کابل شارژ کامیون‌های برقی

تخمین زده می‌شود تعداد کامیون‌های برقی تا سال 2023 به 195 مدل برسد که رشد دوبرابری را در مقایسه با تعداد مدل‌های موجود در سال 2019 نشان می‌دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»،کامیون‌ها و اتوبوس‌های بدون آلایندگی در ایالات متحده و کانادا در آستانه توسعه هستند؛ رشدی که دیر یا زود در سراسر جهان شاهد آن خواهیم بود. طی سال‌های اخیر در کشورهای اروپایی و آسیایی مانند چین نیز برنامه‌هایی به منظور توسعه استفاده از ناوگان الکتریکی در نظر گرفته شده است. بر همین اساس تخمین زده می‌شود تعداد کامیون‌های برقی تا سال 2023 به 195 مدل برسد که رشد دوبرابری را در مقایسه با تعداد مدل‌های موجود در سال 2019 نشان می‌دهد. در این میان اثرات مثبت زیست‌محیطی خودروهای پاک و الکتریکی بر کسی پوشیده نیست اما برای آن‌که ناوگان‌های تجاری سراسر جهان به دنبال استفاده از خودروهای الکتریکی و پاک باشند، به نظر می‌رسد باید انگیزه‌های قوی‌تری به آن‌ها داده شود تا در کنار قوانین وضع‌شده از سوی دولت‌ها، آن‌ها را به سمت برقی‌سازی ناوگان هدایت کند. پیش‌بینی می‌شود جنبه‌های مالی بیشترین تاثیر را بر الکتریکی‌سازی ناوگان شرکت‌های کشورها و بخش‌های مختلف داشته باشد.


قوانین زیست‌محیطی؛ اهرم فشار دولت‌ها

با توجه به فشارها ازسوی برخی دولت‌ها برای کاهش انتشار کربن و با وعده صرفه‌جویی در هزینه‌ و آلایندگی‌ها، به نظر می‌رسد حرکت صنعت حمل‌ونقل به وسایل نقلیه الکتریکی در گام بعدی اجتناب‌ناپذیر باشد. مدیران ناوگان باید هم عوامل بیرونی و هم انگیزه‌های داخلی را در نظر بگیرند. تغییرات در استراتژی‌های مدیریت ناوگان نیز باید در نظر گرفته شود. براساس تحقیقات انجام‌شده به‌منظور پذیرش خودروهای الکتریکی در ناوگان‌ شرکت‌های سراسر جهان دو سری از عوامل تاثیرگذار هستند؛ عوامل خارجی و انگیزه‌های داخلی.
بزرگ‌ترین عامل خارجی که ناوگان را به سمت کامیون‌های الکتریکی سوق می‌دهد، کاهش انتشار کربن است. این موضوع می‌تواند انگیزه یک شرکت برای استفاده از خودروهای پاک و سبز یا پیروی از مقررات دولتی را افزایش دهد.
یکی از بهترین‌ نمونه‌ها، مقررات پیشرفته «کامیون پاک» کالیفرنیاست. براساس این مقررات، ناوگان‌هایی که متشکل از 100 کامیون یا بیشتر هستند باید گزارشی از برنامه‌های آینده خود ارائه دهند تا اطمینان حاصل شود درنهایت به خودروهای برقی بدون آلایندگی تغییر خواهند یافت. این نوع مقررات در واقع فشارهای خارجی هستند که اکثرا از سوی دولت‌ها به شرکت‌ها وارد می‌شوند تا هر چه سریع‌تر به برنامه‌های کاهش آلایندگی و استفاده از خودروهای پاک بپیوندند.


کاهش هزینه‌ها؛ راهکار جلب توجه مدیران ناوگان

از مواردی که می‌تواند انگیزه‌های داخلی را برای پذیرش کامیون‌های برقی افزایش دهد، جلب‌توجه مدیران ناوگان با تکنولوژی و مزایای این خودروهاست. خودروهای الکتریکی برای رقابت در سال‌های آینده باید چندین مورد از جمله کاهش هزینه سوخت، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و کاهش هزینه‌های عملیاتی را در نظر داشته باشند. شرکت‌های دارای ناوگانی وجود دارند که آگاهی فزاینده‌ای در مورد تاثیر خود بر محیط‌زیست نشان می‌دهند اما با این‌حال انگیزه چندانی برای تغییر ناوگان خود ندارند. به نظر می‌رسد آگاه‌سازی مدیران این شرکت‌ها از چگونگی تاثیر این تغییر بر هزینه‌های نهایی، هدف آن‌ها را برای پیوستن به ناوگان‌های الکتریکی تسریع می‌بخشد. در واقع جلب توجه مدیران ناوگان باید از طریق تاثیر الکتریکی‌سازی خودروها بر هزینه‌های شرکت باشد و می‌توان گفت اثرات زیست‌محیطی این خودروها، تاثیر چندانی روی مدیران ناوگان ندارد. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف انرژی، مالکان ناوگان می‌توانند از طریق الکتریکی‌سازی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری را نیز کاهش دهند. ناوگان با وسایل نقلیه الکتریکی نیازی به نگرانی در مورد هزینه‌هایی ازجمله فیلتر روغن و تعویض روغن، پاکسازی موتور، تمیز کردن انژکتور سوخت و فیلترهای سوخت و فیلترهای ورودی هوا، مبدل کاتالیزوری، تسمه‌تایم ندارند. با در نظر گرفتن تمام این موارد به نظر می‌رسد حرکت ناوگان به سمت آینده الکتریکی سرعت یابد.


الکتریکی‌سازی و تفاوت و تشابه با ناوگان فسیلی

اصول مدیریت ناوگان کامیون‌های سوخت فسیلی در مدیریت ناوگان خودروهای الکتریکی نیز قابل اجرا خواهد بود. مدیران ناوگان برای اقدامات پیشگیرانه و کنترل ناوگان الکتریکی نیاز به نظارت بر عملکرد ناوگان دارند؛ ایمنی، کارایی و مدیریت تحویل و ارسال همچنان در ناوگان الکتریکی نیز باید در اولویت قرار گیرد.
با این‌حال تفاوت اصلی در دو حوزه کلیدی دیده می‌شود؛ نخست معیارهایی است که مدیران ناوگان باید بر آن‌ها نظارت داشته باشند. به‌عنوان‌مثال باید جلساتی مربوط به شارژ، عمر باتری و هزینه‌های شارژ برگزار شود.
برای مدیران این ناوگان ضروری است که ارائه‌دهندگان راه‌حل‌های تله‌ماتیک و مدیریت ناوگان را به منظور مدیریت وضعیت ناوگان خود استخدام کنند.
دومین معیار، این است که مدیران ناوگان باید گام‌های بعدی و فرصت‌های بهینه‌سازی را برای کامیون‌های الکتریکی تازه خریداری‌شده خود شناسایی کنند.
به عنوان مثال، موضوعات زیادی در مورد این‌که چگونه وسایله نقلیه الکتریکی راه را برای وسایل نقلیه کاملا خودران هموار می‌کنند، مطرح می‌شود که انتظار می‌رود بهره‌وری و ایمنی راننده را به حداکثر برسانند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

آخرین اخبار