خودروهای تجاری

خودروهای نیمه‌سنگین باری را می‌توان در مقایسه با تمام بخش‌های گزارش کیفی، باکیفیت‌ترین سگمنت محصولات تولید داخل دانست. این خودروها چند ماهی است که به لطف حضور محصولات پنج ستاره بهمن‌دیزل به مقام پرستاره‌ترین خودروهای تولید داخل دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در چهارمین ماه از سال 1400 نیز مانند سال‌های گذشته نتایج ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل را منتشر کرد. هدف از انتشار این گزارش ارتقای کیفیت خودروها، افزایش رضایت مشتریان و ایجاد رقابت مثبت بین خودروسازان است، با این حال در گزارش تیرماه و مقایسه آن با خردادماه سال جاری، تغییر محسوسی در وضعیت کیفی خودروهای تجاری مشاهده نمی‌شود. درحال‌حاضر سگمنت کامیونت‌ها با حضور دو محصول پنج ستاره باکیفیت‌ترین بخش تجاری‌ها شده است و وانت‌ها با دو محصول تک‌ستاره پایین‌ترین کیفیت ارزیابی‌ها را به دست آورده‌اند.

حضور مستمر دو وانت تک‌ستاره در ارزیابی‌ کیفی

در سگمنت وانت‌ها مانند ماه گذشته پنج محصول مشارکت داشتند که نتایج ارزشیابی کیفی آن‌ها نشان از آن دارد که وانت‌های تولید داخل طی ماه اخیر موفق به ارتقای سطح کیفی نشده‌اند. براساس این گزارش وانت سایپا 151 شرکت بن‌رو با سه ستاره در صدر این گروه خودرویی قرار گرفته است. در ادامه نیز دو وانت کارا 2000 تیپ 3 تک‌کابین و دوکابین شرکت بهمن‌موتور در رده دوم و سوم این گروه نشسته‌اند. هر دو خودرو نیز در رقابت با محصول سایپا، موفق به کسب سه ستاره کیفی شده‌اند. پایین‌ترین کیفیت در این گروه خودرویی نصیب دو محصول زامیاد یعنی نیسان‌ تک‌سوز و دوگانه‌سوز شده‌ است؛ خودروهایی که قرار است به‌زودی از چرخه تولید خارج شوند.

یکه‌تازی اتوبوس شهری ایران‌خودرودیزل در ارزیابی

خودروهای مسافری که در سال‌های اخیر و حتی پیش از آغاز دوباره تحریم‌ها، شاهد افت شدید تولید بوده و با کم‌لطفی دولت و شهرداری‌ها روبه‌رو هستند اما در میان خودروهای تجاری و حتی سواری‌ها، یکی از کیفی‌ترین سگمنت‌ها محسوب می‌شوند و در ارزیابی تیرماه خودروهای ساخت، هریک از محصولات این سگمنت سه ستاره و بیشتر به دست آورده‌اند. براساس گزارش منتشرشده در تیرماه سال جاری در بخش مینی‌بوس و میدل بارس دو محصول پگاسوز بهمن‌دیزل و آرین ایران خودرودیزل به رقابت پرداخت و به ترتیب در رده اول و دوم این سگمنت قرار گرفتند. هر دو مدل سه ستاره کیفی را به دست آوردند که نشان از رقابت نزدیک آن‌ها دارد. البته محصول بهمن‌دیزل در ارزیابی خردادماه مشارکت نداشت. بخش مسافری‌های سنگین نیز کماکان بدون رقیب در اختیار اتوبوس شهری آتروس قرار دارد. این محصول ایران‌خودرودیزل طی ماه‌های اخیر و هم‌زمان با راه‌اندازی دوباره خط تولید اتوبوس در این شرکت به گزارش کیفی ورود کرد و موفق به کسب چهار ستاره کیفی شده است.

کامیونت‌ها؛ باکیفیت‌ترین تجاری‌های کشور

خودروهای نیمه‌سنگین باری را می‌توان در مقایسه با تمام بخش‌های گزارش کیفی، باکیفیت‌ترین سگمنت محصولات تولید داخل دانست. این خودروها چند ماهی است که به لطف حضور محصولات پنج ستاره بهمن‌دیزل به مقام پرستاره‌ترین خودروهای تولید داخل دست پیدا کرده‌اند. کامیونت‌ ایسوزو NMR85 و ایسوزو NPR75K دو محصول پنج ستاره بهمن‌دیزل هستند که با قرار گرفتن در رده دوم و سوم، عرصه را برای رقابت سایر محصولات در این سگمنت تنگ کرده‌اند. این در حالی است که جایگاه سوم این گروه خودرویی نیز در اختیار محصول دیگری از بهمن‌دیزل قرار دارد؛‌ کامیونت شیلر این خودروسازی نیز کماکان با چهار ستاره کیفی عرضه می‌شود که با توجه به برنامه‌ها و تلاش‌های این شرکت به نظر می‌رسد فاصله کمی تا رسیدن به یک محصول پنج ستاره داشته باشد. در جایگاه چهارم این سگمنت نیز کامیونت الوند سایپا دیزل قرار دارد که در رقابت با شیلر بهمن‌دیزل چهار ستاره کیفی به دست آورده است.

رقابت چهار محصول چهارستاره در سگمنت کشنده‌ها

در بخش کامیون‌ها نیز دو محصول ایسوزو NPR75M بهمن دیزل و کامیون بنز WH مانند گذشته مورد ارزیابی قرار گرفتند. این دو کامیون ساخت داخل به ترتیب با کسب چهار و سه ستاره کیفی در رده اول و دوم این ارزیابی جای گرفتند. لازم به ذکر است که بخش کامیون‌ها هم از نظر تعداد و مدل‌ خودروها و هم از نظر میزان ستاره‌های کسب کرده در مقایسه با ماه پیش تغییری را به ثبت نرسانده است. بخش کشنده‌ها در تیرماه نیز مانند خردادماه با چهار محصول چهار ستاره کار خود را ادامه داد. کشنده تازه‌وارد دیما HT490 گروه کشنده‌ها نیز از ماه گذشته با کسب چهار ستاره کیفی صدرنشین این بخش شده است. پیش از تحریم‌ها این وضعیت همواره در اختیار کشنده FH500 سایپادیزل قرار داشت. درحال‌حاضر کشنده نیوفوتون Auman H4 ایران‌خودرودیزل، کشنده FAW J6 سیباموتور و کشنده سیتراک C7 شرکت پیلسان به ترتیب در رده‌ دوم تا چهارم این ارزیابی قرار گرفته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =