از امکانات و توان فنی نسبتا مشابه، از اختلاف قیمت بسیار چشمگیری با کیا سورنتو برخوردار هستند؛ علاوه‌بر این، باید به‌این نکته نیز توجه داشته باشید که کیا سورنتو با وجود قیمت بالاتر نسبت به‌سایر رقبا، بازار خریدوفروش ضعیف‌تری نیز نسبت به‌رقیب اصلی‌اش، یعنی هیوندای سانتافه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =