خودروهای سنگین

تولید خودروهای سنگین در کشور گرچه در آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به یکی، دو سال اخیر تغییراتی را شاهد بوده است، اما هنوز هم مقایسه تولید در این بخش نسبت‌به دهه گذشته و در مقایسه با نیاز و تقاضای بازار، تفاوت معناداری را نشان می‌دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید خودروهای سنگین در کشور گرچه در آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به یکی، دو سال اخیر تغییراتی را شاهد بوده است، اما هنوز هم مقایسه تولید در این بخش نسبت‌به دهه گذشته و در مقایسه با نیاز و تقاضای بازار، تفاوت معناداری را نشان می‌دهد. این در حالی است که براساس عقیده کارشناسان، حمل‌ونقل صنعتی است که باید هرچه بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا بتواند در کنار ایجاد مشاغل بسیار، بخش بزرگی از نیازهای داخلی را تامین کند. در همین زمینه، یک فعال و کارشناس حوزه خودروهای تجاری کشور طی گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» اظهار کرد: «به‌رغم اهمیت نوسازی و توسعه این صنعت اما قیمت‌ ناوگان طی 4 سال اخیر تا 11 برابر رشد داشته است؛ موضوعی که می‌تواند عدم توسعه‌یافتگی را برای این صنعت به همراه داشته باشد.»


توسعه صنعت حمل‌ونقل و ایجاد 2هزار شغل
میلاد خاموشیان درخصوص وضعیت صنعت حمل‌ونقل و اهمیت توجه به آن در کشور گفت: «حمل‌ونقل یک صنعت مهم در کشور است و باید هر چه بیشتر موردتوجه قرار گیرد.» این کارشناس صنعت بازار خودرو کشور عنوان کرد: «اهمیت توسعه این صنعت آن‌جا مشخص می‌شود که براساس آمارها این صنعت ظرفیت ایجاد 2هزار شغل را دارد.» وی در ادامه بیان کرد: «همچنین آمارها نشان از آن دارد که میزان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از سال 96 تاکنون 3.5 برابر شده است با این حال در این 4 سال ناوگان حمل‌ونقل کشور چه در بخش باری و چه در بخش سواری چندان موردتوجه قرار نگرفته و نوسازی درخور توجهی در این ناوگان انجام نشده است.» وی ادامه داد: «اهمیت صنعت حمل‌ونقل در این است که کامیون‌های بسیاری در این ناوگان مشغول به کار باشند، ولی با این وضعیت حتی بار ترانزیت هم به کامیون‌داران نمی‌رسد.» وی گفت: «استاندارد خودروهای فعلی در ناوگان حمل‌ونقل پایین است و همین موضوع باعث شده امکان تردد در جاده‌های بسیاری از کشورها را نداشته باشند.»


افزایش ۱۱ برابری قیمت کامیون طی ۴ سال
خاموشیان در ادامه با اشاره شرایط قیمتی که در سال‌های اخیر برای خودروهای مورد نیاز این ناوگان پیش آمده است، گفت: «با توجه به آن‌که حجم حمل‌ونقل در سال‌های اخیر افزایش یافته است، انتظار می‌رفت توسعه ناوگان نیز روند روبه‌رشدی داشته باشد. با این‌حال، تنها شاهد آن بودیم که قیمت خودروهای تجاری در این سال‎ها صعودی بوده و از سال 96 تا امروز 11 برابر شده است.»
وی بیان کرد: «با توجه به رشد قیمتی که در این سال‌ها اتفاق افتاده، برخی رانندگان برای خرید یک کامیون دست دوم باید 2 تا 3 میلیارد تومان بپردازند.» این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: «رانندگان با توجه به شرایط موجود حاضرند اجناس دست دوم وارداتی را به‌جای جنس نو داخلی خریداری کنند.»

ناتوانی در توسعه ساخت داخل خودروهای تجاری

وی با نگاهی به وضعیت تولید خودروهای تجاری در داخل کشور گفت: «در این سال‌ها خودروهای تجاری با مشکلات بیشتری در مقایسه با مدل‌های سواری مواجه بوده‌اند.» خاموشیان افزود: «برخی خودروسازان داخلی در رویارویی با این مشکلات مجبور به تعطیلی خط تولید یا کاهش چشمگیر تولید شدند.» وی افزود: «نبود قطعه و عدم امکان واردات قطعات از کشورهای دیگر باعث شده است تولید به شدت کاهش یابد.» خاموشیان عنوان کرد: «این در حالی است که تیراژ پایین تولید این خودروها نیز موجب شده تولید قطعه برای قطعه‌سازان داخلی صرفه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین امکان ساخت داخل این خودروها هم وجود ندارد.»

نجات حمل‌ونقل با حمایت از تولید داخل یا انتخاب واردات

به نظر می‌رسد در این بخش وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی صنعت خودرو باید برنامه‌ریزی مناسب‌تری داشته باشد. چراکه درحال‌حاضر تقاضا در کشور بیش از عرضه است و خودروسازان نیز به دلایل مختلف نمی‌توانند پاسخگوی نیاز کشور باشند. بنابراین باید سیــــــاست‌گزاری صحیحی در این بخش اعمال شود تا شرایط برای افزایش تولید نیز فراهم شود.
یکی از مواردی که می‌تواند در شرایط حســـــاس این روزها به کمک بازار خودروهای تجاری کشور بیاید، بحث واردات خودروهای دســـــــت دوم خارجی است. خودروهایی که می‌تواند بازار پر از رکود خودروهای کاروتجاری را تکــــــــان داده و مشتریان را به خودروهای مدرن برساند.
طی سال‌های گذشته و به‌واسطه تحریم‌ها بسیاری از برندهای برتر دنیا از کشور خارج شده‌اند و تنها برخی محصولات چینی در بازار ایران عرضه شده است.
این در حالی است که به لحاظ کیفی محصولات چینی قابل مقایسه با محصولات خارجی حتی مدل‌های قدیمی‌تر نیست.
بنابراین یا وزارت صمت باید شرایط را برای تولید کامیون‌های با کیفیت فراهم کند یا تا زمان عادی شدن روابط با شرکت‌های بزرگ دنیا، شرایط را برای واردات صحیح و منظم کامیون‌های کارکرده خارجی فراهم کند. در غیر این صورت، بازار خودروهای تجاری طی سال‌های آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =