بیودیزل

براساس اطلاعات جدیدی که تیم منابع هوایی کالیفرنیا (carb) منتشر کرده، نتیجه اجرای برنامه استفاده از سوخت‌های با کربن کنترل‌شده همچون سوخت دیزل پایه گیاهی، بالاترین میزان کاهش انتشار کربن در بخش حمل‌ونقل بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس اطلاعات جدیدی که تیم منابع هوایی کالیفرنیا (carb) منتشر کرده، نتیجه اجرای برنامه استفاده از سوخت‌های با کربن کنترل‌شده همچون سوخت دیزل پایه گیاهی، بالاترین میزان کاهش انتشار کربن در بخش حمل‌ونقل بوده است. در سال ۲۰۲۱ استفاده از سوخت‌های Bio-Base سبب شد از انتشار ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن دی‌اکسید کربن در هوای ایالت کالیفرنیای ایالات‌متحده جلوگیری شود. این حجم از کنترل آلودگی هوا بیشتر از برنامه استفاده از اتانول مفید بوده است. جرمی بیانس، مدیرعامل شرکت «سوخت‌های پاک نِسته» ایالات‌متحده گفت: «تحقیقاتی که تیم منابع هوایی کالیفرنیا منتشر کرده است اطلاعات ما را تایید می‌کند. سوخت دیزل تجدیدپذیر به‌شکل موثری می‌تواند اثر گلخانه‌ای را کاهش دهد و تاثیر آنی در کاهش اثر کربن در هوای کالیفرنیا داشته باشد. این درحالی است که برای استفاده از این سوخت نیاز به زیرساخت جدیدی نیست و سرمایه‌گذاری بیشتری نیز برای استفاده آن مورنیاز نیست.» بیانس ادامه داد: «درحال‌حاضر بخش حمل‌ونقل بیشترین حجم از انتشار آلاینده‌های کربنی را به خود اختصاص داده است. انتشار آمارهای جدید به‌وضوح نشان می‌دهند مسیر درستی را دنبال می‌کنیم. پیشرانه‌های دیزلی پتانسیل این را دارند در شرایط فعلی آلایندگی کمتری را منتشر کنند. در «شرکت نِسته» به این راهبرد اطمینان داریم که تا سال ۲۰۲۴ می‌توانیم بخش اعظم نیاز مصرف‌کنندگان را با سوخت دیزل تجدیدپذیر تامین کنیم». «نسته» بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده سوخت دیزل از مواد بازیافتی و دورریزها و همچنین بزرگ‌ترین تامین‌کننده این نوع سوخت در ایالت کالیفرنیاست. محصول تولیدشده توسط نسته ساختاری دارد که درنهایت میزان کمتری دی‌اکسید کربن را منتشر می‌کند. البته برای ساخت آن به طور کامل از مواد بازیافتی یا متریال‌ جدید استفاده شده است که قابلیت استفاده مجدد را دارند. بر اساس استاندارد جهانی در تولید سوخت دیزل با استاندارد آلایندگی یورو5 بین 8 تا 10 PPM سولفور وجود دارد، در حالی که سوخت بیودیزل فاقد هرگونه سولفور بوده زیرا پایه اصلی آن گیاهی است.
همچنین میزان حرارتی که سوخت بیودیزل تولید می‌کند یک‌وسه‌دهم بیشتر از سوخت دیزل است. استفاده از این سوخت تا ۸۰درصد تاثیر کمتری در اثر گلخانه‌ای خواهد داشت و حتی گازهای ناشی‌از احتراق را نیز کاهش می‌دهد. کارشناسان ادعا می‌کنند این سوخت برای پیشرانه‌های دیزلی عملکرد بالاتری را به ارمغان می‌آورد. بنابراین برای استفاده از این سوخت نیاز به تغییر در ساختار پیشرانه نیست، حتی زیرساخت‌های لازم برای توزیع این محصول نیاز به تغییری ندارد و هزینه‌ اضافه‌ای هم برای مراکز توزیع نخواهد داشت. البته در ایران نیز از سال ۱۳۹۱ اولین تلاش‌ها برای تولید بیودیزل یا سوخت گیاهی در اصفهان انجام شد. حتی قرار بود به خاطر نداشتن صرفه اقتصادی استفاده ۱۰۰درصد از سوخت بیودیزل، از یک تا ۲۰درصد آن در سوخت دیزل ترکیب شود، چراکه تولید یک واحد سوخت بیودیزلی ۴برابر هزینه بیشتری نسبت به سوخت دیزل معمولی دارد. فناوری تولید بیودیزل در دنیا عمدتا در اختیار کشور آمریکاست و درحال‌حاضر ایالات‌متحده بزرگ‌ترین تولیدکننده و آلمان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سوخت بیودیزل در دنیا هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =