دایون Y5

محصول عرضه‌شده در ایران فول‌آپشن است؛ اما ما به‌این بسنده نمی‌کنیم و امکانات جدیدی هم در آینده برای آن درنظر گرفته‌ایم. ما کامل‌ترین نسخه از این محصول را انتخاب کردیم؛ اما به‌هرحال به‌دنبال کامل‌تر کردن این محصول هستیم. این محصول استانداردهای ایران را هم پاس می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،نشست خبری مدیر بازرگانی شرکت خودروسازی ایلیا و لوا گویی (Luo guoyi) قائم‌مقام مدیرعامل شرکت دایون شعبه گوان‌ژو روز گذشته برگزار شد. شرکت خودروسازی ایلیا و کیان‌موتور وارنا به‌عنوان شرکت‌های یک هولدینگ قرار است بحث تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصول دایون Y5 را در ایران دنبال کنند.

عرضه دایون Y5 با قیمت 890 میلیون‌تومان از آذرماه
در این نشست امیر صرافی، مدیر بازرگانی این شرکت در پاسخ به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص این‌که محصول دایون Y5 چه‌زمانی و با چه قیمتی عرضه خواهد شد، اظهار کرد: «این محصول تقریبا از آذرماه و با قیمت حدود ۸۹۰ میلیون‌تومان به‌مشتریان عرضه خواهد شد و زمان عرضه محصولات اواخر آبان ماه و اوایل آذرماه خواهد بود. هدف‌گذاری ما برای این محصول، تولید شش هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱ است.»

داخلی‌سازی 25 درصدی طی سه فاز
مدیربازرگانی شرکت خودروسازی ایلیا در رابطه با داخلی‌سازی این محصول نیز اظهار کرد: «ما موظفیم داخلی‌سازی را از ۲۰ درصد آغاز کنیم. اما در سه‌فاز اقدام به‌افزایش داخلی‌سازی محصول خواهیم کرد و به‌سطح ۲۵ درصد خواهیم رسید. این سه فاز چندماه طول خواهد کشید و از قطعات ساده‌تر آغاز و به‌قطعات پیچیده‌تر خواهیم رسید.»


توانایی تولید 15 هزار خودرو در سال
صرافی درخصوص میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده در شهرک صنعتی کاوه برای تولید این محصول تصریح کرد: «ما ابتدا زیرساخت‌ها را برای تولید محصولات بورگوارد آماده کرده بودیم که متاسفانه بورگوارد پشت تحریم‌ها باقی ماند. هرچند هنوز قراردادمان با آن‌ها پابرجاست و درصورت رفع تحریم‌ها می‌توانیم همکاری را ادامه دهیم. اما ما برای تولید دایون یک‌سری اصلاحات در خط انجام دادیم. هرچند هم‌زمان می‌توانیم محصولات بورگوارد را هم تولید کنیم.» وی افزود: «مساحت کارخانه ما ۲۰ هزار متر مربع است و به‌لحاظ ظرفیتی هم می‌توانیم تا ۱۵ هزار دستگاه خودرو در آنجا تولید کنیم.»

نسخه کامل دایون ‌Y5 در ایران
صرافی همچنین درخصوص نسخه عرضه‌شده از دایون ‌Y5 در ایران گفت: «محصول عرضه‌شده در ایران فول‌آپشن است؛ اما ما به‌این بسنده نمی‌کنیم و امکانات جدیدی هم در آینده برای آن درنظر گرفته‌ایم. ما کامل‌ترین نسخه از این محصول را انتخاب کردیم؛ اما به‌هرحال به‌دنبال کامل‌تر کردن این محصول هستیم. این محصول استانداردهای ایران را هم پاس می‌کند.»
مدیر بازرگانی شرکت خودروسازی ایلیا در رابطه با شرایط فروش و بحث تحویل خودروها گفت: «برنامه شرکت این است که فروش و تحویل خودرو فوری باشد. یعنی همان زمان که خودرو را به فروش می‌رسانیم، طی چند روز یا بلافاصله خودرو را تحویل دهیم. فعلا برنامه پیش‌فروش خودرو را در دستور کار نداریم.»
وی درخصوص خدمات پس از فروش نیز تصریح کرد: «بحث خدمات پس از فروش برای ما بسیار مهم است و تحقیقات نشان داده که مهم‌ترین دغدغه مردم ایران برای خرید خودرو مساله خدمات پس از فروش و تامین قطعات است. این موضوع را با دایون درمیان گذاشتیم و آن‌ها هم همین دیدگاه را دارند. بنابراین خدمات پس از فروش در رأس برنامه‌های ما قرار دارد.»
صرافی تاکید کرد که قطعا روی تامین قطعات و مراکز خدمات پس از فروش و در دسترس بودن آن‌ها سرمایه‌گذاری مشخصی انجام خواهد شد. «با توجه به‌هدف‌گذاری تولیدمان تا پایان سال ۱۴۰۱ بین ۱۰ تا ۱۵ نمایندگی خدمات پس از فروش خواهیم داشت.»

احتمال تولید خودروهای برقی دایون در ایران
مدیربازرگانی شرکت خودروسازی ایلیا در رابطه با خودروهای دیگری که ممکن است با همکاری دایون تولید شود، گفت: «درخصوص خودروهای غیرتجاری و سواری، ما علاقه خود را برای تولید نشان داده‌ایم و دایون هم استقبال کرده است. درحال حاضر ما روی خودروهای برقی این شرکت درحال مطالعه هستیم و احتمال دارد تا درزمان کوتاهی این خودروها را در ایــــران داشته باشیم.»
وی در رابطه با صادرات نیز اظهار کرد: «ما برنامه صادرات این محصول به‌بازار عراق را در دستور کار داریم؛ اما فعلا برای بازار ایران یک‌سری هدف‌گذاری انجام داده‌ایم و ابتدا باید به‌این اهداف دست پیدا کنیم. بعد از آن سراغ صادرات به بازار عراق خواهیم رفت.»
صرافی همچنین درپاسخ به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص رقبای دایون Y5 با توجه به دودیفرانسیل بودن آن اظهار کرد: «با توجه به‌نوع و ویژگی‌های فنی این خودرو می‌توان گفت در بازار ایران در این مورد یک مقدار گپ وجود دارد و درحال حاضر اس‌یووی شاسی‌مستقل در ایران تولید نمی‌شود و مانند این خودرو را نداریم. فوتون ساوانا نزدیک‌ترین خودرو به‌دایون ‌ِY5 بود که آن‌هم ظاهرا دیگر تولید نمی‌شود.»

بازار ایران برای دایون اهمیت زیادی دارد
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت دایون نیز درخصوص حضور چینی‌ها در ایران و این‌که آیا ممکن است تحریم‌ها روی کار آن‌ها اثر بگذارد و مانند شرکای دیگر از ایران بروند، گفت: «با وجود تحریم‌ها اما رابطه تجاری بین ایران و چین حفظ شده و ما شرکای خوبی برای یکدیگر هستیم و سعی می‌کنیم تا جایی که امکان‌دارد این همکاری را ادامه دهیم. چرا که ایران یک بازار بسیـــــار خوب برای ماست.»
وی افزود: «با توجه به‌این موضوع ما امیدواریم و می‌خواهیم که این همکاری ادامه پیدا کند. حتی ما به‌این فکر می‌کنیم که بخشی را در ایران ایجاد کنیم که تحقیق‌وتوسعه انجام دهد و محصولاتی که در ایران تولید می‌کنیم با توجه به‌بازار و علایق مردم ایران باشد.»
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت دایون همچنین اظهار کرد: «ما درحال حاضر مشتریان خودمان را در عراق، امارات، یمن و افغانستان در این منطقه داریم. اما فکر می‌کنیم که ایران ظرفیت بسیار بالایی دارد و باید روی ایران بیش‌تر تمرکز کنیم. چراکه ایران ثبات بیش‌تری در این منطقه دارد.»
وی با بیان این‌که ترجیح ما این است که روی ایران بیش‌تر سرمایه‌گذاری کنیم، تاکید کرد: «طبیعتا کار در ایران یک‌سری ریسک‌ها هم دارد. اما یک‌سری برنامه داریم تا بتوانیم مشکلات را پشت‌سر بگذاریم و در این منطقه حضور داشته باشیم.»

صادرات از ایران به‌عراق
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت دایون درخصوص این‌که آیا قرار است ایران به‌هاب منطقه‌ای دایون تبدیل شود یا خیر، گفت: «ما درحال حاضر با خودروسازی‌های ایران دراین مورد صحبت کرده‌ایم تا ظرفیت تولید را افزایش داده و به‌کشورهایی مانند عراق صادرات انجام دهیم.»
وی در آخر افزود: «ما مشکلی برای صادرات نداریم و شرکت همکار ما (خودروسازی ایلیا) باید دراین مورد تصمیم بگیرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =