xc90

برند ولوو یکی از معدود خودروسازان جهان است که هم در زمینه تولید خودروهای سنگین و هم محصولات سواری، از نامی پرآوازه در عرصه بین‌المللی برخوردار است.

به گزارش «اخبار خودرو»،برند ولوو یکی از معدود خودروسازان جهان است که هم در زمینه تولید خودروهای سنگین و هم محصولات سواری، از نامی پرآوازه در عرصه بین‌المللی برخوردار است. روزنامه «دنیای‌خودرو» قصد دارد به‌سراغ این برند سوئدی برود و ضمن معرفی اجمالی آن، نگاهی به‌محبوب‌ترین محصولات ولوو در ایران داشته باشد.

تاریخچه ولوو و حضور آن در ایران
شرکت ولوو در سال ۱۹۲۴ توسط دو تن از مهندسان سابق کمپانی SKF بنیان‌گذاری شد و نخستین‌محصول سواری این شرکت ویژه آب‌وهوای سرد و جاده‌های ناهموار آن دوران سوئد به‌نام OV4 در سال ۱۹۲۷ طراحی و ساخته شد. به‌تدریج شرکت ولوو در دو بخش سواری و تجاری به‌ساخت خودروهای کوچک و همچنین کشنده‌های سنگین و نیمه‌سنگین مشغول شد؛ به‌طوری‌که درحال حاضر این خودروساز در هر دو بخش محصولاتی بسیار پرآوازه و خوش‌نام را وارد بازارها کرده است. کمپانی ولوو در سال ۱۹۹۹ به‌تملک کمپانی فورد درآمد؛ اما این ماجرا تنها حدود 11 سال طول کشید و سرانجام در سال ۲۰۱۰ شرکت چینی جیلی عمده سهام بخش خودروهای سواری ولوو را به‌چنگ آورد.
شرکت ولوو از مدت‌ها پیش در عرصه خودروهای سنگین کشورمان حضوری پررنگ داشت؛ اما در دهه ۹۰ شمسی برخی مدل‌های سواری این خودروساز نیز به‌صورت نسبتا گسترده‌تر از گذشته به‌دست مشتریان داخلی رسید. شرکت افراموتور نمایندگی این برند را برعهده داشت و محصولات پرفروشی همچون ولوو XC90 و XC60 و... را به‌بازار ایران معرفی کرد.


ولوو XC90، محبوب‌ترین محصول ولوو در ایران
ولوو XC90 محبوب‌ترین و معروف‌ترین خودرو سواری کمپانی ولوو در ایران است که نخستین‌بار در سال ۲۰۱۶ چشم ایرانیان را به‌جمال خود روشن کرد. این کراس‌اوور سایز متوسط، در سه‌تیپ مومنتوم، آردیزاین و انسکریپشن در کشورمان حضور دارد و به‌دلایلی همچون کیفیت ساخت بالا، آپشن‌های متنوع، توان فنی متقاعدکننده و طراحی ظاهری و داخلی چشم‌نواز توانسته است خاطره‌ای خوش از خود در بازار ایران برجای بگذارد.
نیروبخش ولوو XC90، یک موتور چهارسیلندر پرخوران از نوع توامان توربوشارژ و سوپرشارژ با حجم دو لیتر است. این پیشرانه می‌تواند ۳۲۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را از طریق یک جعبه‌دنده هشت‌سرعته دوکلاچه اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل به‌سوی هر دو محور ارسال کند. شتاب صفرتا 100 ولوو XC90 کمتر از هفت‌ثانیه برآورد شده است و از این حیث، به‌عنوان یک شاسی‌بلند لوکس ۲۰۲۵ کیلوگرمی جزو چابک‌ترین محصولات حاضر در کلاس خود به‌شمار می‌رود.
این خودرو مجلل سوئدی، در ازای پیمایش هر 100 کیلومتر 7.7 لیتر بنزین می‌سوزاند و بیشینه‌سرعت آن، چیزی حدود ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
مدل انسکریپشن به‌عنوان نسخه فول‌آپشن شناخته می‌شود که تقریبا هر نوع امکاناتی را که از یک خودرو لوکس انتظار می‌رود، در دل خود جای داده است: ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، فرمان حساس به‌سرعت، سیستم صوتی با 10 یا ۱۹ بلندگو، نمایشگر ۱۲.۹ اینچی پشت فرمان، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک چهارگانه هوشمند، تنظیم صندلی‌های جلو در شش حالت مختلف به‌صورت برقی، گرمکن و سردکن و ماساژور برای صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشونده برقی به‌علاوه گرم‌کن، سقف پانوراما، درِ صندوق برقی، دوربین‌های عقب و ۳۶۰ درجه به‌علاوه دوربین جانبی، رادار تصادف از عقب، سامانه تابلوخوان و ...


ولوو XC60
دیگر کراس‌اوور کمپانی ولوو در ایران، ایکس‌سی ۶۰ نام دارد و این خودرو در سال ۲۰۱۳ با نسخه فیس قدیم وارد بازار ایران شد؛ اما مدل نیوفیس آن با طراحی ظاهری بسیار زیباتر در قالب مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ و با سه‌تیپ آردیزاین، آردیزاین‌پلاس و SE لوکس به‌مشتریان ایرانی تحویل داده شد.
یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ به‌حجم دو لیتر با توان 240 اسب‌بخار و گشتاور 320 نیوتون‌متر در سینه ولوو XC60 جای گرفته است و همچنین یک گیربکس شش‌دنده اتوماتیک نیز این پیشرانه را همراهی می‌کند تا نیروی آن را به‌سمت محور جلو بفرستد. ولوو XC60 ۱۸۳۳ کیلوگرم وزن دارد و شتاب صفر تا 100 آن نیز چیزی حدود 8.1 ثانیه ارزیابی می‌شود. بیشینه‌سرعت این کراس‌اوور شهری نیز به‌حوالی 235 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.
امکاناتی همچون کروزکنترل هوشمند، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، رادار نقطه کور، سیستم ایمنی هشدار تصادف و تغییر مسیر، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان، صفحه‌نمایش لمسی هفت‌اینچی داشبورد، تهویه اتوماتیک دوگانه، شش کیسه‌هوا، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف و … از مهم‌ترین آپشن‌های ولوو XC60 به‌شمار می‌روند.

ولوو V40
ولوو V40 به‌عنوان یک هاچ‌بک لوکس و از محبوب‌ترین محصولات ولوو در ایران مورد توجه مشتریانی قرار گرفت که نیم‌نگاهی نیز به‌آلفارومئو جولیتا داشتند. این خودرو هاچ‌بک از سال ۲۰۱۴ میهمان خیابان‌های ایران شد و با دو تیپ آردیزاین و آردیزاین‌پلاس سر از نمایشگاه‌های فروش خودرو درآورد.
پیشرانه پنج‌سیلندر توربوشارژ در ولوو V40 به‌خدمت گرفته شده است تا ۲۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولیدی را از طریق یک گیربکس شش‌دنده اتوماتیک پاورشیفت به‌سمت چرخ‌های جلو انتقال دهد. شتاب صفر تا 100 ولوو وی40، برابر 6.9 ثانیه است و نهایت سرعت آن، 235 کیلومتر بر ساعت تخمین زده می‌شود. این خودرو ۱۴۴۱ کیلوگرمی به‌حدود ۷.۵ لیتر سوخت برای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر نیاز دارد.
امکاناتی همچون کروزکنترل، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، رادار نقطه کور و تغییر لاین، ترمز اضطراری، تهویه اتوماتیک دوگانه، نمایشگر هفت‌اینچی لمسی، ۹ عدد کیسه‌هوا، ایربگ عابر پیاده، صندلی جلو با تنظیمات برقی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سانروف، سقف پانوراما، کیت اسپرت بدنه و … از جمله مهم‌ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی ولوو V40 به‌شمار می‌روند.


ولوو C70 کروک
این خودرو لوکس به‌عنوان یک اتومبیل روباز مورد توجه جوانان و اقشار ثروتمند قرار گرفته است؛ اما فروش آن، کمتر از مدل‌های فوق برآورد می‌شود. سی ۷۰ کروک یک سدان دو درِ جمع‌وجور با سقف فلزی جمع‌شونده است که از یک موتور پنج‌سیلندر ۲۵۲۱ سی‌سی، معادل ۲۳۰ اسب‌بخار توان و 320 نیوتون‌متر گشتاور دریافت می‌کند. جعبه‌دنده پنج‌سرعته اتوماتیک نیز این نیرو را دریافت و به‌سمت محور جلو منتقل می‌کند. شتاب صفر تا 100 ولوو C70 کروک، حدود هشت‌ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت آن نیز 235 کیلومتر برساعت خواهد بود. ولوو سی۷۰ کروک، حدود 9.4 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. سنسور باران، کیسه‌های هوای جلو و جانبی، سیستم حفاظتی ضدضربه (WHIPS)، سیستم حفاظت هنگام غلتیدن (ROPS)، سیستم حفاظتی ضربه‌های کناری (SIPS)، سیستم هشدار نقاط کور (BLIS)، روکش صندلی چرمی به‌همراه گرم‌کن، سنسور پارک، تنظیمات هشت‌جهته برقی صندلی راننده به‌همراه مموری، اتولایت، ساب‌ووفر و سیستم صوتی با ۱۲ عدد اسپیکر، در زمره مهم‌ترین تجهیزات رفاهی‌-ایمنی این خودرو قرار می‌گیرند.

جمع‌بندی
محصولات ولوو در بازار ایران به‌عنوان خودروهای نسبتا لوکس مورد توجه مشتریان ثروتمند قرار گرفته و در این میان، XC90 بیش‌ترین محبوبیت را نسبت به‌سایر مدل‌های ولوو از آنِ خود کرده است. همچنین علاوه‌بر مدل‌های مذکور، خودرو هاچ‌بک دو درِ ولوو C30 نیز در بازار ایران حضور دارد که برخی افراد خاص‌پسند، تمایل ویژه‌ای به‌خرید آن دارند تا از قابلیت‌های فنی بالا و جذابیت ظاهری این خودرو به‌عنوان یک هاچ‌بک لوکس دو در لذت ویژه ببرند. بالا بودن قیمت خودرو و خدمات پس‌ازفروش نسبتا محدود، تنها پاشنه‌آشیل محصولات ولوو محسوب می‌شود که درصورت برقراری مجدد واردات خودرو به‌کشور، قطعا شاهد استقبال بیش‌تر ی خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =