تویوتا راوفور

هیوندای با پنج مدل خودرو صفر موجود در بازار بیش‌ترین تنوع و موجودی را به‌خود اختصاص داده و پیش‌بینی می‌شود آخرین برندی خواهد بود که این بخش از بازار ایران را ترک می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،درحال حاضر نزدیک به چهار سال از ممنوعیت واردات خودرو به‌کشور می‌گذرد و آخرین خودروهایی که موفق به‌حضور در بازار ایران شدند، مربوط به‌سال 2018 (در سال 2019 تنها هیوندای آزرا وارد شده است) هستند. از آن زمان تاکنون تعداد خودروهای صفرکیلومتر در بازار روز به‌روز در حال کاهش بوده و اکنون به‌حداقل میزان خود در چند سال گذشته رسیده است. به‌طور تقریبی می‌توان گفت تعداد خودروهای صفرکیلومتر موجود در بازار نسبت به‌موجودی کل بازار خودروهای وارداتی به‌زیر 9 درصد رسیده است.
اکنون پس از گذشت حدود چهار سال، کارشناس روزنامه «دنیای‌خودرو» سری به‌بازار خودروهای غیرلوکس وارداتی زده تا وضعیت موجودی خودروهای صفر این بخش از بازار را بررسی کند (خودروهای پرمیوم و لوکس در یک گزارش جداگانه ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفت). این روزها با توجه به‌کمیاب شدن خودروهای صفرکیلومتر وارداتی در بازار، اختلاف قیمت این‌گونه خودروها نسبت به‌ارزش واقعی‌شان بیش‌تر و بیش‌تر شده و اکنون به‌اوج خود رسیده است. اکنون 18 مدل خودرو صفرکیلومتر از برندهای مختلف برای خرید موجود بوده که شامل هفت مدل سدان و 11 مدل کراس‌اوور است.
هیوندای با پنج مدل خودرو صفر موجود در بازار بیش‌ترین تنوع و موجودی را به‌خود اختصاص داده و پیش‌بینی می‌شود آخرین برندی خواهد بود که این بخش از بازار ایران را ترک می‌کند. امروز با بخش دوم و پایانی گزارش خودروهای صفرکیلومتر وارداتی با شما هستیم. خودروها در این نوشتار به‌ترتیب از بیش‌ترین به‌کمترین موجودی معرفی شده است. بخش پایانی این گزارش که در ادامه می‌خوانید، مربوط به‌خودروهایی است که کمترین موجودی را دارند.
تویوتا راوفور
در بخش دوم این گزارش کم‌کم باید از واژه کمیاب برای توصیف خودروهای صفرکیلومتر باقیمانده استفاده کرد. تویوتا با سه‌محصول بعد از هیوندای دومین برندی است که بیش‌ترین تنوع مدل را در بخش صفرکیلومترهای بازار دارد و مدل راوفور یکی از این سه‌محصول بوده که در بازه زمانی 2016 تا 2018 تنها در یک نسخه به‌بازار ایران عرضه شد. مدلی که با پیشرانه چهار سیلندر 2.5 لیتری همراه بود و توان تولید 177 اسب‌بخار قدرت و 233 نیوتون‌متر گشتاور را داشت. درحال حاضر مدل 2018 این خودرو با وجود سه‌سال سن، در بازه قیمتی دو میلیارد و 650 تا سه‌میلیارد و 60 میلیون‌تومان به‌فروش گذاشته می‌شود. شاید بهای راوفور سه‌میلیاردتومانی را باید یکی از غیرمنطقی‌ترین گزینه‌ها در بازار خودرو دانست.

فولکس‌واگن تیگوان
تنها خودرو آلمانی صفرکیلومتر غیرلوکسی که این روزها می‌توان در بازار ایران خریداری کرد فولکس‌واگن تیگوان است. این کراس‌اوور کامپکت که تنها در سال 2018 موفق به‌حضور در بازار کشورمان شد، تنها در یک نسخه عرضه شد که به‌یک پیشرانه چهارسیلندر دو لیتری توربوشارژر مهجز است. این موتور180 اسب‌بخار قدرت و 320 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. برند فولکس‌واگن از بدشانس‌ترین برندها به‌حساب می‌آید که آغاز فعالیت آن در ایران با بسته شدن واردات خودرو مصادف شد. مدل ۲۰۱۸ تیگوان اکنون دارای قیمت دو میلیارد و 900 میلیون‌تومانی است و لازم به‌ذکر است که علاوه‌بر تیگوان، مدل گلف GTI از برند فولکس‌واگن نیز در بازار خودروهای صفر موجود بوده؛ اما به‌این خودرو در فهرست خودروهای پرمیوم و لوکس پرداخته‌ایم.
نیسان ایکس‌تریل
یکی دیگر از کراس‌اوورهای متوسط ژاپنی موجود در بازار ایران که هنوز نسخه صفرکیلومتر آن یافت می‌شود نیسان ایکس‌تریل است. آخرین ایکس‌تریل عرضه‌شده در ایران که نسخه فیس‌لیفت‌شده آن به‌حساب می‌آمد تنها در سال 2018 در بازار کشورمان حضور داشت و تنها نسخه از این کراس‌اوور متوسط مجهز به‌پیشرانه چهار سیلندر 2.5 لیتری است که 170 اسب‌بخار قدرت و 233 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. اکنون مدل ۲۰۱۸ آخرین بازمانده نیسان در ایران، درمحدوده دومیلیارد و 55۰ تا دومیلیارد و 9۵۰ میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. دو نسخه قبل و بعد فیس‌لیفت ایکس‌تریل در ایران به‌فروش رسیده و این قیمت مختص مدل‌های فیس‌لیفت‌شده ایکس‌تریل بوده که در آخرین سال واردات عرضه شده‌اند.
سانگ‌یانگ تیوولی
سانگ‌یانگ تیوولی به‌عنوان یک کراس‌اوور کوچک در نقطه مقابل سانگ‌یانگ رکستون قرار دارد و اکنون مدل‌های ۲۰۱۸ آن در بازه قیمتی 935 میلیون تا یک‌میلیارد و 50 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد. با این حساب تیوولی تنها خودرو صفرکیلومتر زیر یک میلیارد تومانی بازار ایران است. البته باز هم باید خوش‌شانس باشید تا آن را با قیمت زیر یک‌میلیاردتومان خریداری کنید. چراکه نمونه‌هایی با قیمت بالای یک میلیارد تومان نیز دارد. آخرین مدل از تیوولی در ایران مربوط به‌مدل 2018 بوده که تنها در یک نسخه با نام آمور عرضه شده است. این کراس‌اوور کوچک کره‌ای مجهز به‌یک پیشرانه چهارسیلندر 1.6 لیتری بوده که توان تولید 128 اسب‌بخار قدرت و 160 نیوتون‌متر گشتاور را دارد.
کیا سراتو سدان
با وجود این‌که سراتو براساس پلت‌فرم هیوندای الانترا ساخته شده و از نظر فنی وجه اشتراک فراوانی با هم دارند، اما در بازار ایران نتوانسته همچون الانترا محبوب و پرفروش باشد. به‌خصوص درآخرین مدل‌های عرضه‌شده کم‌فروغ‌تر از همزاد خود بوده و اکنون آخرین روزهای حضور خود در بازار کشور را تجربه می‌کند. آخرین مدل عرضه‌شده از سراتو به‌سال‌های 2016 تا 2018 بازمی‌گردد که تنها یک نسخه از آن با پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری با 159 اسب‌بخار قدرت و 194 نیوتون‌متر گشتاور وارد کشور شده است. این سدان کامپکت آخرین نماینده کیا در این فهرست به‌حساب می‌آید. قیمت مدل ۲۰۱۸ این کیا از یک‌میلیارد و 35۰ میلیون آغاز شده و تا یک‌میلیارد و 50۰ میلیون‌تومان ادامه دارد.
رنو تلیسمان
رنو در سال‌های آخر حضور خود در ایران با مدل‌های جدیدش توانست گوی سبقت را از حریفان کره‌ای برباید. یکی از محبوب‌ترین خودروهای این برند فرانسوی که توانست به‌خوبی توجه مشتریان ایرانی را به‌خود جلب کند، تلیسمان بود. این سدان متوسط فرانسوی اکنون درمدل ۲۰۱۸ دارای برچسب قیمت یک‌میلیارد و 790 میلیون تا یک میلیارد و 920 میلیون‌تومان است و آخرین مدل از تلیسمان در سال‌های 2017 تا 2018 در دو تیپ E2 و E3 به‌بازار عرضه شده که دارای پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری توربو بوده که 190 اسب‌بخار قدرت و 260 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. درحال حاضر آخرین دستگاه‌های موجود از تلیسمان نیز در بازار رو به‌اتمام بوده و به‌زودی پرونده این سدان متوسط محبوب بسته خواهد شد.
سانگ‌یانگ رکستون
سانگ‌یانگ کلا دو محصول صفرکیلومتر کمیاب در بازار ایران دارد و با همین دو محصول کف و سقف قیمت را تعیین کرده است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم رکستون در نقطه مقابل تیوولی قرار دارد و گران‌ترین خودرو غیرلوکس بازار صفرکیلومترهاست. نسل جدید این شاسی‌بلند متوسط در مدل ۲۰۱۸ تنها در یک نسخه با نام G4 وارد بازار شد که عرضه آن در همان سال ابتدایی متوقف شد. اکنون نمونه‌های صفر این خودرو برچسب قیمت دومیلیارد و 5۵۰ میلیون تا چهارمیلیارد و 5۰۰ میلیون‌تومانی به‌خود می‌بینند. رکستون به‌عنوان بزرگ‌ترین شاسی‌بلند صفر کیلومتر موجود در بازار از یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری بهره می‌برد که به‌لطف توربوشارژر توان تولید 222 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتون‌متر گشتاور را دارد.
تویوتا پریوس
پریوس تنها خودرو سواری موجود تویوتا در بازار خودروهای صفرکیلومتر ایران است و یک لیفت‌بک هیبرید کامپکت بوده و آن‌گونه که باید نتوانست در بازار ایران مورد استقبال قرار گیرد. بی‌شک هیبرید و لیفت‌بک بودن دو دلیلی است که عدم‌استقبال گرم آن در ایران را توجیه می‌کند. نمونه‌های صفرکیلومتر این هیبرید ژاپنی اکنون در مدل ۲۰۱۷ موجود بوده که از یک‌میلیارد و 170 میلیون تا یک‌میلیارد و 550 میلیون‌تومان قیمت خورده است. آخرین مدل از تویوتا پریوس در ایران مربوط به‌سال‌های 2016 تا 2017 است که تنها در یک نسخه با نام تیپ C عرضه شد. پیشرانه چهار سیلندر 1.8 لیتری در کنار قوای محرکه الکتریکی با قدرت 121 اسب‌بخاری و گشتاور 142 نیوتون‌متری نیروی محرک این لیفت‌بک هیبرید کمیاب محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =