تیگو 8 پرو

طراحی جذاب، قوای محرکه پرقدرت و هماهنگ و امکانات هوشمند ایمنی و رفاهی روز دنیا از مهم‌ترین مزایای این خودرو هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در ماه گذشته میلادی، ایلان ماسک، سرمایه‌گذار، مدیرعامل و طراح محصولات تسلا طی سخنرانی سه‌دقیقه‌ای خود در کنگره جهانی آنلاین «انرژی نوین خودروها»، در مقام تحسین از خودروسازان چینی برآمد و آنان را به‌عنوان «رقابت‌پذیرترین خودروسازان جهان» معرفی کرد. وی با بیان این‌که برای تلاش خودروسازان چینی در زمینه ارتقای فناوری‌های الکتریکی احترام بسیار زیادی قایل است، افزود: «خودروسازان چینی به‌خصوص در زمینه نرم‌افزار قوی هستند.»

در نخستین روز از هفته جاری، فرصتی دست داد تا مصداق و شاهد مثالی از سخنان ایلان ماسک را در قالب جدیدترین و لوکس‌ترین محصول «مدیران‌خودرو» ببینیم و آن را در پیست آزادی تست و بررسی کنیم؛ این محصول که جایزه سالانه نوآوری چین را هم در سال 2020 دریافت کرده، خودرو «تیگو8 پرو» است که پرچمدار محصولات برند «ام‌وی‌ام» محسوب می‌شود و تا حدود یک ماه و نیم آینده رونمایی رسمی خواهد شد.

«تیگو 8 پرو» پیش از این، در بازار چین و بازار روسیه، اوکراین، فیلیپین، بازار خاورمیانه (از کشورهای حاشیه خلیج فارس گرفته تا عربستان سعودی و عراق) و همچنین بازار آمریکای جنوبی (ازجمله برزیل، اروگوئه و شیلی) معرفی و عرضه شده و محبوبیت بالایی کسب کرده است.

این خودرو یک اس‌یووی سایزمتوسط است که در بازار ایران نیز با داعیه حضور فناورانه در کلاس رقابتی هیوندای سانتافه، میتسوبیشی اوتلندر، رنو کولئوس، کیا سورنتور و نیسان ایکس‌تریل پا به میدان گذاشته، هرچند که تنها خودرو تک‌دیفرانسیل این جمع است.

«تیگو 8 پرو» سال گذشته در بازار چین موفق به فروش حدود 140هزار دستگاه شده که یک رکورد بزرگ است. آن‌چه بیش از هر چیز در این تست برای تیم «دنیای خودرو» مورد توجه قرار گرفت، فناوری‌های نوینی بود که برای نخستین بار با این خودرو به کشور ما می‌آید. اما پیش از پرداختن به این فناوری‌ها به سیاق همیشه به طراحی ظاهری و کابین این خودرو، مشخصات فنی و نتایج تست رانندگی با آن می‌پردازیم.

8 فناوری که برای نخستین‌بار در ایران با «تیگو 8 پرو» تجربه می‌کنیم

پرسه‌ای پیرامون تیگو 8 پرو

«تیگو 8 پرو» یک شاسی‌بلند لوکس هفت‌نفره با طول 4722، عرض 1860، ارتفاع 1745 و فاصله محوری 2710 میلی‌متر است که روی همان پلت‌فرم پرآوازه T1X طراحی شده است؛ پلت‌فرمی که مهندسان سابق ب‌ام‌و، جنرال‌موتورز و فورد در توسعه آن کار کرده‌اند.

آن‌طور که طراحان این خودرو گفته‌اند، زبان بصری این خودرو پیرو نسل سوم سبک Life in Motion (زندگی در حرکت) است. قاب باریک و کشیده چراغ‌های LED خودرو در قسمت جلو، چهره خشن و اسپرتی را برای آن رقم زده است. این چراغ‌ها از فناوری AFS یا حرکت هم‌زمان با فرمان استفاده می‌کنند و می‌توانند در هنگام پیچیدن تا 15 درجه زاویه داشته باشند.

در جلوپنجره «تیگو 8 پرو» نیز شاهد اِلمان‌های الماس‌گونه‌ای هستیم که با چیدمان ماتریسی خود جلوه زیبایی به نمای مقابل خودرو داده‌اند. در گوشه‌های پایینی سپر جلو نیز شاهد جانمایی مه‌شکن‌ها و چراغ‌های ویژه روشنایی روز هستیم که در احاطه ورودی‌های بزرگ هوا قرار گرفته‌اند. یک ورودی میانی هوا نیز در قسمت تحتانی این سپر سه‌بعدی تعبیه شده که به لطف قاب کرومی پیرامونش از زیبایی بی‌نصیب نمانده است.

در قسمت عقب خودرو هم شاهد چراغ‌های تمام LED کشیده اما منفصل از هم و دارای گرافیک متناسب، خروجی‌های کرومی اگزوز در گوشه‌های سپر و دیفیوزر نقره‌ای‌رنگ هستیم. اما در پروفیل جانبی «تیگو 8 پرو» که تاکید خاصی بر استحکام و عضلانی بودن خودرو دارد، آن‌چه بیش از هر چیز جلوه‌گر شده؛ رینگ‌های اسپرت 18 اینچی دو رنگ و نیز خطوط ممتد و بلندی است که حس حرکت و شتاب را القا می‌کند.

گفتنی است؛ قاب بدنه این خودرو، تقویت‌شده با فولاد حرارتی و دارای مقاومت بالا است که به‌وسیله شرکت آلمانی BENTELER AG و براساس ویژگی مناطق مختلف طراحی و ساخته شده است.

8 فناوری که برای نخستین‌بار در ایران با «تیگو 8 پرو» تجربه می‌کنیم

کابین تیگو 8 پرو؛ پردیسی از فناوری‌های روز

یکی از چیزهایی که در بدو ورود به کابین «تیگو 8 پرو» بیش از موارد دیگر جلب نظر می‌کند، صفحه نمایش بزرگ 24.6 اینچی آن است که از دو مانیتور 12.3 اینچی تشکیل شده اما از طراحی یکپارچه مشابه مرسدس‌بنز بهره می‌برد.

این دستگاه مجهز به پردازنده شش‌هسته‌ای renesas R-Car SERIES M3 با کارایی بالاست که می‌توان گفت از لوکس‌ترین پیکربندی صفحه نمایش بزرگ در بازار داخلی ایران برخوردار است.

علاوه بر این، برای کنترل سیستم تهویه‌ مطبوع نیز که دارای دریچه‌های سراسری روی داشبورد (مشابه آریزو6 و آریزو5 جدید) است، از یک صفحه نمایش لمسی هشت‌اینچی استفاده شده است.

بدین ترتیب، کلیدهای فیزیکی در کنسول مرکزی تا حد امکان حذف شده‌اند و بیشتر از همه شاهد کلیدهای لمسی در کنسول مرکزی و بر روی کنسول ابزار هستیم که حس و حال رانندگی با یک خودرو پیشرفته را به راننده منتقل می‌کند.

صندلی راننده در «تیگو 8 پرو» علاوه بر قابلیت تنظیم برقی در 6 جهت و تنظیم برقی ناحیه کمر در 4 جهت، حالت گرم‌کن و سردکن دارد. صندلی شاگرد نیز قابلیت تنظیم برقی در 4 جهت و گرم‌کن و سردکن دارد.

استفاده از سطوح چرمی در داشبورد و تودری‌ها و ارگونومی بسیار خوب صندلی‌ها نیز درمجموع بافت لوکس و فناورانه‌ای در فضای داخلی خودرو برای سرنشینان به ارمغان آورده‌ است.

در مورد دریچه‌های تهویه تعبیه‌شده در ردیف دوم و سوم «تیگو 8 پرو» این نکته گفتنی است که سرنشینان ردیف دوم می‌توانند دما و شدت پرتاب باد را از طریق پنل لمسی و به‌صورت مستقل، تغییر دهند. زیرا سیستم تهویه مطبوع این خودرو از نوع چهارگانه اتوماتیک است. سرنشینان ردیف دوم همچنین می‌توانند با استفاده از دکمه مرکزی، صندلی شاگرد را تنظیم کنند.

علاوه بر این، اگر دو صندلی‌ موجود در ردیف سوم این خودرو را بخوابانیم، فضای بار عقب آن به حجم 1179 لیتر می‌رسد و اگر صندلی‌های ردیف دوم را هم بخوابانیم، این فضا به 2101 لیتر نیز خواهد رسید.

آینه‌های جانبی بازشونده و تاشونده به‌صورت خودکار در هنگام روشن و خاموش کردن خودرو، سقف پانوراما، فرمان سه‌شاخه دی‌کات، بازشدن برقی درِ باک بنزین، کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده‌ای، سیستم ترمز ضدقفل، توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمک حرکتی خودرو در سربالایی و کنترل حرکت خودرو در سرپایینی، دوربین 360 درجه، سنسور پارک، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها، سیستم هشدار نقاط کور، ترمز پارک برقی و اتوهلد، چراغ‌های مخصوص روز، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، سنسور باران، چراغ‌های تمام LED، استارت دکمه‌ای، دنده پشت فرمان و... ازجمله بدیهی‌ترین امکانات این خودرو هستند که در زمره تجهیزات منحصربه‌فرد آن به شمار نمی‌آیند!

چراکه «تیگو 8 پرو» فراتر از این آپشن‌ها و امکاناتی دیگر مانند تهویه مطبوع دوگانه با فیلتر N95 ضد ورود ویروس به کابین، باز شدن برقی صندوق ‌عقب با حسگر سوییچ، شارژر وایرلس و کول‌باکس (جعبه خنک‌کننده در محفظه زیرآرنجی راننده) با حداقل دمای 16، مجهز به آخرین سیستم کمک راننده L2.5 است که جهشی بزرگ در فناوری و رانندگی هوشمند محسوب می‌شود و ایمنی کاربران را در توسعه و طراحی محصول مورد توجه قرار می‌دهد.

این خودرو نه‌تنها مجهز به ACC پرسرعت (سیستم کروز تطبیقی)، ICA (سیستم یکپارچه کروز کمکی) و TJA (سیستم کمک در شرایط تراکم ترافیکی) است، بلکه دارای DOW (هشدار نقطه کور منجر به متصادف هنگام بازکردن درها پس از توقف)، RCTA (هشدار ترافیک عقب)، LDW (هشدار خروج از خط)، LCA (سیستم هشدار پیش‌بینی برخورد بر اثر تغییر لاین) و سیستم‌های پیشرو مانند AEB (ترمز اضطراری خودکار) است که از آن با عنوان سیستم‌های کمک رانندگی ADAS یاد می‌شود و در ادامه این مطلب بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

8 فناوری که برای نخستین‌بار در ایران با «تیگو 8 پرو» تجربه می‌کنیم

پشت فرمان «تیگو 8 پرو» در پیست آزادی

«تیگو 8 پرو» که مدیران‌خودرو قصد عرضه آن را دارد، مجهز به پیشرانه 1.6 لیتریTGDI چهارسیلندر توربوشارژر (متعلق به نسل سوم خانواده Acteco و مولود همکاری با شرکت اتریشی AVL) است که می‌تواند 197 اسب بخار قدرت در محدوده 5500 دور بر دقیقه و 290 نیوتن‌متر گشتاور در محدوده 2000 دور بر دقیقه تولید کند.

وظیفه دریافت و ارسال نیرو به چرخ‌های جلو در این خودرو بر عهده جعبه‌دنده هفت‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه است که می‌تواند شتاب صفر تا صد را طی 8.9 ثانیه طبق اعلام شرکت سازنده داشته باشد.

تست شتاب انجام‌شده توسط تیم «دنیای خودرو» نیز کم‌وبیش مؤید این اعلام بود. مصرف سوخت «تیگو 8 پرو» با وزن 1541 کیلوگرمی و استاندارد یورو6، برای استفاده‌های شهری معادل 8.6 لیتر و برای استفاده‌های برون‌شهری معادل 5.7 لیتر اعلام شده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 6.8 لیتر است.

موتور پرقدرت و گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه این خودرو در هماهنگی کامل و با تعویض دنده به‌موقع، شتاب بسیار خوبی را برای آن رقم زده‌اند که با توجه ابعاد و وزن خودرو فراتر از انتظار است.

یکی دیگر از نکات مثبت در هنگام تست رانندگی «تیگو 8 پرو»، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یاESP آن بود که با وجود مرتفع بودن شاسی این خودرو، عملکرد خوبی از خود نشان داد و در هماهنگی کامل با فرمان برقی و کنترل گردش چرخ‌ها و مدیریت نیروی ترمز در هر چرخ، پایداری خودرو را تضمین می‌کرد. این در حالی بود که عملکرد ESP این خودرو با سرعت 60 تا 70 کیلومتر بر ساعت در پیچ‌های نسبتا تند، توسط تیم روزنامه «دنیای خودرو» تست شد.

8 فناوری که برای نخستین‌بار در ایران با «تیگو 8 پرو» تجربه می‌کنیم

8 فناوری جدید در «تیگو ۸ پرو»

پیش از ورود «تیگو ۸ پرو» به ایران، برخی خودروهای چینی امکاناتی مانند رادار خطی تصادف از جلو (FCW) و رادار نقطه کور (BSD) را با خود به کشورمان آورده بودند و این خودرو نیز از چنین امکاناتی بهره‌مند است، اما در این خودرو، سیستم رانندگی خودکار سطح ۳ نیز دیده می‌شود.

این سیستم به راننده کمک می‌کند تا پس از عبور از سرعت‌های میانی با فعال‌سازی آپشن LKA دست خود را از روی فرمان رها کند و حفظ خودرو میان خطوط را با سرعتی متناسب با سایر خودروها به رایانه مرکزی «تیگو ۸ پرو» بسپارد.

فناوری بعدی این خودرو، سامانه ICA آن است که می‌تواند در سرعت کمتر از ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت در صورت نبود خطوط منظم جاده، موقعیت حرکتی «تیگو ۸ پرو» را با توجه به خودرو جلو و خودروهای جانبی تنظیم کند.

سومین مورد جالب توجه، سامانه مدیریت حرکت «تیگو ۸ پرو» در ترافیک یا TJA است؛ با فعال‌سازی این قابلیت راننده می‌تواند مدیریت حرکت خودرو در بازه ۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت را به سامانه TJA بسپارد و به این ترتیب، خودرو هرگونه افزایش سرعت، کاهش سرعت و توقف در مسیر را با توجه به حرکت خودرو جلویی تنظیم می‌کند.

با آپشن TJA دیگر نیاز نیست که راننده در ترافیک‌ها به‌طور دائم از گاز و ترمز استفاده کند. چهارمین نکته هم آن‌که؛ «تیگو ۸ پرو» اولین محصول مونتاژی در خودروسازی ایران است که به کروزکنترل هوشمند (ACC) مجهز شده و این امکان را به راننده می‌دهد تا در کنار تنظیم سرعت مورد نظر، فاصله خودرو را نیز با خودرو جلویی تنظیم کند.

به‌عنوان پنجمین آپشن خاص، «تیگو ۸ پرو» همچنین به رادار تابلوخوان هم مجهز است که البته باید دید با توجه به فرمت خاص برخی تابلوهای هشدار در خیابان‌ها و جاده‌های ایران، تا چه اندازه می‌تواند آن‌ها را در کلاستر خود نمایش دهد.

گرچه «تیگو ۸ پرو» به نسل جدید چراغ‌های هوشمند و تطبیقی مجهز نیست، اما ششمین آپشن جدید آن، تجهیز به فناوری IHC است که می‌تواند با توجه به ترافیک جاده‌ای و تردد خودروها، ارتفاع و نوع پرتاب نور کاسه چراغ جلو را تنظیم کند. اما یکی از مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی این خودرو، ترمز اضطراری آن است؛ پیش از «تیگو ۸ پرو» برخی خودروهای چینی موجود در بازار ایران، به سامانه اخطار برخورد و پیشگیری از تصادف مجهز بودند. اما «تیگو ۸ پرو» علاوه بر برخورداری از این آپشن، به ترمز اضطراری خودکار نیز مجهز است و می‌تواند در صورت تشخیص مانع در سرعت‌های بالا یا سرعت پایین (هنگام پارک کردن و خروج از پارک) به‌صورت هوشمند فرایند ترمزگیری را انجام دهد.

به‌عنوان آپشن خاص هشتم نیز می‌توان از DOW (هشدار نقطه کور منجر به تصادف هنگام بازکردن درها پس از توقف) نام برد؛ اگر در هنگام توقف خودرو بخواهید از آن پیاده شوید و خودرو دیگری در نقطه کور باشد، به محض اقدام برای باز کردن در، این سیستم فعال می‌شود و به شما هشدار صوتی می‌دهد.

این آپشن‌ها با توجه به غیراستاندارد بودن بسیاری از خیابان‌ها و جاده‌ها و نیز نوع رفتار رانندگی در کشور ما، می‌توانند در کاهش حوادث رانندگی موثر واقع شوند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفرجنت IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 0
    ماشین خوبی به نظر میرسه خوبه که زیرپای ایرانیها باشه انشالله هرچه زودتر بیاد به بازار وببینیمش.
  • محمد وفایی IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    1 0
    لطفا عا۵لیه چنده قیمتش
  • صفایی IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    2 3
    ماشین چینی آشغال با موتور 1.6 با این وزن ؟؟؟ هیچوقت نمیتونه یه ماشین چینی به یه ماشین اروپایی حتی قدیمی و با فناوری پایین تر برسه درضمن این آپشن ها هم فقط دکوری هستن و بعد از مدتی فاتحشون خونده میشه اونی که عمرانه کار میکنه آ او دی هست نه چینی بی کیفیت
    • نظری IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      7 0
      داداش موتور 1.8 پژو 405 روش میذاشتن خوب بود با 100 اسب بخار؟! حداقل 30 ساله که دیگه حجم موتور در جهان خودرو ملاک نیست، خروجیش مهمه. من اصلا به این ماشین کار ندارم. اما موتوری که روش نصبه 200 اسب بخار خروجی داره، گشتاورش هم سیصده. میدونی یعنی چی؟ فقط یه آئودی شنیدی و تمام؟!
  • محمد IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    چرا هیچ کس درباره صحبت کردن با ماشین و مثلا باز کردن پنجره یا سانروف با صحبت کردن با ماشین به زبان انگلیسی صحبت نمیکنه؟!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =