خودرو

به دلیل آب موجود در جاده، تایرهای خودرو دیگر  آسفالت، بتن و حتی خاک را لمس نمی‌کنند و دقیقا روی آب حرکت می‌کنند؛ مانند اسکی روی آب. اما قطعا خودروها برای این منظور نیستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،آیا تابه‌حال هنگام رانندگی در جاده‌ای خیس و مرطوب و هنگام بارش باران برای ثانیه‌ای اسکی کرده‌اید؟! پدیده «هیدروپلانینگ» به‌شکل شگفت‌انگیزی ساده است: به دلیل آب موجود در جاده، تایرهای خودرو دیگر آسفالت، بتن و حتی خاک را لمس نمی‌کنند و دقیقا روی آب حرکت می‌کنند؛ مانند اسکی روی آب. اما قطعا خودروها برای این منظور نیستند. Hydroplaning یا Aquaplaning شاید وحشتناک‌ترین حادثه‌ای باشد که یک راننده تجربه کند، وضعیتی که می‌توان آن را خطرناک‌تر از ترکیدن تایر در بزرگراه یا از دست دادن ترمز دانست. البته در ایران، با شرایط خطرناک رانندگی غریبه نیستیم. به‌خصوص با توجه به استانداردهای نسبتا اندک در زیرساخت‌ها. هیدروپلانینگ زمانی اتفاق می‌افتد که تایر با حجم بیش‌ازحد آب برخورد کند. فشار آب در جلوی چرخ، آب را به زیر تایر هل می‌دهد، بنابراین تایر توسط یک لایه‌نازک آب از سطح جاده جدا می‌شود و درنتیجه کشش خود را از دست می‌دهد. این موضوع منجر به از دست دادن فرمان، ترمز و کنترل خودرو می‌شود. اما باید به این نکته مهم نیز توجه کنید تایرهای معمولی جاده‌ای برای پراکندگی آب ساخته می‌شوند اما چرخش بیشتر با سرعت ‌بالا به معنای آن است که تایرها زمان کمتری برای این عملکرد دارند بنابراین تایرها نمی‌توانند آب را به‌طور موثر در الگوی آج خود کانال کنند، زیرا یا حجم آب بیشتری وجود دارد یا سرعت شما زیاد است، بنابراین دچار هیدروپلانینگ خواهند شد. ایمنی در سرعت برای وسایل‌نقلیه (خواه دوچرخ داشته باشند یا بیشتر) به میزان اصطکاک بین سطح تایر و جاده بستگی دارد. آب روان‌کننده طبیعت است، به این معنی که به‌راحتی می‌تواند اصطکاک را از بین ببرد. بنابراین هرجا آب جمع شده باشد (به‌دلیل باران شدید یا متوسط) احتمال هیدروپلانینگ بیشتر خواهد بود. اما نکته مهم اینکه هرچه شیار تایرها عمیق‌تر باشد، پراکندگی آب بهتر است. عمق آج تایر نو خودرو شما حدود 8 میلی‌متر است البته عمق 5 تا 6 میلی‌متر نیز در بیشتر موارد خوب به‌نظر می‌رسد. اما اگر عمق آج تایری 3 میلی‌متر باشد، باید تعویض شود. رانندگی با تایرهایی که آج آنها کم است در شرایط خشک توصیه نمی‌شود، چه برسد به بارش باران.

توصیه‌هایی برای فرار از هیدروپلانینگ

هنگام خیس شدن جاده‌ها سرعت خود را کم کنید؛ هرچه سرعت رانندگی شما بیشتر باشد، پراکندگی آب برای تایر خودرو دشوارتر خواهد بود و آنها زمان کمتری برای هدایت آب دارند. تایر خودرو هرچقدر خوب یا نو باشد، با سرعت خاصی هیدروپلن می‌شود. بنابراین از گودال‌های آب فاصله بگیرید زیرا برای رسیدن به هیدروپلن فقط یک لایه نازک آب لازم است، پس بهتر است از حوضچه‌ها دور شوید. به خاطر داشته باشید هرچه باران بیشتر باریده باشد و گودال عمیق‌تر شود، احتمال هیدروپلن بیشتر است. سعی کنید در رد تایرهایی که خودروهای مقابل از خود به‌جای گذاشته‌اند، رانندگی کنید. پیروی از رد خودروهای دیگر به شما امکان می‌دهد در نوارهایی از جاده رانندگی کنید که میزان آب توسط وسیله نقلیه قبلی پراکنده‌شده، این بدان معناست که آب کمتری در زیر تایرهای شما حرکت می‌کند. فاصله ایمنی را رعایت کنید. استفاده از کروزکنترل در شرایط آب و هوایی نامناسب هرگز ایمن نیست پس آن را خاموش‌کنید، زیرا در صورت تغییر جهت ممکن است به کنترل فوری سرعت نیاز داشته باشید. درنهایت سعی کنید تغییر مسیرهای تند و سریع نداشته باشید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =