جک S5 جدید

بازار شاسی‌بلندهایی که به‌جرأت می‌توان گفت در اختیار چینی‌ها قرار دارد که در بین دیگر کراس‌اوورهای بازار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها و در بازار آشفته‌ خودرو ایران صحبت از کراس‌اوورهای اقتصادی کاری بس دشوار است؛ چراکه درحال ‌حاضر بسیاری از خودروهای ایرانی نیز با قیمت‌های باورنکردنی به‌فروش می‌رسند. اما گذشته از این شرایط، با توجه به‌این‌که اکثریت افراد جامعه توانایی خرید خودروهای خارجی از برندهای مطرح جهانی را ندارند، خودروهایی از کمپانی‌های کم‌آوازه‌تر که اغلب چینی هستند وارد بازار ایران شده‌اند که می‌توان تعدادی از آن‌ها را به‌صورت دست‌دوم یا با قیمت‌های مناسب‌تر در قیاس با رقبا خریداری کرد. «دنیای‌خودرو» قصد دارد در این شماره بهترین کراس‌اوورهای اقتصادی بازار ایران را به‌مخاطبان معرفی کند. بازار شاسی‌بلندهایی که به‌جرأت می‌توان گفت در اختیار چینی‌ها قرار دارد که در بین دیگر کراس‌اوورهای بازار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی هستند.

جک S5
نخستین‌کراس‌اوور اقتصادی که در بازار ایران بررسی می‌کنیم، جک S5 است. تولید جک S5 که می‌توان آن ‌را یکی از موفق‌ترین چینی‌های واردشده به‌بازار ایران دانست، از سال ۲۰۱۳ تاکنون ادامه دارد و برای نخسین‌بار نیز درسال ۱۳۹۳ توسط کرمان‌موتورز به‌کشور وارد شد. این کراس‌اوور به‌واسطه‌ طراحی زیبا که از خودروهای روز دنیا مانند آﺋودی و هیوندا الگوبرداری شده است، با قیمت تقریبا مناسب خود توانست در همان ابتدای ورود طرفداران بسیاری را برای خود دست‌وپا کند. همین استقبال سبب شد پس از عرضه مدل دنده‌ای با مشخصات فنی قابل قبول و فروش خوب، مدل اتوماتیک آن نیز در سال ۱۳۹۵ با امکانات بیش‌تر نظیر صندلی برقی راننده، کنترل پایداری، ایربگ‌های جانبی، سنسور باران و دوربین عقب وارد بازار کشورمان شود و کمبودهای مدل قبلی را تا حدود زیادی جبران کرد.
البته باید گفت کماکان کمبود آپشنی مانند کروزکنترل در این کراس‌اوور احساس می‌شود. گرچه این خودرو پرطرفدار قابل قیاس با کراس‌اوورهای کمپانی‌های مطرح اروپایی نیست، اما با توجه به‌شرایط کنونی بازار خودرو در ایران می‌تواند گزینه مناسبی برای طرفداران کراس‌اوور باشد. این خودرو از پیشرانه چهارسیلندر توربوشارژ، موتور دو لیتری که قدرت ۱۷۴ اسب‌بخاری و گشتاور ۲۳۵ نیوتن‌متری تولید می‌کند بهره می‌برد که آن‌ هم از طریق گیربکس شش‌سرعته دنده‌ای یا شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه به‌چرخ‌ها منتقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی درمدل دنده‌ای ۷.۷ لیتر است و ظرف ۱۰.۸ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. مدل اتوماتیک نیز از همین پیشرانه و حجم موتور برخوردار است؛ اما گشتاور آن ۲۶۵ نیوتون‌متر و صفر تا ۱۰۰ آن ۱۱.۷ ثانیه است.

هاوال H2
شرکت چینی گریت‌وال‌موتورز که بیش از 30 سال از فعالیت آن می‌گذرد، تولیدکننده وانت‌های باربری، خودروهای شاسی‌بلند، خودروهای مسافربری و کامیون است. این کمپانی که خودروهای شاسی‌بلند خود را تحت‌عنوان هاوال راهی بازار می‌کند، چندسالی است که در بازار خودرو ایران نیز حضور دارد. نخستین‌حضور این کراس‌اوور کوچک در ایران مربوط به‌سال ۲۰۱۴ است که طراحان چینی تلاش زیادی کردند تا مانند مدل‌های قبلی این خودرو یک کپی کامل از خودروهای روز دنیا مانند سانتافه نباشد و در این امر نیز تا حدودی موفق بوده‌اند. می‌توان گفت هاوال H2 با ظاهری زیبا و امکانات قابل‌قبولی نظیر ترکشن‌کنترل، سانروف، سنسور باران، شش کیسه هوا، سیستم تهویه دوگانه، کروزکنترل، ترمز کمکی و دوربین عقب توانسته است رضایت مشتریان زیادی را فراهم کند. درخصوص مشخصات فنی نیز این خودرو پیشرانه چهارسیلندر توربوشارژر با حجم موتور ۱.۵ لیتر دارد و قدرت ۱۴۱ اسب‌بخار و گشتاور ۲۰۲ نیوتون‌متری آن ‌هم توسط یک گیربکس شش‌دنده‌ای اتوماتیک به‌چرخ‌ها منتقل می‌شود. مصرف سوخت آن ۹ لیتر در 100 کیلومتر است و صفر تا ۱۰۰ را در ۱۱.۹ ثانیه طی می‌کند. این خودرو در بحث ایمنی هم از موسسه یورو NCAP استرالیا موفق به‌کسب پنج ستاره ایمنی شده است و بازار دست‌دوم قابل قبولی دارد.

پژو 2008
پژو 2008، کراس‌اوور جمع‌وجور شهری شرکت پژو در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه ژنو در معرض دید جهانیان قرار گرفت و تا سال ۲۰۱۶ تغییری در طراحی آن ایجاد نشد. اما پژو در سال ۲۰۱۶ از یک فیس‌لیفت جدید رونمایی کرد و درهمان سال نیز مونتاژ آن در ایران با همکاری پژو و ایران‌خودرو (ایکاپ) آغاز شد.
با توجه به‌این‌که پژو کمپانی معتبر و پرآوازه‌ای در دنیاست، با طراحی خوب، عملکرد فنی مناسب و امکانات به‌روز خود در ایران نیز با استقبال خوبی مواجه شده است. پژو 2008 از پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ، موتور ۱.۶ لیتر، با ۱۶۳ اسب‌بخار قدرت و گشتاور ۲۴۰ نیوتون‌متری بهره می‌برد. شتاب پژو ۲۰۰۸ و مصرف سوخت کم آن (۶.۷ لیتر) نیز از دیگر نکات مثبت این خودرو است. از نقاط ضعف پژو ۲۰۰۸ نیز می‌توان به‌نبود امکاناتی مانند ورود و استارت بدون کلید و سانروف اشاره کرد.

رنو داستر
یکی دیگر از کراس‌اوورهای اقتصادی بازار رنو داستر است که در نسل اول با برند داچیا شناخته می‌شد و در نسل دوم خود در بسیاری از نقاط دنیا از جمله آسیا و آمریکای‌جنوبی با برند رنو عرضه شد. این خودرو که روی پلت‌فرم تندر۹۰ ساخته شده است، توسط نگین‌خودرو در دو تیپ SE و PE به‌صورت تک‌دیفرانسیل و دو دیفراسیل وارد بازار ایران شد. این کراس‌اوور متفاوت در مدل‌های SE دودیفرانسیل، PE دودیفرانسیل و Se تک‌دیفرانسیل بوده و از یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم موتور دو لیتر بهره می‌برد. قدرت همگی آن‌ها ۱۳۵ اسب‌بخار و گشتاورشان ۱۹۵ نیوتون‌متر است. شتاب و مصرف سوخت مدل SE دیفرانسیل‌جلو از بقیه تیپ‌ها کم‌تر است. رنو داستر یک کراس‌اوور پرآپشن محسوب نمی‌شود، اما سواری نرمی را با آن خصوصا در مدل دو دیفرانسیل تجربه خواهید کرد.

سانگ‌یانگ تیوولی
یکی از خودروهای طراحی‌شده توسط کمپانی سانگ‌یانگ که توانست به‌واسطه طراحی بهتر نسبت به‌دیگر محصولاتش به‌موفقیت بیش‌تری دست پیدا کند، تیوولی نام دارد. سانگ‌یانگ تیوولی که در سال ۲۰۱۶ با دو تیپ الیت و اسپرت وارد بازار خودرو ایران شد، باتوجه به‌قیمت‌گذاری خوب در روزهای ورود به‌ایران و امکانات مناسب، مشتریان زیادی را برای خود دست‌وپا کرد.
شاید تیوولی خودرویی چندان پرقدرت نباشد، اما برای استفاده‌های درون‌شهری و رانندگی‌های آرام گزینه مناسبی است. تیوولی از پیشرانه چهار سیلندر با حجم موتور ۱.۶ لیتر، گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک، قدرت ۱۲۸ اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتون‌متر بهره می‌برد و مصرف سوخت ۷.۲ لیتری دارد. همچنین تیوولی صفر تا ۱۰۰ را در ۱۲.۵ ثانیه طی می‌کند و دربخش ایمنی نیز از موسسه یورو NCAP توانسته است چهار ستاره ایمنی را دریافت کند.

هایما S7
خودرو هایما S7 دیگر خودرویی است که به‌عنوان بهترین کراس‌اوورهای اقتصادی بازار ایران می‌توان معرفی کرد. یکی دیگر از خودروهای چینی که در بازار آشفته خودرو ایران و قیمت‌های نجومی کراس‌اوورهای اروپایی توانست مشتریان زیادی را به‌خود جذب کند، هایما S7 است. این خودرو که تولید آن از سال ۲۰۱۰ آغاز شده است در سال ۱۳۹۴ نیز وارد بازار کشورمان شد. درحالی که مدل دنده‌ای این خودرو نیز تولید می‌شود، اما تنها مدل اتوماتیک آن با آپشن‌های بیش‌تر و پیشرانه دو لیتری وارد بازار ایران شده است. پس از این مدل اتوماتیک، درسال ۱۳۹۶ یک نمونه توربوشارژ از S7 نیز با پیشرانه ۱.۸ لیتری و البته امکانات بیش‌تر، قدرت، شتاب‌گیری و موتور بهتر در دسترس طرفداران این کراس‌اوور درایران قرار گرفت. هایما S7 با توجه به‌طراحی خوب خود مخصوصا در مدل توربو، جادار بودن کابین و امکانات رفاهی خوب در این بازه قیمت، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

چانگان CS35
آخرین کراس‌اووری اقتصادی بازار چانگان CS35 است که در سال ۱۳۹۴ توسط سایپا به‌بازار خودرو ایران معرفی شد. این خودرو ابتدا توسط سایپا به‌صورت وارداتی عرضه می‌شد، اما پس از مدتی توسط همین شرکت در ایران مونتاژ آن آغاز شد که همین امر نیز در کاهش قیمت آن دخیل بود. چانگان CS35 با دو گیربکس دستی پنج‌سرعته و اتوماتیک چهارسرعته عرضه می‌شود. نمونه مونتاژ چانگان در ایران دارای موتور ۱.۶ لیتری است که ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتون‌متر گشتاور دارد. امکانات قرارداده‌شده در چانگان با توجه به‌قیمت آن مناسب است و مصرف سوخت خوبی دارد.

جمع‌بندی بهترین کراس‌اوورهای اقتصادی بازار ایران
بدون‌شک فهرست نامبرده‌شده تنها گزینه‌های اقتصادی در بین کراس‌اوورها نخواهند بود و می‌توان خودروهایی مانند MVM X33، لیفان X60 و رنو ساندرو استپ‌وی را نیز در این فهرست قرار داد. البته هریک از این خودروها که اغلب چینی هستند، مزایا و معایب گوناگونی دارند که بهتر است قبل از خرید هریک از آن‌ها به‌دقت بررسی شوند. نکته آخر این‌که با توجه به‌انتظار و بودجه و البته بازار متزلزل قیمت خودرو در ایران، این فهرست می‌تواند بازهم تغییر کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =