سوناتا YF

هیوندای سوناتا یکی از سدان‌های خانوادگی پرفروش و محبوب شرکت هیوندای در بازار ایران است. بیش از هفت نسل از این خودرو وارد بازار ایران شده است و از بین نسل‌های مختلف این خودرو، نسل ششم که با نام سوناتا YF شناخته می‌شود، توانست موفقیت بسیار چشم‌گیری در بازار ایران داشته باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،هیوندای سوناتا یکی از سدان‌های خانوادگی پرفروش و محبوب شرکت هیوندای در بازار ایران است. بیش از هفت نسل از این خودرو وارد بازار ایران شده است و از بین نسل‌های مختلف این خودرو، نسل ششم که با نام سوناتا YF شناخته می‌شود، توانست موفقیت بسیار چشم‌گیری در بازار ایران داشته باشد. طراحی ظاهری انقلابی این خودرو، یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های آن است و طرفداران بسیار زیادی در ایران دارد. «دنیای خودرو» در ادامه قصد دارد با بررسی این خودرو آن را به‌چالش بکشد تا با مزایا و معایب سوناتا YF بیش‌تر آشنا شویم. اما قبل از آن، بهتر است نگاهی به‌مدل‌های موجود این خودرو در ایران داشته باشیم.

ورود سوناتا وای‌اف به‌بازار خودرو ایران
این خودرو از سال 2011 به‌بازار ایران آمد و به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت. تویوتا کمری و کیا اپتیما، اصلی‌ترین رقبای هیوندای سوناتا نسل ششم در بازار ایران بودند و طراحی اسپرت و منحصربه‌فرد، به‌همراه قیمت پایه مناسب در زمان عرضه، از مزایای اصلی این خودرو درمقابل رقبا محسوب می‌شد. در سال 2013، سوناتا وای‌اف نیوفیس هم‌زمان با بازارهای جهانی وارد ایران شد و توانست موفقیت‌های قبلی نسل ششم در بازار ایران را تکمیل کند.
با ‌این‌که از سال 2015 نسل هفتم این سدان محبوب هیوندای جانشین نسل قبلی شد، اما هنوز هم سوناتا YF محبوبیت بسیار زیادی در بازار ایران دارد و خرید این خودرو، کماکان برای افرادی که می‌خواهند یک سدان خانوادگی زیبا و با امکانات نسبتا لوکس داشته باشند، جذاب به‌نظر می‌رسد. بازار دست‌دوم این خودرو هم‌چنان پررونق است و تقاضاهای زیادی در دسته خودروهای سدان‌ متوسط خانوادگی دارد.
بااین‌حال این خودرو بدون عیب و ایراد نیست. در همان زمان عرضه، از کیفیت کابین و کیفیت ساخت و مونتاژ این خودرو انتقاداتی می‌شد و تعلیق خشک سوناتا YF نیز یکی از نقاط ضعف این خودرو درمقابل رقبایی مانند تویوتا کمری است. حال که از ورود آخرین سوناتای نسل ششم به‌ایران بیش از پنج سال می‌گذرد، ایرادات این خودرو بیش‌تر به‌چشم می‌آید. همین موضوع سبب شده است به‌سراغ بررسی معایب و مزایای هیوندای سوناتا YF برویم.

مزایای سوناتا YF
نسخه نیوفیس از لحاظ ظاهری، فنی و امکانات تفاوت قابل‌توجهی با نسخه پایه ندارد و تقریبا هر دوی آن‌ها مزایای یکسانی دارند؛ هرچند درموارد خاصی، نسخه نیوفیس عملکرد بهتری ارائه می‌کند.

ظاهر اسپرت و طراحی جذاب هیوندای سوناتا YF
بدون شک طراحی چشم‌نواز و منحصربه‌فرد هیوندای سوناتا وای‌اف، مهم‌ترین مزیت این خودرو است. هیوندای چندین سال زمان صرف کرد تا سوناتا نسل ششم را با این ظاهر انقلابی روانه بازار کند. زبان طراحی Fluidic Sculpture استفاده‌شده در این خودرو، پر از حجم‌های اغراق‌آمیز است و ظاهری کاملا اسپرت و درعین‌حال لوکس به‌این خودرو می‌دهد. در زمان عرضه، سوناتا همچون یک ستاره در خیابان‌ها می‌درخشید و امروز بعد از گذشت نزدیک به‌یک دهه از ورود نخستین خودرو سوناتا، هنوز هم ظاهر این خودرو می‌تواند نظر افراد مختلف، مخصوصا طرفداران خرید محصولات هیوندای را در خیابان به‌خود جلب کند.

امکانات و آپشن‌های سوناتا YF
در ادامه، به‌امکانات و مشخصات سوناتا YF می‌رسیم. اکثر سوناتا وای‌اف‌های واردشده شرکتی به‌ایران از نسخه فول‌آپشن هستند و فهرست کاملی از امکانات رفاهی و آپشن‌ها، سبب شده بود سوناتا در زمان عرضه، در لیست لوکس‌ترین سدان‌های خانوادگی بازار ایران قرار بگیرد. امکانات این خودرو از رقیب ژاپنی آن، تویوتا کمری بیش‌تر است و این موضوع روی فروش این خودرو در حال حاضر نیز تاثیر مثبتی دارد. کروزکنترل، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور عقب، سنسور باران، گرم‌کن فرمان (در نسخه نیوفیس)، اتولایت، نمایش‌گر لمسی، دوربین عقب، کی‌لس استارتر، تهویه اتومات، صندلی راننده هشت‌حالته برقی با تنظیم گودی کمر و گرم‌کن و سردکن صندلی به‌همراه سقف پانوراما از مهم‌ترین آپشن‌ها و امکانات رفاهی این خودرو هستند. مشخصات فنی سوناتا YF نشان می‌دهد که این خودرو هنوز هم از لحاظ امکانات جایگاه بسیار خوبی در بازار ایران دارد. البته گفتنی است این امکانات و تجهیزات مناسب، تاثیر مستقیمی نیز روی قیمت سوناتا می‌گذارند.

امنیت بالا و جالب‌توجه سوناتا YF
سوناتا YF توانسته است از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا که معتبرترین موسسه تست ایمنی جاده‌ای در آمریکا و جهان است، پنج ستاره ایمنی را دریافت کند.
تعداد بسیار اندکی از خودروهایی که وارد بازار ایران شده‌اند توانسته‌اند چنین امتیاز بالایی را در بخش ایمنی دریافت کنند. نسل ششم این خودرو درعین‌حال که بسیار زیباست، بدنه مقاوم و ایمنی دارد. نسخه‌های فول این خودرو نیز دارای ایربگ راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای و جانبی (مجموعاً شش ایربگ در 10 نقطه) هستند و علاوه‌براین، پشت‌سری فعال و ترمزهای ABS، ضدقفل و کمکی، از دیگر امکانات امنیتی این خودرو به‌حساب می‌آیند. درمجموع، امنیت یکی از مهم‌ترین موارد در فهرست مزایای هیوندای سوناتا YF به‌شمار می‌رود.

بازار دست‌دوم سوناتا YF
این خودرو از بدو ورود به‌ایران توانست دل مشتریان ایرانی خود را به‌دست آورد و نسل ششم سوناتا خیلی زود به‌یکی از پـــرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار ایران تبدیل شد. مزایایی که در بالا نام بردیم سبب شده است به‌رغم قیمت محصولات هیوندای، بازار خریدوفروش این خودرو در ایران هنوز هم پررونق باشد. معمولا صاحبان سوناتا YF تمایلی به‌فروش خودرو خود ندارند؛ اما اگر قصد فروش داشته باشند، به‌هیچ‌وجه نگرانی بابت پیدا ‌شدن خریدار نخواهند داشت. در سمت مقابل، خریداران نیز معمولا دست بازی در انتخاب بین آگهی‌های فروش پرتعداد این خودرو دارند. تعداد فراوان سوناتا YF های واردشده به‌ایران و تنوع بالای آگهی‌های فروش، به‌آن‌ها قدرت انتخاب زیادی می‌دهد.

معایب هیوندای سوناتا YF
این خودرو نیز مانند هر خودرویی دارای معایب و مشکلاتی است. در ادامه به‌بررسی معایب مهم این خودرو خواهیم پرداخت.

کیفیت کابین و قطعات
کیفیت پایین کابین و قطعات این خودرو، نخستین مورد در فهرست معایب سوناتا YF است. این خودرو یک سدان متوسط خانوادگی است و با توجه به‌قیمت‌گذاری آن در بازارهای جهانی، به‌هیچ‌عنوان در دسته خودروهای لوکسی مانند بنز و ب‌ام‌و قرار نمی‌گیرد. بنابراین نباید انتظار زیادی از کابین این خودرو داشته باشیم. با این ‌حال، کیفیت کابین سوناتا YF می‌توانست بسیار بهتر از این باشد. استفاده از مواد ارزان‌قیمت در بخش‌های مختلف کابین، حس خوبی به‌سرنشینان منتقل نمی‌کند.

تعلیق خشک، کوبش و ارتفاع پایین خودرو
از زمان عرضه اولیه تا امروز، اصلی‌ترین نقطه‌ضعف هیوندای سوناتا YF همین تعلیق خشک و ارتفاع پایین خودرو است. این خودرو از لحاظ ظاهری، خودرو اسپرت‌تری نسبت به‌نسل قبلی سوناتا به‌حساب می‌آید و استفاده از تعلیق اسپرت و کاهش ارتفاع خودرو نیز قرار بود هم‌راستا با ظاهر اسپرت خودرو باشد؛ اما به‌یک نقطه‌ضعف بزرگ تبدیل شد. کوبش‌های آزاردهنده و ارتفاع بسیار کم خودرو که در مواردی سبب مشکلاتی می‌شود، از معایبی است که صاحبان سوناتا YF به آن اشاره می‌کنند.

جمع‌بندی مزایا و معایب سوناتا YF
هیوندای سوناتا YF حتی با گذشت بیش از 10 سال از عرضه اولین نسخه، هم‌چنان یکی از بهترین و ارزنده‌ترین سدان‌های خانوادگی متوسط در بازار ایران است. جایی که شاید بتوان گفت این خودرو جزو با ارزش‌ترین سدان‌های وارداتی بازار از لحاظ خرید و امکانات نیز محسوب می‌شود. ظاهر جذاب این خودرو هنوز طرفداران زیادی دارد؛ همچنین مزایایی مانند امنیت بالا و امکانات پرتعداد نیز نباید به‌سادگی فراموش شوند. این ویژگی‌های مثبت سبب شده است سوناتا YF خریداران زیادی در بازار داشته باشد. در مقابل، تعلیق خشک و کیفیت پایین قطعات کابین می‌تواند بعضی از خریداران را از خرید این خودرو منصرف کند. درمجموع، اگر دنبال سدان خانوادگی با امکانات سطح بالا و ظاهری جذاب هستید که بازار دست‌دوم خوبی داشته باشد و با تعلیق خشک مشکلی ندارید، سوناتا YF قطعا یک گزینه بسیار خوب برای شما خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =