اروم کیان‌باتری

فروش اینترنتی قطعات در کشور هنوز به‌طور کامل جا نیفتاده و به‌سبب اقدام برخی از سایت‌ها و فروش محصولات با قیمتی بیش‌تر از نرخ بازار اعتماد مردم به‌آن از بین رفته است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در شرایطی که بسیاری از کسب‌وکارها در کشور به سمت فعالیت در فضای مجازی و آنلاین می‌روند اما در بازار باتری خودرو،‌برخی فروشگاه‌های اینترنتی با ترفندهایی اقدام به گران فروشی آن‌هم به میزان هر آمپر 2500تومان می کنند. فروش اینترنتی قطعات در کشور هنوز به‌طور کامل جا نیفتاده و به‌سبب اقدام برخی از سایت‌ها و فروش محصولات با قیمتی بیش‌تر از نرخ بازار اعتماد مردم به‌آن از بین رفته است. اما چندسالی است باتری به‌این روش در کشور فروخته می‌شود و روزبه‌روز اقبال مردم به‌آن بیش‌تر می‌شود. نصب رایگان، تنوع بالای محصولات و امکان مقایسه قیمت و بهره‌مندی از نظرات مصرف‌کنندگان سبب شده است خرید اینترنتی بیش از پیش افزایش یابد. اما به‌هرحال همچنان سایت‌هایی وجود دارند که به‌دنبال سودجویی هستند و سود کلان خود را به‌ منافع مردم ترجیح می‌دهند. درنهایت درباره این‌که چند دسته سایت فروش اینترنتی در کشور وجود دارد و هنگام خرید باتری به‌صورت آنلاین باید به‌چه‌نکاتی توجه داشت با سید مجید جلالی، مدیرعامل «اروم‌کیان‌باتری» به‌گفت‌وگو پرداختیم.

فروش اینترنتی باتری خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا به‌سمت خرید اینترنتی این محصول حرکت می‌کنیم؟
به‌نظر من کم‌کم فروش باتری از شکل فروشگاهی به‌سمت فضای مجازی حرکت می‌کند و این روش فروش به‌ویژه در شهرهای بزرگ بیش‌تر به‌چشم می‌خورد. تهران نیز به‌عنوان یک کلان‌شهر که رفت‌وآمد در آن سخت است و همچنین به‌دلیل این‌که تنوعی که در سایت‌ها وجود دارد در فروشگاه‌های سطح شهر دیده نمی‌شود، مستعد فروش اینترنتی باتری است. به‌همین دلیل این یک بازی برنده‌-برنده برای بنکداران بزرگ محسوب می‌شود که باتری را با قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کننده برسانند.

این روند آیا باعث کوتاه شدن زنجیره فروش می‌شود؟
دقیقا. در این شرایط بنکدار، توزیع‌کننده و مغازه‌دار حذف و مسیر بسیار کوتاه می‌شود و درنتیجه باتری با یک قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

درحال حاضر شاهد فروش اینترنتی از پلت‌فرم‌های متفاوتی مانند دیوار هستیم؛ این نوع فروش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
یک‌سری افراد هستند که به‌صورت نیمه‌پیشرفته باتری می‌فروشند. مانند افرادی که از طریق دیوار باتری به‌فروش می‌رسانند و این‌ها را باید از سایت‌های فروش جدا کنیم. چراکه افرادی که در دیوار تبلیغ می‌کنند، همان مغازه‌دارها هستند که مسیر مورد اشاره را طی کرده‌اند. اما فروشنده‌های بزرگ با شماره‌تلفن‌های چهار رقمی خاص، ارسال رایگان، تست رایگان و سیستم خدمات پس از فروش باتری را به‌مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد در شهرستان‌ها این شرایط فروش وجود ندارد.
بله؛ در شهرستان‌ها خیلی این سیستم پیاده نمی‌شود و معمولا سایت‌های کوچکی وجود دارند که باتری عرضه می‌کنند. یعنی معمولا یک مغازه‌دار سایتی را طراحی کرده و باتری می‌فروشد؛ اما شاهد کسب‌وکار بزرگی نیستیم.

عملکرد سایت‌های بزرگ را در این حوزه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سایت‌های بزرگ فروش باتری تقریبا به‌دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته از فروشگاه‌های اینترنتی به‌معنای واقعی کلمه تجارت می‌کنند و دسته دیگر تنها به‌حفظ ظاهری اکتفا می‌کنند.

این سایت‌ها با چه مکانیزمی به‌توجیه و فروش محصولات خودشان می‌پردازند؟
برخی با ‌طراحی سایت برای فروش اینترنتی روی آن کار می‌کنند تا در جست‌وجوهای گوگل رتبه بالایی داشته باشند. همچنین خدمات رایگان و مشاوره تلفنی از جمله ویژگی‌های این سایت‌هاست. درعین حال سبد محصولی از انواع باتری‌ در سایت قرار می‌دهند و این سبد محصول وابستگی مستقیمی به‌مقدار سود این شرکت‌ها دارد. در سبد محصول می‌بینیم که معمولا باتری صبا را به‌دلیل حاشیه‌سود پایین در آخر قرار می‌دهند و باتری‌های متفرقه را که سود بالایی دارد در ابتدای صفحه نمایش می‌دهند. مثلا در یکی از این سایت‌ها می‌بینیم یکی از شرکت‌ها باتری 74 آمپر را 980 هزار تومان قرار داده و باتری 74 آمپر صبا را 790 هزار تومان. یعنی 190 هزار تومان اختلاف قیمت بین این دو نوع باتری وجود دارد. یعنی هر آمپر 2500 تومان. شما در روزنامه قیمت محصولات را به‌صورت کامل درج کرده‌اید و بین قیمت این باتری و باتری صبا تنها 200 تومان در هر آمپر تفاوت وجود دارد؛ نه 2500 تومان!

این تفاوت قیمت چگونه ایجاد شده است؟
این تفاوت به‌این دلیل است که برخی کارخانه‌های کوچک در یک منطقه تنها با یک نفر کار می‌کنند. یعنی اگر من نماینده آن کارخانه کوچک در آذربایجان شرقی باشم، تنها در همان منطقه می‌توانم جنسم را بفروشم و نمی‌توانم آن را در تهران عرضه کنم. بنابراین نماینده تهران می‌تواند به‌هر قیمتی که می‌خواهد محصول را به‌فروش برساند. این در شرکت صبا به‌این دلیل که نمایندگی کشوری و با حاشیه سود پایین است دیده نمی‌شود. بنابراین با توجه به‌این‌که حاشیه سود در این نوع باتری‌ها زیاد است، زمانی که با سایت تماس برقرار می‌کنید، شما را مجاب می‌کنند که از آن برند خریداری کنید. چراکه همان‌طور که گفته شد حاشیه سود بالایی برای آن‌ها دارد. به‌عنوان مثال وقتی شما قصد خرید تلویزیونی با برند سامسونگ یا سونی را دارید و به‌خیابان جمهوری برای خرید مراجعه می‌کنید، چون شما می‌دانید چه‌محصولی را می‌خواهید فروشنده نمی‌تواند نظر شما را به‌یک برند متفرقه جلب کند. اما باتری چون یک محصول فنی است و ممکن است اطلاعات افراد درمورد آن کم باشد، به‌محض این‌که با کارشناس فروش تماس می‌گیرید به‌شما می‌گوید این باتری برگشتی بسیار کمی دارد یا به‌عنوان مثال فلان باتری در گذشته کیفیت خوبی داشت و الان این محصول کیفیت بالایی دارد.

چرا انواع باتری صبا را روی سایت قرار می‌دهند و این درحالی است که در برخی سایت‌ها قیمت محصولات صبا بسیار پایین‌تر از بهای اصلی آن است؟
قیمت محصولات صبا را می‌توان با نرخ تعیین‌شده از سوی سایت این شرکت مقایسه کرد. به‌عنوان مثال یک محصول را در سایت شرکت صبا با قیمت 800 هزار تومان می‌بینیم؛ درحالی که در سایت‌های دیگر قیمت آن 794 هزار تومان است. بنابراین مشتری در مقام مقایسه کالا می‌بیند که سایت فروشگاهی، محصول را شش‌هزار تومان ارزان‌تر از سایت صبا می‌فروشد. درنتیجه به‌آن سفارش می‌دهد. درعین حال مشتری برای خرید این محصول با سایت مربوطه ارتباط برقرار می‌کند، اما مشاور تلفنی رأی مشتری را برای خرید آن کالا می‌زند و نظرش را به‌محصول دیگری جلب می‌کند که اتفاقا حاشیه سود بسیار بالایی برای آن‌ها دارد. یعنی کالایی را که مدنظر خودش است با حاشیه سود آمپری 2500 تومان بیش‌تر به‌فروش می‌رساند! همچنین برخی سایت‌ها کارشان فروختن نیست و تنها محصولی را نمایش می‌دهند.

معنی اقدام این سایت‌ها چیست؟
این سایت‌ها هم شماره چهار رقمی و بحث ارسال رایگان را مطرح کرده‌اند؛ اما محصولات صبا و سایر تولیدکنندگان را با قیمت ‌حداقلی روی سایت قرار داده‌اند و درنهایت روزانه سه‌عدد باتری به‌فروش می‌رسانند. درواقع در این‌گونه سایت‌ها تنها محصولات تولیدی خودشان فروخته می‌شود. همچنین در این سایت‌ها قیمت‌ها با یکدیگر مقایسه شده‌اند. البته گارانتی محصول خودشان 15 ماه اعلام شده و گارانتی محصول صبا 12 ماه. این سایت‌ها باتری خودشان را با 20 درصد قیمت بالاتر از بهای واقعی عرضه می‌کنند و هدف‌شان به‌هیچ‌عنوان فروش محصول دیگری نیست. این‌ها محصولات خود را به‌شهرستان‌ها ارسال می‌کنند. یعنی با نشان دادن سایت به‌مشتری القا می‌کنند که شما محصول 50 آمپر را با همان قیمتی که در تهران تولید شده به‌عنوان مثال در بندرعباس می‌توانید تهیه کنید. یعنی اگر محصول در تهران (روی سایت) 570 هزار تومان به‌فروش می‌رسد در بندرعباس هم با همان قیمت به‌فروش می‌رسد. این درحالی است که محصول 300 هزار تومان بیش‌تر ارزش ندارد و نسبت به‌محصول صبا 20 درصد کاهش کیفیت دارد. بنابراین این سایت‌ها نمایشی و برای توجیه مصرف‌کننده نهایی در شهرستان طراحی شده‌اند. مصرف‌کننده می‌بینید سایت باتری پرایدی صبا را 400 هزار تومان گذاشته، اما باتری برند دیگر را 570 هزار تومان و همین امر توجیهی است برای فروش محصول با قیمت بالا در شهرستان. حالا اگر شما خواهان خرید محصول صبا باشید، فروشنده یا سعی می‌کند رای شما را عوض کند یا در نهایت می‌گوید که صبا نداریم. این رویه روی سایت‌ها نیز دیده می‌شود. اگر شما واقعا خواهان محصول صبا با این قیمت باشید، وقتی شروع به‌عملیات خرید می‌کنید با پیغام محصول موجود نیست مواجه می‌شوید. درنهایت ممکن است با توجه به‌نمایشی بودن قیمت‌ها قانع شوید که آن محصول گران‌تر را از سایت خرید کنید.

بحث گارانتی در باتری‌ها به‌چه‌صورت است؟
عرضه‌کنندگان ما خیلی به‌کیفیت کاری ندارند و باتری‌ها یک دوره گارانتی دارند که در آن دوره تمام کارخانه‌های تولیدکننده موظف هستند پاسخگو باشند. درواقع اداره استاندارد و تعزیرات و اتحادیه‌ها گارانتی را پیگیری می‌کنند و شرکت‌ها نمی‌توانند از پاسخگویی به‌آن فرار کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =