سانتافه و اسپورتیج

مقایسه سانتافه و اسپورتیج همواره برای ما ایرانی‌ها نبردی جذاب بوده است؛ بنابراین در ادامه ببینیم که مدل‌های 2017 این دو کراس‌اوور شرقی در برابر هم چه‌نمره‌ای می‌گیرند.

به گزارش «اخبار خودرو»،مقایسه سانتافه و اسپورتیج همواره برای ما ایرانی‌ها نبردی جذاب بوده است؛ بنابراین در ادامه ببینیم که مدل‌های 2017 این دو کراس‌اوور شرقی در برابر هم چه‌نمره‌ای می‌گیرند. هر دو خودرو از دیار کره آمده‌اند و به‌همین دلیل زورشان به‌هم می‌رسد و هوادارانی دوآتشه برای خود دست‌وپا کرده‌اند. یکی از آن‌ها آن‌قدر محبوب شده که حتی محبوبیت پراید را پشت سر گذاشته و دیگری همچنان به‌جایگاه خاص خود در بازار دلخوش است. ماجرا سر دعوای دو برادرخوانده کره‌ای مقیم ایران است؛ در این میان خیلی‌ها سانتافه را برمی‌گزینند و بسیاری هم با اخمِ اسپورتیج قند در دلشان آب می‌شود و با قلبی پر از تپش خاطرخواهانه، به‌سمت این کراس‌اوور کامپکت می‌روند.

معرفی هیوندای سانتافه نیوفیس و کیا اسپورتیج QL
این دو برادرخوانده اهل کره‌جنوبی آن‌قدر در ایران شناخته‌شده هستند که نیاز به‌معرفی نداشته باشند. سانتافه نیوفیس آخرین عضو خانواده سانتافه‌های نسل سوم یا DM به‌حساب می‌آید که دستی به‌سر و روی چراغ‌ها و سپرهای آن کشیده شده و در سال 2016 با واسطه‌گری دو شرکت داخلی پاسپورت ایرانی گرفت؛ تفاوت ظاهری و فنی خاصی بین سانتافه‌های آسان‌موتور و کرمان‌موتور وجود ندارد؛ اما آپشن‌های نمونه‌های فول آسان‌موتور، به‌خصوص از لحاظ رادارهای هشداردهنده، بیش‌تر از سانتافه‌های کرمان موتور است. بنابراین با خرید هیوندای سانتافه آسان‌موتوری آپشن‌های بیش‌تری را در اختیار خواهید داشت.
کیا اسپورتیج نسل چهارم نیز بالاخره بعد از کلی تاخیر به‌صورت محدود از سال 2017 به‌مشتریان ایرانی سلامی کرد و رابطه‌ای به‌ظاهر صمیمانه با آن‌ها برقرار کرد. این کراس‌اوور کره‌ای توسط اطلس‌خودرو به ایران آمد و هم‌اکنون با مدل‌های 2018-2017 در بازار ما حضور دارد.

مقایسه فنی و تجربه رانندگی
اگر تا حدی فنی باشید و بتوانید طی یک حرکت ضربتی موتور این دو خودرو را از بدنه آن‌ها جدا کرده و پخش زمین کنید، در کمال تعجب و شاید هم خونسردی مشاهده خواهید کرد که هر دو پیشرانه در اصل یکی هستند و به‌خانواده موتورهای سری تتا 2.4 لیتری GDI هیوندای تعلق دارند.
همچنین از آنجا که گیربکس شش‌دنده اتوماتیک به‌همراه دو دیفرانسیل برای این دو کراس‌اوور کره‌ای در نظر گرفته شده، شاید برخی افراد عجول در همین ابتدای کار عملکرد فنی دو خودرو را یکسان بدانند و تفاوتی میان این دو قائل نشوند. اما باید این نکته را به‌یاد داشته باشند که نسل چهارم اسپورتیج تصمیم گرفته است یک کراس‌اوور جمع‌وجور نسبتا تندوتیز باشد و شتاب صفر تا صد 9.8 ثانیه را ارائه دهد. این درحالی است که سانتافه به‌عنوان یک کراس‌اوور سایز متوسط و با حدود 52 کیلوگرم وزن بیش‌تر، می‌تواند فرآیند شتاب‌گیری صفر تا 100 را ظرف 11.6 ثانیه انجام دهد؛ بنابراین کیازاده ما چُست و چابک‌تر است و هیجان رانندگی با آن نسبت به‌سانتافه با سطح آدرنالین خون جوان‌ترها بیش‌تر جور درمی‌آید.
اما اگر دُز ماشین‌سواری خانوادگی‌تان بالاست، باید بدانید که سیستم تعلیق اسپورتیج کمی سفت تنظیم شده و در جاده‌های ناهموار ممکن است کوبش آن تا حدودی سرنشینان خودرو را اذیت کند. دید راننده نیز به‌خصوص نسبت به‌کناره‌های بدنه، کمی محدودتر از سانتافه به‌نظر می‌رسد.
این درحالی است که کوبش‌های گاه‌وبیگاه درون سانتافه کمتر احوال شما را خواهند پرسید و سواری نسبتا نرم‌تری را با این خودرو درمقایسه با اسپورتیج تجربه خواهید کرد. در عوض، این خشک‌تر بودن سیستم تعلیق سبب شده است دور زدن یا عبور سریع از مسیرهای مارپیچ با اسپورتیج اطمینان‌بخش‌تر شود و حرکات عرضی در اتاق آن نسبت به‌سانتافه کمتر باشد.
اگر هم احیانا به‌سرتان زد که با این دو کراس‌اوور دودیفرانسیل سری به‌دشت و صحرا بزنید، توصیه می‌کنیم که مسیرهای نسبتا هموارتر را انتخاب کرده و از شیب‌زنی، رمل‌نوردی، صخره‌نوردی و خلاصه هر کار سخت دیگری اجتناب کنید؛ چراکه این دو جنتلمن کره‌ای محصولاتی نسبتا آفتاب و مهتاب ندیده هستند و برای آفرود ساخته نشده‌اند. با این حال به‌دلیل تجهیز شدن به‌دو دیفرانسیل و همچنین فاصله مناسب از سطح زمین می‌توانند در طبیعت‌گردی‌های معمول و عبور از جاده‌های خاکی طبیعی یا روستایی، عملکردی تقریبا هم‌سطح و نسبتا مناسب از خود به‌نمایش بگذارند.

مقایسه هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج از لحاظ امکانات رفاهی
مقایسه اسپورتیج و سانتافه 2017 فول‌آپشن آسان‌موتور از نظر امکانات رفاهی به‌ما چند نکته خاص را یادآور می‌شود. نخست‌این‌که بین این دو خودرو امکانات زیر به‌صورت مشترک وجود دارد.
کروزکنترل هوشمند، سه‌حالت رانندگی، فرمان برقی چهارحالته با روکش چرم، پدال شیفتر و گرمکن فرمان، سنسور باران، سامانه مالتی‌مدیا با نمایشگرهای لمسی (البته به‌قطر متفاوت)، دوربین عقب، نمایشگر 4.3 اینچی صفحه‌کیلومتر، دیلایت، اتولایت، مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌شور، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی‌های برقی جلو هشت و شش‌حالته برای سانتافه و 10 و هشت‌حالته برای اسپورتیج، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو، صندلی چرمی، صندوق برقی هوشمند، پورت 12 ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن و سانروف پانوراما.
همچنین سانتافه نیوفیس در مدل‌های فول‌آپشن خود به‌سیستم اتوپارک، نمایشگر لمسی هشت‌اینچی، سیستم پخش صوتی 10 اسپیکر اینفینیتی، دوربین جانبی و دوربین 360 درجه، نوربالا و تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی، کول‌باکس و بالاخره صندلی ردیف سوم مجهز شده که در اسپرتیج QL وجود ندارند.
درعین حال نمایشگر پنج‌اینچی، شارژر وایرلس و سیستم صوتی JBL با هشت اسپیکر به‌همراه تشخیص صدا تفاوت‌ آپشن‌های رفاهی اسپورتیج درمقایسه با سانتافه به‌شمار می‌رود؛ اما درمجموع باید گفت سانتافه محیط جذاب‌تری را برای شما تدارک دیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

آخرین اخبار