خودرو

یافتن آج تایر مناسب برای خودرو مهم‌ترین فرآیند انتخاب تایر است. تایرها تنها نقطه تماس بین وسیله نقلیه و جاده هستند. آج تایر می‌تواند هم بر ویژگی‌های لاستیک و هم بر نحوه حرکت خود خودرو تاثیر بگذارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،یافتن آج تایر مناسب برای خودرو مهم‌ترین فرآیند انتخاب تایر است. تایرها تنها نقطه تماس بین وسیله نقلیه و جاده هستند. آج تایر می‌تواند هم بر ویژگی‌های لاستیک و هم بر نحوه حرکت خود خودرو تاثیر بگذارد. انتخاب صحیح آج تایر خودرو می‌تواند به بهبود میزان کشش، افزایش توانایی هدایت خودرو و دوام بیشتر تایر کمک کند. به‌عنوان‌مثال انتخاب الگوهای آج مناسب می‌تواند بر عوامل کلیدی رانندگی ازجمله راحتی، میزان صدای تایر و مصرف سوخت تاثیر بگذارد. بنابراین باید نگاه دقیق‌تری به طرح گل‌های مورداستفاده در طراحی آج داشته باشید. این بخش توضیح می‌دهد عناصر آج تایر چگونه کالیبره شده است تا کلیت آن را تشکیل دهد. بسته به نحوه انجام این کار، یک تایر می‌تواند دو پارامتر مجزا داشته باشد. رایج‌ترین مثال شاید تفاوت تایرهای زمستانی و تایرهای تابستانی است.

الگوی جهت‌دار (Directional pattern)

آج جهت‌دار یکی دیگر از طراحی‌های رایج تایر و شامل شیارهای جانبی است که در یک زاویه در دو طرف تایر قرارگرفته‌اند. این طرح یک «جهت» ایجاد می‌کند به‌طوری که همه شیارها به جلو اشاره می‌کنند. این طرح کشش و ترمز بسیار خوبی ارائه می‌دهد، پراکندگی آب خوبی برای پایداری در جاده‌های مرطوب دارد و به‌طورخلاصه یک انتخاب عالی برای سبک‌های رانندگی سریع به‌حساب می‌آید، اما باید توجه داشت این تایرها به دلیل جهت‌دار بودن باید در جهت صحیح نصب شوند. تایرهای جهت‌دار کاربردهای فراوانی دارند و بیشتر در خودروهای مسافربری با عملکرد بالا استفاده می‌شوند. برای طراحی یک تایر عالی کار زیادی انجام می‌شود و جزئیات در آج بسیار اهمیت دارد. با درک این موضوع که چگونه هر چیزی در کیفیت و تاثیرگذاری تایر نقش دارد، به‌راحتی می‌توانید تشخیص دهید هر تایر برای چه شرایطی طراحی‌ شده است.

شکل نامتقارن (Asymmetric shape)

آج نامتقارن در تایرهای تجاری بسیار رایج است و به الگوهایی اشاره می‌کند که در هر طرف متفاوت است. به‌طورمعمول، بلوک‌های بزرگ‌تر در قسمت بیرونی استفاده می‌شوند، درحالی‌که بلوک‌های داخلی کوچک‌تر هستند و شیارها نیز به پخش آب به بیرون کمک می‌کنند. این نوع تایر به‌دلیل داشتن منطقه تماس بزرگ‌تر، برای پیچیدن با سرعت‌بالا مناسب است. ازسوی‌دیگر هم کاهش ساییدگی آج در قسمت بیرونی تایر را به ارمغان می‌آورد و همبه لطف بلوک‌های بزرگ‌تر، ثبات را هنگام چرخش بهبود می‌بخشد. اما به‌دلیل شباهت‌های جانبی، باید جهت آن به‌درستی قرار بگیرد. این تایرها حتی در سرعت‌های بالا عملکرد فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند که همین موضوع آنها را برای خودروهای اسپرت و سبک‌های رانندگی تهاجمی مناسب می‌کند، بنابراین معمولا به‌عنوان تایر موتور اسپرت استفاده می‌شوند.

بلوکی‌شکل (Block shape)

الگوی بلوکی‌شکل به طرح‌هایی با بلوک‌های مستقل در امتداد آج اشاره دارد که توسط شیارهای به‌هم‌پیوسته از هم جداشده‌اند. از مزایای این طرح می‌توان به ‌فرمان‌پذیری خوب و پایدار در جاده خیس و پوشیده از برف اشاره کرد، همچنین به لطف شیارهای متعدد، خواص پراکندگی خوبی در آب دارد. اما بسته به‌اندازه بلوک‌های آج دوام پایینی برای این طرح متصور می‌شوند. مزیت اصلی این تایرها عملکرد خوب آنها در برف است. همین موضوع باعث می‌شود آنها به‌عنوان تایرهای زمستانی و همچنین تایرهای تمام‌فصل برای خودروهای سواری بسیار مفید باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =