تیگو ۷

در بازار کشور ما نیز خودروهای اتومات فراوانی به‌چشم می‌خورند که برخی از آن‌ها به‌لحاظ کیفیت ساخت، تنوع امکانات، طراحی ظاهری، توان خروجی و درنهایت بازار خریدوفروش، بر دیگری برتری دارند. در ادامه از میان خودروهای چینی، مونتاژی و وارداتی حاضر درسطح کشور، بهترین خودروهای اتومات بازار ایران را معرفی خواهیم کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،محبوبیت فراوان خودروهای اتومات و همین‌طور تنوع بسیار بالای خودروهای مجهز به‌گیربکس اتوماتیک در بازار کشور، سبب شد «دنیای‌خودرو» به‌سراغ بهترین مدل‌های اتومات بازار ایران برود. از زمان تولید نخستین خودروهای اتومات تا به‌امروز، سهولت استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک در کنار لذت سواری با چنین خودروهایی، سبب شد روزبه‌روز بر تعداد خریداران آن‌ها افزوده شود. درهمین راستا شرکت‌های خودروسازی هم برای این‌که بتوانند سهمی از این بازار پرتقاضا داشته باشند، سعی کردند با سرعت هرچه‌تمام‌تر، تعداد خودروهای اتوماتیک حاضر در سبد محصولات خود را افزایش دهند. در بازار کشور ما نیز خودروهای اتومات فراوانی به‌چشم می‌خورند که برخی از آن‌ها به‌لحاظ کیفیت ساخت، تنوع امکانات، طراحی ظاهری، توان خروجی و درنهایت بازار خریدوفروش، بر دیگری برتری دارند. در ادامه از میان خودروهای چینی، مونتاژی و وارداتی حاضر درسطح کشور، بهترین خودروهای اتومات بازار ایران را معرفی خواهیم کرد.


خودروهای چینی
در ابتدا به‌سراغ خودروهای چینی رفتیم و پس از بررسی در بازار چینی‌ها از میان انواع خودرو چینی مجهز به‌گیربکس اتومات مشخص شد که چری تیگو7، جک J5، برلیانس H320، بسترن B30، هایما S7، جک S5 و... از محبوبیت بالایی نزد خریداران ایرانی برخوردار هستند، به طوری که بهترین اتومات چینی را می‌توان از خودروهای نامبرده به انتخاب مشتریان مشخص کرد.

اتومات‌های برتر بازار ایران

تیگو 7
تیگو ۷ (Tiggo 7) یکی از لوکس‌ترین محصولات شرکت مدیران‌خودرو در بازار داخلی محسوب می‌شود که از سال ۱۳۹۶ تا به‌امروز در اختیار خریداران ایرانی قرار دارد. تیگو 7 در ابتدا تنها در تیپ اکسلنت راهی بازار داخلی شد؛ اما در سال 1397 تیپ IE این کراس‌اوور شرقی نیز به‌بازار عرضه شد که درمقایسه با تیپ اکسلنت از آپشن‌های بیش‌تر و مدرن‌تری برخوردار بود. از جمله آپشن‌های تیپ IE تیگو 7 می‌توان به‌کنترل کشش و پایداری، ترمز پارک برقی (EPB)، دوربین 360 درجه، اتوهلد، کنترل حرکت در سرازیری (DAC) و سربالایی (HAC)، دو حالت رانندگی (Eco و Sport)، دیلایت و اتولایت، گرم‌کن صندلی‌های جلو و سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه اشاره کرد. زیر کاپوت چری تیگو ۷ یک موتور 1498 سی‌سی چهار سیلندر توربوشارژ قرار دارد که با کد SQRE415 شناخته می‌شود و طی همکاری شرکت AVL اتریش و Chery چین طراحی شده است. حداکثر توان خروجی پیشرانه این خودرو برابر با ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون‌متر گشتاور است. چنین نیرویی از طریق یک گیربکس شش‌دنده اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که از عملکرد بسیار دقیقی برخوردار است و برای خودرویی در این بازه قیمتی بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد. گیربکس DCT به‌کاررفته در چری تیگو 7، براساس نسل دوم سیستم‌های دوکلاچه خشک الکترومکانیکی ساخته شده است که نسبت به‌نمونه‌های اولیه، مقاومت دمایی بیش‌تر و اثر محرک بهتری را برای این خودرو فراهم می‌کند. از همین‌رو در سیستم انتقال قدرت تیگو 7 شاهد راندمان انتقال قدرت بالاتر، تولید توان بیش‌تر و همین‌طور واکنش سریع‌تر درمقایسه با نمونه‌های شش سرعته معمولی (AMT) هستیم.

خودروهای مونتاژی
حالا نوبت به‌خودروهای مونتاژی بازار می‌رسد. طی سال‌های گذشته، خودروهای بسیار متنوع و باکیفیتی روی خط مونتاژ خودروسازان داخلی قرار گرفته‌اند؛ به‌همین دلیل انتخاب بهترین خودرو اتومات بازار ایران از میان نمونه‌های مونتاژی، کار نسبتا دشواری به‌حساب می‌آید. از میان تمام خودروهای مونتاژی و پرتقاضایی که در دسترس خریداران ایرانی قرار دارد، مزدا 3 نیو (Mazda 3 New) یکی از بهترین و محبوب‌ترین‌ سدان‌های جمع‌وجور کشورمان محسوب می‌شود.

اتومات‌های برتر بازار ایران


مزدا 3 نیو
مزدا ۳ نسل دوم که در بازار کشور ما با نام مزدا 3 نیو شناخته می‌شود، محصول سال 2009 کمپانی ژاپنی Mazda است. این سدان جذاب که کد اتاق BL به آن اختصاص یافته است، نخستین‌بار در سال ۱۳۸۹ و توسط شرکت بهمن‌موتور به‌بازار کشور ما راه یافت و جایگزین مزدا 3 نسل اول شد. در ابتدا مزدا 3 نیو با سه تیپ یک، ۲ و ۳ از سوی بهمن‌موتور در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفت؛ اما کمی بعد، یعنی در سال ۱۳۹۱ بهمن‌موتور تیپ ۴ یا FL این خودرو را نیز در سبد محصولات خود قرار داد که از آپشن‌های بیش‌تری نسبت به‌نمونه‌های قبلی برخوردار بود. البته داستان پرحاشیه تیپ‌های مزدا 3 نیو به‌همین ‌جا ختم نمی‌شود؛ زیرا در سال ۱۳۹۷ تیپ 4 مزدا 3 نیو تحت یک به‌روزرسانی کامل قرار گرفت که حاصل آن اضافه ‌شدن تجهیزاتی همچون نمایشگر هفت‌اینچی لمسی، سنسور و دوربین دنده‌عقب، سیستم رهیاب، کاهش طول دسته‌دنده، حذف رنگ قرمز از پس‌زمینه آمپرها، تنظیمات برقی صندلی راننده، آینه‌وسط الکتروکرومیک، نمایشگر مصرف سوخت و طرح جدید رینگ‌ها برای این پیرمرد ژاپنی بود. دربخش فنی، مزدا 3 جدید به‌یک موتور دو لیتری چهار سیلندر تنفس‌طبیعی مجهز شده که حداکثر توان خروجی آن برابر با 148 اسب‌بخار قدرت و 187 نیوتون‌متر گشتاور است. گیربکس پنج‌سرعته اتوماتیک مزدا 3 نیو که از قابلیت تعویض دستی هم برخوردار است، یکی از تفاوت‌های فنی میان این خودرو و مزدا 3 نسل اول محسوب می‌شود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر مزدا 3 نیو حدود 10.4 ثانیه است که برای یک سدان خانوادگی 1260 کیلوگرمی، نسبتا مناسب به‌نظر می‌رسد. کیفیت ساخت بالا، استهلاک پایین، ابعاد جمع‌وجور و همین‌طور مصرف سوخت بهینه، مزدا 3 جدید را به‌خودرویی مناسب برای استفاده‌ روزمره تبدیل کرده است. چنین مزایایی از مهم‌ترین دلایل فروش چشمگیر مزدا 3 نیو در بازار داخلی محسوب می‌شوند.

خودروهای وارداتی
تا پیش از آغاز دور جدید تحریم‌ها، بازار پرتقاضای کشور ما میزبان خودروهای شناخته‌شده و باسابقه‌ای از شرکت‌های خودروسازی سراسر جهان بود. درچنین بازاری اگر بخواهیم بدون هیچ محدودیتی بهترین خودرو اتومات را از میان نمونه‌های وارداتی انتخاب کنیم، باید به‌سراغ خودروهای خاصی نظیر ب‌ام‌و 530i، ولوو XC90 و حتی مازراتی گرن‌توریسمو یا پورشه 718 برویم؛ اما هدف اصلی ما این است که از میان تمام خودروهای وارداتی بازار کشور، خودرو اتوماتی که انتخاب می‌کنیم، ضمن برخورداری از امنیت بسیار بالا، امکانات متنوع، پیشرانه قدرتمند و کیفیت ساخت بالا، از محبوبیت و فروش بسیار گسترده‌ای نیز برخوردار باشد. به‌همین دلیل از میان تمام گزینه‌های موجود، به‌سراغ رنو تالیسمان رفتیم؛ یک شوالیه فرانسوی باکیفیت که با تکیه بر طراحی جذاب، آپشن‌های متنوع، پیشرانه قدرتمند و قیمت رقابتی، از بدو ورود به‌بازار کشورمان موفق شد فروش بسیار چشمگیری را از آنِ خود کند.

اتومات‌های برتر بازار ایران


رنو تالیسمان
این خودرو به‌عنوان یک سدان سایز متوسط از سال 2015 میلادی تا به‌امروز روی خط تولید شرکت رنو فرانسه قرار دارد. به‌واسطه فعالیت‌های شرکت نگین‌خودرو، رنو تالیسمان از سال 2017 راهی بازار کشورمان شد و دراختیار خریداران ایرانی قرار گرفت. این خودرو در دو تیپ E2 و E3 در بازار کشورمان حضور دارد که تیپ E3 با بهره‌مندی از امکاناتی همچون ماساژور صندلی، مانیتور 8.7 اینچی لمسی، سیستم پخش BOSE، سنسور پارک جلو، رادار نقطه کور، هدآپ، صندوق‌پران هوشمند و… نمونه فول‌آپشن این خودرو محسوب می‌شود. از میان انواع پیشرانه‌هایی که کمپانی رنو برای این سدان جذاب در نظر گرفته است، شرکت نگین‌خودرو نمونه 1.6 لیتری توربوشارژ را برای تالیسمان انتخاب کرد که با کد TCe200 شناخته می‌شود. حداکثر توان خروجی این موتور چهار سیلندر، برابر با ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتون‌متر است. وظیفه انتقال چنین نیروی قابل‌توجهی برعهده یک گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه (EDC) گذاشته شده که از عملکرد دقیقی برخوردار است. گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه رنو تالیسمان که با کد 7DCT300 شناخته می‌شود، توسط شرکت گتراگ (GETRAG) آلمان ساخته شده است؛ یک شرکت معتبر و قدرتمند که تاریخ آغاز فعالیت‌های آن به‌سال 1935 میلادی بازمی‌گردد و طی این سال‌ها با شرکت‌های به‌نامی همچون پورشه، فراری، اوپل، اسمارت، آئودی، مرسدس و فورد برای ساخت سیستم‌های انتقال قدرت همکاری داشته است. تعویض دنده‌های دقیق این گیربکس و عملکرد هوشمند آن در کنار توان خروجی پیشرانه این خودرو، سبب شده است رنو تالیسمان با وزنی حدود 1.5 تن بتواند طی زمانی در حدود 7.7 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

جمع‌بندی بهترین خودروهای اتومات بازار ایران

در این بررسی سعی کردیم از میان خودروهای پرفروش کشور که عرضه گسترده‌ای در بازار داخلی دارند، بهترین خودروهای اتوماتیک را در سه‌بخش خودروهای چینی، مونتاژی و وارداتی انتخاب و معرفی کنیم. تیگو 7 مدیران‌خودرو به‌دلیل کیفیت و خدمات پس از فروش قابل قبول، مزدا 3 نیز به‌دلیل عرضه بالا، طرفداران فراوان و کیفیت مناسب و رنو تالیسمان نیز از نظر عرضه، کیفیت، امکانات و قیمت در بازار، جزو بهترین‌ها هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =