فولکس پاسات

واردات و عرضه فولکس‌واگن پاسات توسط «ماموت‌خودرو» و به‌صورت کاملا محدود انجام شد و این خودرو با مدل 2018 در بازار کشورمان حضور دارد؛ اما ممنوعیت واردات، مانع از آن شد که پاسات در بازار ایران به‌اهداف برنامه‌ریزی‌شده خود دست پیدا کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، سدان‌های سایزمتوسط سال‌هاست که در بازار خودرو جهان حضور دارند و با وجود اتفاقات مختلف، همچنان شاهد ارائه نسل‌های جدید آن‌ها هستیم. با وجود محبوبیت سدان‌های کوچک و اقتصادی در دهه 90 میلادی و هجوم گسترده شاسی‌بلندهای اسپرت ترکیبی در سال‌های اخیر، همچنان سدان‌های سایزمتوسط سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارند و تنها نماینده فولکس‌واگن آلمان در این رقابت بزرگ، سدان جذابی به‌نام پاسات است که حضور کمرنگی در کشورمان داشته است. واردات و عرضه فولکس‌واگن پاسات توسط «ماموت‌خودرو» و به‌صورت کاملا محدود انجام شد و این خودرو با مدل 2018 در بازار کشورمان حضور دارد؛ اما ممنوعیت واردات، مانع از آن شد که پاسات در بازار ایران به‌اهداف برنامه‌ریزی‌شده خود دست پیدا کند. اکنون نمونه‌های معدودی از فولکس‌واگن پاسات در بازار ایران موجود هستند که با قیمتی مافوق تصور خریدوفروش می‌شوند. در ادامه، نگاهی به‌مزایا و معایب فولکس‌واگن پاسات خواهیم داشت تا درنهایت به‌این نتیجه برسیم که خرید این خودرو در شرایط فعلی و در بازار ایران ارزش دارد یا خیر.


مزیت اول: کیفیت ساخت
هنگامی که با یک خودرو ژاپنی یا آلمانی مواجه می‌شوید، نخستین‌مساله‌ای که به‌ذهن شما خطور می‌کند، کیفیت بالای ساخت این محصول است. درحقیقت، صنعت‌گران ژاپنی، آلمانی و آمریکایی تولیدات خود را با مفهوم کیفیت در بازار مطرح کرده‌اند و همین مساله، به‌یکی از نقاط قوت آن‌ها تبدیل شده است. کیفیت ساخت بالا، نخستین مورد از مزایای فولکس‌واگن پاسات است که این خودرو را درمقابل رقبای کره‌ای و فرانسوی خود برتری داده است. کیفیت ساخت بالای فولکس‌واگن پاسات درشرایط فعلی که قیمت خودروهای وارداتی تا حد غیرقابل ‌باوری افزایش یافته است، بیشتر از همیشه برای مشتریان و خریداران اهمیت دارد. کیفیت مناسب ساخت یک خودرو در بازار ایران که خودروهای وارداتی برای مدت طولانی در بازار آن قابل خریدوفروش هستند، مزیتی بزرگ برای مطرح ‌بودن محسوب می‌شود.


مزیت دوم: سواری نرم و راحت
فولکس‌واگن پاسات خودرویی است که با هدف تحت‌تاثیر قرار دادن طیف وسیعی از مشتریان ساخته شده است؛ از این رو، فولکس‌واگن در طراحی و تولید این خودرو نکات مختلفی را مدنظر قرار داده است. یکی از مزایای این خودرو، سواری نرم و راحت آن است و باید توجه داشت که سدان‌های سایز متوسط در ابتدا برای مصارف خانوادگی و رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو، تولید محصولی که فاصله بین دو محور قابل توجهی داشته باشد و سواری نرمی را ارائه دهد، در اولویت طراحی‌های فولکس‌واگن پاسات قرار داشته است. تنظیم صندلی‌های جلو پاسات به‌صورت برقی است و ماساژور صندلی‌ها نیز عامل مثبت دیگری است که موجب می‌شود پاسات را یک سدان نرم و راحت بدانیم.

مزیت سوم: امکانات ایمنی و رفاهی زیاد
فولکس‌واگن شهرت خود را با تولید خودروهای مردمی کسب کرده است؛ اما سال‌هاست که این شرکت از تولید خودروهایی نظیر بیتل فاصله گرفته است و محصولاتی لوکس و نیمه‌لوکس را روانه بازار می‌کند. فولکس‌واگن پاسات نیز یک سدان سایز متوسط نیمه‌لوکس است که برخلاف انتظارات اولیه، به‌امکانات ایمنی و رفاهی خوبی مجهز شده است که این خودرو را در سطح محصولات مرسدس‌بنز ارتقا می‌دهد. برای مثال، پاسات به‌کیسه‌های هوای جانبی برای سرنشینان عقب مجهز است که مشاهده این آپشن در این کلاس چندان مرسوم نیست. سیستم تهویه پاسات نیز سه‌منطقه‌ای است و به‌سرنشینان اجازه می‌دهد دمای هوای قسمت‌های مختلف خودرو را مطابق میل خود تنظیم کنند. نمایشگرهای دیجیتالی پشت‌آمپر، سیستم صوتی به‌همراه نمایشگر و هشت بلندگو، دوربین 360 درجه و سیستم هشدار برخورد از عقب نیز دیگر تجهیزات این خودرو هستند و سبب می‌شوند امکانات رفاهی و ایمنی رضایت‌بخش را یکی از مزایای فولکس‌واگن پاسات قلمداد کنیم. البته باید خاطرنشان کرد که فولکس‌واگن پاسات فاقد سنسور نقاط کور است که این مساله، نقطه‌ضعفی برای پاسات درمقایسه با رقبا محسوب می‌شود.

چالش عرضه محدود
شاید بتوان گفت مهم‌ترین مورد درباره واردات فولکس‌واگن پاسات عرضه محدود این خودرو به‌بازار است که تا حدودی بر روی رشد خدمات پس از فروش آن نیز تاثیر گذاشته است. واردات فولکس‌واگن پاسات به‌بازار کشورمان بسیار دیر صورت گرفت؛ درحالی ‌که رنو تالیسمان و کیا اپتیما این بازار را درفاصله سال‌های 2015 تا 2018 به‌تسلط خود در آورده بودند. عرضه محدود فولکس‌واگن پاسات به‌بازار سبب شده است علاقه‌مندان به‌این خودرو، از خرید پاسات محروم شوند و به‌سراغ سایر گزینه‌های موجود در بازار بروند؛ اما اکنون خریداران در این بازه قیمتی می‌توانند علاوه بر اینکه به‌طیف گسترده‌ای از انواع سدان‌های سایز متوسط کره‌ای و فرانسوی دسترسی دارند به این خودرو با اصالت و با کیفیت آلمانی بیاندیشند زیرا این خودرو نیز همچون رقیبان از لحاظ خدمات و از نظر رونق بازار دست‌دوم در وضعیت خوبی قرار دارد.

خدمات پس از فروش

واردات و عرضه خودروهای فولکس‌واگن به‌بازار ایران توسط شرکت ماموت‌خودرو صورت گرفت و در بازه زمانی کوتاهی، سه‌مدل خودرو پاسات، تیگوان و گلف توسط این شرکت به‌بازار عرضه شدند. این شرکت زیرساخت مناسبی را برای ارائه خدمات پس از فروش به‌خودروهای فولکس‌واگن ایجاد کرد که این مساله را باید یکی از سختی‌های واردکننده فولکس‌واگن پاسات بدانیم. همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد، فولکس‌واگن سال‌هاست که از ایده ساخت خودروهای ساده فاصله گرفته و محصولات امروزی این شرکت به‌شدت پیچیده و مدرن هستند. به‌همین دلیل انجام دقیق سرویس‌ها و تعمیرات یک خودرو آلمانی همچون فولکس‌واگن پاسات نقش مهمی در تضمین حیات این اتومبیل دارد به همین خاطر زیرساخت لازم برای انجام چنین کاری در کشورمان توسط ماموت‌خودرو مهیا شد اما ممنوعیت واردات مانع از رشد و گستردگی خدمات پس از فروش شد و این موضوع در درازمدت می‌تواند تا حدودی دسترسی مشتریان را محدود کند.

قیمت بالاتر نسبت به‌رقبا
فولکس‌واگن پاسات اگرچه خودرو لوکسی در بازار جهانی محسوب نمی‌شود؛ اما به دلیل قیمت بالاتر نسبت به رقبا در بازار ایران، هم‌اکنون از لحاظ قیمتی جزو خودروهای لوکس محسوب می‌شود و با نرخی بالاتر از رقبای شناخته‌شده‌اش همچون رنو تالیسمان عرضه می‌شود. اگرچه قیمت خودرو یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تصمیم‌گیری مشتریان هنگام خرید است اما در مورد این خودرو مشتریان خاص و علاقه‌مند به برند فولکس‌واگن شاید به قیمت آن که در مقایسه با سایر رقبا بالاتر است توجه چندانی نداشته باشند.

نتیجه‌گیری: خودرو خاص برای افراد خاص!
فولکس‌واگن پاسات یک بیتل یا گلف نیست؛ از این‌رو برای استفاده تمام افراد در تمام شرایط ساخته نشده است و مشتریان این خودرو طیف منحصر به‌فردی از خریداران را تشکیل می‌دهند. این مساله در کشورمان نیز شکلی خاص‌تر به‌خود گرفته است؛ چراکه پاسات خودرو رایجی در بازار محسوب نمی‌شود و مشاهده نسخه‌های مختلف پاسات به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. بنابراین خرید فولکس‌واگن پاسات در کشورمان به‌افرادی توصیه می‌شود که دوست دارند خاص به‌نظر برسند و البته برای دستیابی به‌چنین هدفی، با تمام مشکلات موجود در بازار ایران برای نگهداری از یک آلمانی پیچیده کنار می‌آیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =